کد خبر ۳۳۸۷۶ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
با افزایش واردات کالا رخ داد:

افزایش نرخ بیکاری در قم/افزایش اشتغال کارگران چینی در دولت یازدهم!

با وجود اینکه نرخ بیکاری در زمستان سال 93 از 11.5 درصد به 10.8 درصد در فصل بهار سال 94 کاهش پیدا کرده است اما نرخ بیکاری 15 استان افزایش یافته است، قم جمله استان هایی هستند که در دوره زمانی مذکور با افزایش نرخ بیکاری همراه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، نصر الله بازوند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با بیان اینکه هر سال باید میانگین ۱۶ هزار اشتغال ایجاد شود تا به هدف برسیم، گفت: به دنبال سند توسعه اشتغال بنا بوده است تا در پایان سال ۹۴ میزان بیکاری به ۷.۴ دهم درصد برسد که این با کش و قوس‌هایی همراه بوده است.

وی تصریح کرد: علت افزایش نرخ بیکاری در قم ناشی از کاهش سرمایه گذاری است که باعث کاهش فرصت‌های شغلی می‌شود همچنین کاهش بهره وری و امکان استفاده کمتر از ظرفیت واحد‌های خدماتی و تولیدی و رکود فضای کسب و کار و نداشتن سرمایه در گردش و عدم تناسب نیاز بازار کار و توانایی و مهارت جویندگان کار موجب افزاریش نرخ بیکاری شده است.

بازوند گفت: بر طبق آمار رسمی دفتر آمار و اطلاعات استانداری سهم اشتغال بخش صنعت در تابستان سال جاری ۴۰ درصد بوده که نسبت به سال گذشته ۹ دهم درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در طول ۳ سال گذشته با ۲۴ هزار میلیارد ریال حدود ۳۰ هزار شغل می‌توانست ایجاد شود که این چنین نشد و باعث شد نرخ بیکاری بالا برود.

ورود بی رویه کالای های چینی که در این دوسال افزایش پیدا کرده  قم را نیز مانند همه استان های کشور تحت تاثیر قرار داده که یکی از عوامل اصلی بیکاری در قم محسوب می شود زیرا حمایت از تولید کنندگان داخلی و تولید کالای مرغوب و با قیمت مناسب می‌تواند موجب رونق کسب و کار شده و حمایت از سرمایه ملی را در پی داشته باشد.



روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود به شدت از ورود کالاهای چینی به کشور انتقاد می کرد، یکی از انتقاداتی که در ان زمان روحانی گفته بود : بله اشتغال ایجاد شد اما برای صنایع چین برای کارگران چینی!

واردات کالا از چین در نیمه دوم سال 92 کمی بیش از 6 میلیارد دلار، در 12 ماه سال 93 بیش از 12.7 میلیارد دلار و در 8 ماهه نخست امسال نزدیک به 6.8 میلیارد دلار بوده است که مجموع آن به 25.5 میلیارد دلار می‌رسد.

آمار و ارقام فوق بیانگر آن است که در دولت یازدهم میانگین واردات کالا از چین به طور میانگین ماهانه 1.594 میلیارد دلار بوده است،این در حالی است که در دوره 8 ساله دولت‌های نهم و دهم میانگین ماهانه واردات کالا از چین 422 میلیون دلار بود.

روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری هم از واردات کالاهای چینی انتقاد کرده و گفته بود: روی آوردن به مسیر واردات بزرگ‌ترین بی‌عدالتی است.

 یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم.

با مقایسه آنچه روحانی در زمان تبلیغات درخصوص اشتغال ورفع بیکاری گفته بود با انچه در این دوسال اخیرعملا مشاهده می شود می توان به این نتیجه رسید که این تبلیغات تنها برای به دست اوردن رای بیشتربودکه مطمئنا این عملی نشدن وعده ها، انتخابات پیش رو را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گویا در دولت یازدهم اشتغال کارگران چینی افزایش پیدا کرده است زیرا آمارهای گمرک نشان می‌دهد چین اصلی ترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود، زیرا بیشترین واردات ایران از این کشور انجام می‌شود.

این گزارش حاکی از ورود کالاهی عجیب نظیر خاک اره، ضایعات دور ریز چوب، مجسمه های کوچک وسایر اشیای تزئینی ازچوب به صورت صنایع دستی شامل خراطی، معرق، مشبک، خلال  چوب کبریت، موم زنبور عسل، شن و ماسه طبیعی و غیرطبیعی، حصیرها، پوشش کف و پرده، انواع خاک رس، ریگ و سنگ از دیگر کالاهایی است که از چین به ایران است.

منبع: ثامن

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com