کد خبر ۳۴۳۹۴ انتشار : ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۹
مدیرکل ارتباطات شهرداری قم بررسی کرد؛

مؤلفه‌های اصلی یک شهر هوشمند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرداری قم با بیان این که برای هوشمند سازی شهر نیاز به زیرساخت‌ شهر الکترونیک است، گفت: مهمترین مؤلفه شهر هوشمند داشتن مردم هوشمند است و انتظار می‌رود تا سال 2025 تعداد 26 شهر هوشمند در ایران به وجود آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، علی ملک لی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرداری قم، عصر ديروز در نخستین پیش نشست همایش ملی شهر هوشمند با عنوان اقتصاد هوشمند که در دانشگاه مفید قم برگزار شد اظهار داشت: شهر هوشمند یک موجود زنده است که با قدرت تصمیم گیری و تکامل خود عمل می‌کند.

وی با بیان این که قبل از شهر هوشمند باید به شهر الکترونیک دست پیدا کنیم، افزود: در شهر هوشمند تمام نهادها باید خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه بدهند و انسان بتواند هر زمان که بخواهد به خدمات بانکداری و دیکر خدمات شهر دست رسی داشته باشد.

ملک لی با اشاره به این که در شهر هوشمند خدمات از حالت کاغذی به الکترونیک تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: در این سیستم زمان و مکان در ارائه خدمات حذف می‌شود و خدمات به صورت شبانه روزی در همه روزهای هفته ارائه می‌شود.


شهر هوشمند با زیر ساخت مبتنی بر فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد
وی وجود زیر ساخت را اولین لازمه هوشمند شدن شهر دانست و ابراز داشت: شهر هوشمند شهری است که بر مبنای زیرساخت فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد و یکی از دلایلی که در ایران بانکداری الکترونیک به خوبی جا افتاده است وجود زیر ساخت دسترسی دائم و وسیع به اینترنت است و اگر این زیر ساخت نبود بانکداری الکترونیک میسر نمی شد.


مؤلفه های اصلی یک شهر هوشمند
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرداری قم با بیان این که شهر هوشمند نیازمند شش مؤلفه اصلی می‌باشد اظهار داشت: اولین مؤلفه حکمرانی هوشمند است که بر اساس این مؤلفه باید به دنبال ایجاد ارتباط الکترونیکی میان ادارات و مردم و ادارات با یکدیگر باشیم و از طرف دیگر در حاکمیت هوشمند بحث دولت شفاف مطرح می‌شود که تمامی مراودات اداری در اختیار شهروندان قرار دارد و همه روال اداری به صورت شفاف است.

وی دومین مؤلفه شهر هوشمند را اقتصاد هوشمند دانست و تصریح کرد: این مؤلفه به ایجاد کسب و کار های هوشمند و روش‌های تجاری هوشمند می‌پردازد و بر طریقه استفاده بهینه از منابع محدود تدکید دارد.

ملک لی با بیان این که مؤلفه سوم در شهر هوشمند، پویایی و حمل و نقل هوشمند است، خاطرنشان کرد: در این مؤلفه به بحث ترافیک که امروزه تبدیل به معضل بزرگی در زندگی شهری شده است می‌پردازد و کنترل هوشمند ترافیک از طریق سیستم‌های هوشمند تأکید دارد.

وی محیط زیست هوشمند را مؤلفه چهارم شهر هوشمند دانست و افزود: این مؤلفه مربوط به بحث مصرف انرژی می‌شود که بایدمصرف انرژی از سوخت‌های فصیلی به سمت سوخت‌های تجدید پذیر حرکت کند و حتی در مصرف سوخت‌های فصیلی هم مصرف هدف دار از طریق کنترل مصرف به اندازه نیاز باید باید ترویج شود که از طریق اتوماتیک کردن سیستم‌ها به حفظ محیط زیست منجر شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرداری قم اظهار داشت: مؤلفه پنجم در شهر هوشمند، زندگی هوشمند است که مباحث امنیت و بهداشت و سلامت را شامل می‌شود؛ برای مثال در سلامتی هوشمند دیگر نیاز به مراجعه حضوری به پزشک نباشد و حتی می‌تواند سیستم به صورت خودکار با ارائه آزمایش و مشخصات فیزیکی به درمان افراد و تجویز دارو بپردازد و نیازی به پزشک هم نباشد که به کم شدن هزینه ها منجر خواهد شد.

وی آخرین و مهمترین مؤلفه شهر هوشمند را مردم هوشمند دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما تمام امکانات هوشمند شدن یک شهر را فراهم کنیم اما مردم تمایل به استفاده از ان را نداشته باشند و یا اموزش لازم را ندیده باشند شهر هوشمند نخواهد شد.


ملک لی با بیان این که برای هوشمند شدن شهر نیاز نیست که تمام مؤلفه‌ها را یک شهر داشته باشد و وجود تعدادی از آنها هم می تواند به هوشمندی شهر کمک کند، ابراز داشت: انتظار می‌رود تا سال 2025 تعداد 26 شهر هوشمند در ایران وجود داشته باشد.

وی با اشاره به این که در شهر هوشمند به ارتباط برقرار کردن اشیاء با یکدیگر و محیط از طریق اینترنت نیاز است، گفت: در سال 2009 حدود دو و نیم میلیارد وسیله از طریق اینترنت به هم متصل بوده اند و این آمار در سال 2014 به 10 میلیارد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال 2020 به 30 میلیارد و در سال 2050 به 100 میلیارد وسیله برسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرداری قم در پایان با بیان این که شهر هوشمند یک بازار بزرگ یک و نیم تریلیون دلاری را به خود اختصاص داده است، افزود: این بازار بزرگ جذابیت های زیادی را به همراه دارد که بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال این جذابیت‌ها هستند.

 

منبع: رسانيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com