کد خبر ۳۳۹۷۸ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۹

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهان ایجاد انجمن ملی سلامت معنوی شد

معان پژوهش حوزه های علمیه گفت: ایجاد انجمن ملی سلامت معنوی می تواند ایده مناسبی باشد تا از ظرفیت تحصیل کرده های حوزه معرفت شناسی و اجتماعی بهره گرفته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد روز چهارشنبه در سومین همایش ملی سلامت معنوی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم افزود: انجمن هایی از جمله روانشناسان حوزه، علوم تربیتی، فقه و حقوق، مطالعات اجتماعی و قرآن و حدیث که هر کدام می توانند گوشه ای از کار را برعهده بگیرند نیز ظرفیت ویژه ای است که می توان از آنها در این راستا استفاده کرد.


وی اضافه کرد: تاسیس گروه های علمی پژوهشی در پژوهشگاه های حوزوی می تواند کمک زیادی به توسعه پژوهش های مرتبط با سلامت معنوی در جامعه کند.


وی ادامه داد: تاسیس و راه اندازی نشریه های علمی در قالب علمی - پژوهش، علمی - ترویجی و علمی - اطلاع رسانی می تواند گام موثری برای پیگیری نتیجه ها و فعالیت های علمی مراکز و واحدهای تحقیقاتی با محتوای سلامت معنوی باشد.


عماد با تاکید بر تهیه متن های مناسب آموزشی برای آموزش سطح های مختلف جامعه شامل آموزش همگانی و عمومی، گفت: پایان نامه های دانشگاهی و حوزوی و همچنین نشست های علمی که می تواند ما را به مرحله گفت و گوهای دقیق تر علمی نزدیک کند، ظرفیت ویژه ای است که می تواند ما را در راستای ترویج سلامت معنوی در جامعه کمک کند.


وی با اشاره به تعریف های مختلف از سلامت معنوی در جامعه، اضافه کرد: مساله سلامت معنوی را باید چند وجهی ببینیم تا هم مساله را خوب تحلیل کنیم و هم راهیابی خوبی برای حل مسائل پیرامونی داشته باشیم.


وی اضافه کرد: سلامت معنوی را جامعه علمی باید هم به لحاظ نظری حل و هم در عرصه عمومی به فرهنگ عمومی تبدیل کند و یک شناخت ملی همگانی نه تنها در سطح نخبگان، صاحبنظران و فرهنیختگان، بلکه در عموم جامعه ایجاد شود.


عماد گفت: مساله سلامت معنوی با رویکردهای جدیدی که ناشی از تجربه و تامل بشر در متن ها و منابع دانش است، سوگیری های مناسبی پیدا کرده و حوزه سلامت اجتماعی، معنوی و اخلاقی به این مجموعه گره خورده است.


وی تصریح کرد: اگر ظرفیت های موجود در حوزه های علمیه را در یک برنامه واقع بینانه با آرمان های مناسب ببینم، ظرفیت های خوبی در این نهاد و همچنین در جامعه دانشگاهی کشور وجود دارد که اگر به شکل مناسبی مدیریت شود، هم در مرحله تولید دانش پرشتاب می شویم و هم در قلمرو نشر دانش و ترویج سلامت موفق خواهیم بود.


سومین همایش ملی سلامت معنوی، به همت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران وابسته به نهاد ریاست جمهوری در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم به مدت دور روز برگزار می شود.


بیش از 250 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که 150 مقاله در کمیته علمی همایش پذیرفته شده است


منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com