کد خبر ۳۳۷۲۲ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۱

مدیر حوزه‎های علمیه: حوزه، نیازمند تربیت مفسران توانمند است

مدیر حوزه‎های علمیه بر لزوم توسعه علوم قرآنی و تفسیری در بدنه حوزه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت‎الله حسینی بوشهری در افتتاحیه مدرسه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین(ع) قم  انس با قرآن یکی از مهمترین وظایف و تکالیف الهی است که بر عهده ما مسلمانان قرار دارد.


وی افزود: امام صادق(ع) در روایتی بیان کردند که هر انسان مومن باید قرآن را فرابگیرد و با آن مانوس شود؛ قرآن سرمایه مهم و مایه حیات زندگی ماست و به قول پیامبر سفره گسترده‎ای است که باید از آن متنعم شد.

وی اظهارکرد: یکی از مهمترین اصولی که باید در فهم قرآن به آن توجه داشت، فهم آیات محکم و متشابه و عام و خاص است که این کار قطعا از عهده هر کسی بر نمی‎آید و باید افرادی تربیت شوند که این گنجینه‎ها را برای ما استخراج کنند.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) که فرمودند بعد از اینکه قرآن با من باشد و انس با قرآن داشته باشم، اگر همه خلائق از بین بروند و من تنها بمانم از این تنهایی وحشت نمی‌کنم چون قرآن با من است، تصریح کرد: یکی از رسالت‎های مهم حوزه، تلاش در جهت گسترش فهم و تدبر در قرآن است.

وی گفت: حوزه‎ ‎هایعلمیه در طول سال‎ها، مراحل مختلفی را طی کردهاند که اولین مرحله آن به دوره شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی می‏رسد که البته دایره این علوم محدود بود.

وی افزود: پس از این دوره، دایره دانش‎ها گسترده شد و حوزه‌ها به تک ‌رشته‌ای روی آوردند و در یک رشته قرار شد که صاحب نظر شوند؛ حوزه، فقه را برگزید و فقهای بزرگی مانند شیخ انصاری در بدنه حوزه شکل گرفتند.

مدیر حوزه‏‎های علمیه گفت: فقه با تمام محاسن خود در این عرصه پیشتازی می‎کرد اما بقیه علوم جنبه مهمان داشتند و تفسیر، کلام و سایر دانش‎‌ها مهمان فقه بودند؛ امروز نیز که در مرحله سوم قرارداریم فقه در جایگاه مستحکم خود قرار دارد، اما تفسیر و کلام نیز وارد عرصه حوزه شد و امروز بیش از 26 رشته تخصصی در حوزه وجود دارد و به شهرستان‌ها نیز گسترش‌یافته است.

 

منبع: ايسنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com