کد خبر ۳۴۴۱۹ انتشار : ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱

آیت‎الله جوادی آملی: تکامل علمی پس از مرگ انسان نیز وجود دارد

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با تأکید بر این که تکامل علمی در برزخ و در بهشت برای انسان وجود دارد، گفت: اما تکامل عملی وجود ندارد، این که انسان کاری بکند و به وسیله آن کار نجات بیابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر چهارشنبه در درس خارج تفسیر خود در تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه زخرف گفت: در بخش پایانی سوره مبارکه زخرف به صورت قضیه شرطیه به پیامبر(ص) گفت اگر خداوند فرزند داشته باشد، همان طور که شما عبادت می‎کنید و عبادت او هم درست باشد، من خود اولین نفری هستم که این فرزند را عبادت می‎کند.

وی با اشاره به آیه 82، افزود: او رب آسمان‎ها و زمین است، درست است که سماوات را او آفرید، ارض را هم او آفرید، اما مقام فرمانروایی را هم او آفرید، یک مقام فرمانروایی بیشتر در عالم نیست، او رب مقام فرمانفرمایی هم هست که ثابت می‎کند نظام در تحت تأثیر یک نفر است، او سبوح است و رب اوست، رب ارض و رب عرش اوست، او سبوح است از آن چه که آنان بحث می‎کنند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: فرمود حالا که این‎ها اهل استدلال نیستند آن‎ها را رها کن تا آن‎ها خوض و لهو و لعب داشته باشند در احوال باطلشان تا بفهمند که حق چیست و آن چه که به آنان وعده داده‎ایم برایشان نمایان شود.

وی با بیان این که درست است که فطرتا حیات چیز خوبی است، ادامه داد: حیات مطلوبیت ذاتی ندارد، یعنی وقتی انسان زنده است که رنج ببرد این حیات چیز خوبی نیست، وجود در نظام حکمت نظری خیر است اما در حکمت عملی انسان اگر باشد که عذاب ببیند چه خیری دارد، برای همین هم اهل جهنم از خداوند مرگ خودشان را می‎خواهند، اما کسانی که دست به انتحار می‎زنند خبر ندارند که بعد از مرگ بلافاصله دچار عذاب می‎شوند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با تأکید بر این که تکامل علمی در برزخ و در بهشت برای انسان وجود دارد، اظهار کرد: اما تکامل عملی وجود ندارد، این که انسان کاری بکند و به وسیله آن کار نجات بیابد، مانند این که انسان در عالم رویا چیزهایی را می‎فهمد که در بیداری نفهمیده است اما برای این فهم به او ثوابی نمی‎دهند، اما وقتی در عالم رویا مطلبی را کشف کرد برای او ثوابی نمی‎نویسند.

وی ادامه داد: دین چند کار کلیدی انجام داده است، فرمود به شما یاد دادیم آن چه را که نمی‎دانستید، ما حرف‎هایی آوردیم که هیچ مقدور بشر نیست، بشر هیچ راه دستیابی به آن ندارد، حتی به خود پیامبر(ص) فرمود اگر وحی نباشد تو این چیزها را نمی‎توانی یاد بگیری، یکی از این حرف‎ها این است که انسان مرگ را می‎میراند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: فرمودند هم خطوط کلی دین را تصدیق می‎کنند هم شرعه و منهاجی را که آوردند آن را لازم می‎دانستند در آن مقطع، اما برای بقیه اختلاف نظر هست، تا زنده هستند این اختلاف نظر هست، آیا این اختلافات پایان می‎پذیرد، فرمود ما یک نشئه‎ای به نام معاد داریم که کامل مشخص می‎شود که حق با چه کسی است.

 

منبع: رسانيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com