کد خبر ۳۳۳۲۱ انتشار : ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۴
در درس خارج فقه مطرح شد

توصیه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی به مردم و کاندیداها

یکی از مراجع تقلید در آستانه انتخابات گفت: امیدواریم افرادی انتخاب شوند که باتقوا و معلومات کافی باشند،‌ باید در نظر داشت انسان خوب کافی نیست بلکه باید بتواند گره مشکلات را باز کند و صاحب نظر و تجربه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) اظهار کرد: تمام کارهای خبیث، اعمال ناشایست، زشتی‌ها و پلیدی در انباری قرار دارد و کلید این انبار در دروغ است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارهای زشت سرمایه آن دروغ است،‌ به عنوان مثال فرد تاجر در کسب و کار و تجارت‌ها کم‌فروشی می‌کند و جنس معیوبی می‌فروشد، می‌گوید سالم است، جنس داخلی را به اسم خارجی می‌فروشد، با دروغ به تقلب، کم‌فروشی و احتکار می‌‌پردازد.

این مرجع تقلید ادامه داد: به عنوان مثال در روابط خانوادگی زن به مرد خیانت می‌کند و با دروغ پوشش می‌دهد که خبری نیست، در مسائل دولت و ملت نیز دولت نباید به ملت خلاف بگوید و بالعکس.

وی با بیان اینکه اگر دروغ از دنیای امروز گرفته شود، اکثر مشکلات حل می‌شود، گفت: جمعیتی جمع می‌کنند که می‌خواهیم تکفیری‌ها و تروریست‌ها را ریشه‌کن کنیم، دروغ می‌گویند زیرا آنها خودشان به تکفیری‌ها کمک می‌کنند،‌ اگر دروغ برچیده شود، کل دنیا اصلاح می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: باید تصمیم بگیریم به یکدیگر راست بگوییم، ‌دروغ اعتماد جامعه را از بین می‌برد، اعتماد به صداقت نیاز دارد و اگر اعتماد از بین رفت، جامعه رو به ویرانی می‌رود، دروغ مهم‌ترین عاملی است که اعتماد را متزلزل می‌کند.

وی در آستانه انتخابات به بیان توصیه‌هایی به کاندیداها و مردم پرداخت و گفت: انتخابات در حکومت اسلامی باید اسلامی باشد، از حکومت مادی انتظاری نمی‌رود، ولی در شعاع حکومت اسلامی انتظار است، انتخابات اسلامی باشد و تمام اصول اخلاقی در انتخابات حفظ شود و صدمه‌‌ای به هیچ یک از اصول اخلاقی وارد نشود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کاندیداها باید از تخریب یکدیگر بپرهیزند، اگر جناحی به تخریب دیگری بپردازد، بر ضد یکدیگر دروغ بگویند، تهمت بزنند، آثار سوئی دارد و عداوت بر اثر تخریب یکدیگر حاصل می‌شود.

وی عنوان کرد: کاندیداها از وعده‌های دروغین به مردم بپرهیزند، ‌این وعده‌های دروغین ممکن است، در برخی افراد ساده‌لوح موثر واقع شود ولی ضررهای فراوانی دارد و بعد از آن مشاهده می‌کنند که به آنها عمل نکردند و این مسئله سبب بی‌اعتمادی و فاصله می‌شود،‌ بنابراین کاندیداها صداقت داشته باشند و در حد امکانات و شرایط صحبت کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه کاندیداها از اسراف و ریخت و پاش در مسائل تبلیغاتی پرهیز کنند، گفت: ریخت و پاش‌های دیگری نیز که نشان بدهد، می‌خواهند آرا را بخرند، ‌مردم را بدبین می‌‌کند، باید در حدی تبلیغات صورت گیرد که می‌خواهد خود را به جامعه معرفی کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری انتخابات همه به نتیجه انتخابات احترام بگذارند، در زمان‌های گذشته بیان کردند که در انتخابات تقلب شده که آثار آن باقی است و از این موضوع آسیب و صدمه دیدیم، زمانی که انتخابات بر اساس موازین واقع شده، آثار را بپذیرند.

این مرجع تقلید با اشاره به توصیه‌ای به مردم گفت: باید نسبت به فردی که می‌خواهند، به او رای دهند،‌ به تحقیق بپردازند و از افراد صاحب نظر سئوال کنند، زیرا در صورت انتخاب هر عملی که به جای می‌گذارد شریک اعمال او هستند.

وی ابراز کرد: امیدواریم انتخابات پرشور، سالم و مفید باشد و افرادی انتخاب شوند که باتقوا و معلومات کافی باشند،‌ انسان خوب کافی نیست بلکه باید بتواند گره مشکلات را باز کند و صاحب نظر و تجربه باشد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com