کد خبر ۳۳۹۸۴ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۰

آیت الله فاضل لنکرانی: هنر ضرورت جامعه بشری است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هنر امروز به عنوان یک ضرورت جامعه بشری مطرح است نه به عنوان امری که در جامعه وجود دارد.

به گزارش ایرنا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی روز چهارشنبه در همایش فقه هنر در سالن غدیر اظهار کرد: بسیاری از مشکلات موجود درهنر فعلی را با روش اجتهادی می توانیم تامین کنیم.


وی تصریح کرد: امروز عمده اندیشه های باطل از طریق هنر صورت می گیرد و راه عمده ترویج اندیشه های حق نیز هنر است.


وی با بیان اینکه فقه فردی و فقه اجتماعی داریم، گفت: بسیاری از فقه ها از جمله فقه هنر زیرمجموعه فقه اجتماعی است.


آیت الله فاضل لنکرانی گفت:نکته ای که یک فقیه باید بدان توجه کنداین است که آیا ملاکاتی که در فقه فردی و فقه اجتماعی وجود دارد باید تفکیک کنیم یا اینکه همان ملکات فقه اجتماعی را بیان کنیم از اینرو باید ملاک های فقه اجتماعی را به دست آوریم.


وی خاطرنشان کرد: نباید یک فقیه تحت تاثیر جو قرار بگیرد که امروز جامعه می پسندد که چه چیزی حلال باشد بلکه ما باید روی انضباط فقهی توجه داشته باشیم.


وی گفت: در فقه هنر مساله اراده و قصد ، یک مساله بسیار مهمی است ،ما باید ابتدا ضرورت هنر را باور کنیم که بشر نمی تواند از آن جدا باشد.


همایش یک روزه ملی فقه هنر امروز با شرکت استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه کار خود را در سالن همایش های بین المللی غدیر قم آغاز کرد که 20 مقاله در این همایش پذیرفته شده است و تعدادی از مقاله های برگزیده در این همایش ارائه می شود.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com