کد خبر ۳۴۴۶۲ انتشار : ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۷
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

خوارج زمان ما به مراتب از خوارج گذشته زیان بارتر هستند

این مرجع تقلید صبح امروز در همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری دردنیای امروز گفت: تکفیری ها یک نوع احساس نا امنی در تمام دنیا به وجود آورده اند و باید بدانیم که خوارج زمان ما به مراتب از خوارج گذشته زیان بارتر هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در همایش بین المللی خطر جریان های تکفیری دردنیای امروز که با حضور علما و اندیشمندان شیعه وسنی و همچنین سفرای کشورهای مختلف در مدرسه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شدبا اشاره به اینکه امیدواریم این همایش برای بشریت مفید باشد،اظهار داشت:دردر جه اول این همایش کاملا علمی است و سیاسی نیست و محور بحث ها نیز محورهای علمی است،در در جه دوم ما به مقدسات همه مذاهب اسلامی احترام می گذاریم و این را اصل مسلم می دانیم.

وی افزود: ما سعی داریم در این همایش به دو هدف نزدیک شویم،اول اینکه ریشه های افکار تکفیری را بیشتر بشناسیم و با دلایل منطقی پاسخ دهیم که جوانان ساده لوح فریب سردمداران تکفیری را نخورند و جذب نشوند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد:دیگر اینکه علمای اسلام آگاه باشند، افرادی که دین اسلام را دین قصاوت و ویرانی معرفی می کنند از ما نیستند آنها بدترین بهانه را به دست اسلام ستیزان می دهند و باعث گسترش اسلام هراسی در جهان می شوند در حالی که اسلام دین رحمت است.

وی تصریح کرد:خداوند پیوند انسان ها را با رحمت قرار داده است و نکبت و وحشت جایی ندارد،قران به همه ی ما دستور می دهد که با همه ی مردم جهان سخن و رفتار نیک داشته باشیم مگر آنها که با ما سر دشمنی دارند.

این مرجع  تقلید با بیان اینکه جهانیان باید بدانند آنها که این کار ها را می کنند از اسلام نیستند و آنچه گمراهان تکفیری بی خبر از اسلام می گویند در تعارض است و ارتباطی ندارد گفت:خسارتی که این گروه گمراه و شجره شوم تکفیر برای اسلام به بار آورده اند بیش از حد تصور است آنها از یک سو به کشتار مردم دامن می زنند،از سوی دیگر اواره ساختن میلیون ها مظلوم که گروهی در دریا غرق شدند و گروهی نیز پناهنده شدند را رقم زده اند.

وی تاکید کرد: خسارت دیگر این گروه تخریب مساجد و قبور بزرگان اسلامی و آثار باستانی بود،خسارت چهارم تخریب زیر بناهای اقتصادی بود تخریبی که شاید تا 50 سال دیگر نتوان آن را دوباره مرمت کرد.

آیت الله مکارم شیرای اضافه کرد:همکاری تکفیری ها با غربی ها نیز کاملا قابل توجه است،کشتار غیر مسلمانان در عراق و دیگر کشورها که نزاعی با مسلمانان نداشتند و در کنار مسلمین زندگانی می کردند نیز جنایت دیگری است که انجام می دهند.

وی افزود: قرآن توصیه می کنند اشخاصی که با شما سر جنگ ندارند با انها نیکی کنید و با آنها به عدالت رفتار کنید که خداوند عدالت کنندگان را دوست دارد.متاسفانه این جماعت تکفیری یک نوع احساس نا امنی در تمام دنیا به وجود اورده اند زیرا مقید به قانون و اخلاق نیستند و بر کوچک و بزرگ رحم نمی کنند.

این مرجع تقلید بیان داشت:برخی این گروه را به خوارج تشبیه می کنند در حالی که هرگز خوارج پیشین چنین جنایاتی را مرتکب نشدند.آنها فحشای بسیار زشتی به نام جهاد نکاح راه نینداختند خوارج زمان ما به مراتب از خوارج گذشته زیان بارتر هستند.

وی اظهار داشت:وظیفه علما این است که دست به دست هم دهند و کاری کنیم که ریشه این افکار انحرافی با منطق و استدلال سوزانده شود.این نکته نیز اهمیت دارد که عداوت تکفیر یها با شیعیان نیست آنها با مذاهبی که عقاید انحرافی شان را قبول نداشه باشند را دشمن می دانند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به چند روایت تاریخی در مورد تکفیر اظهار داشت: وهابی ها از این نکته غافل بودند تکفیر آنها شامل همه ی مسلمانان و کشورهای اسلامی می شود، البته غیر مسلمانان به طریق اولی مشمول این حکم هستند زیرا بینان گذار وهابی ها در همان سند می گوید:کسی که در مذهب وهابیت وارد نشود کافر است .

وی افزود: محور سوم دست اندازی ها آنها به علمای علوم طبیعی است و در این مورد فتواهای عجیبی مفتی های سعودی می دهند، و ببینید مسئله تکفیر تا کجا پیش رفته است بدتر از تفتیش عقاید در قرون وسطا شده است، ببینید این گونه فتاوای وحشتناک چه ضربه ای به حیثیت اسلام و مسلمین وارد می کند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره  به دلیل و بهانه اصلی تکفیری ها گفت:اصولا سرچشمه تکفیر خطای بزرگی است که در مسئله توحید و شرک دارند،اشتباه آنها در مسئله توحید آنها را به پرتگاه تکفیر انداخته است،آنها چنین میپندارند که هر گونه توسل به اولیا و پیامبر هر چند به صورت تقاضا باشدشرک است.

وی تصریح کرد: این موضوعات  را مجوز قتل مسلمین می دانند در حالی که اشتباه محض است،آنها بی خبرند که شرک یعنی کسی را همتای خدا دانستن،در فکر آنها اگر کسی که به پیامبر متوسل شود و شفای مریض را بخواهد مشرک است در حالی که این ها عین توحید هستند.

این مرجع تقلید اظهار داشت:هزار و 400سال است که همه ی مسلمانان به قبور بزرگان اسلام اهمیت می دهند و به زیارت آنها می روند،آیا تمام مسلمین در این سال ها کافر بوده اند و خون و مالشان مباح بوده است،آیا انسان عاقلی چنین سخنی می گوید؟

وی افزود:علمای برجسته اسلام باید با این خرافات مبارزه کنند و مسلمانان و مردم جهان نسبت به تعلیمات صحیح اسلام آشنا سازند و جلوی خون ریزی ها را بگیرند،از نظر علمی مباحث دامنه دار است .

استادحوزه علمیه قم با بیان چند پیشنهاد گفت:امروز بلای تکفیر بلای جهان بشریت است و همگان نیز معترف هستند که راه حل نظامی و سیاسی به تنها پاسخگو نیست و باید کار فرهنگی و رسانه ای کرد تا ریشه های تکفیر خشکیده شود.

وی ادامه داد:علما بدانند که اگر فعالیت های سیاسی و نظامی با کوشش های فرهنگی همراه نشود به تنها نتیجه نخواهد داد و هر روز افراد خطر ناکی به  سوی این گروه خواهند رفت.سال گذشته بر آن شدیم دبیر خانه دائمی تشکیل دهیم و کتاب های مختلف چاپ کنیم تا از این طریق وارد شویم و با افکار جریان های تکفیری مبارزه کنیم وامیدورام علما و سفرا از این محصولات استفاده کنند .

وی با توصیه به برخی علمای وهابی در عربستان گفت: به علمای وهابی مخصوصا در عربستان سعودی دوستانه توصیه می کنم که تا دیر نشده است بنشینند و آن افکاری که به تفکیر مسلمین کمک میکند از کتاب های خود جدا سازند،به اینها توصیه می کنیم تعلمیات تفکیری که در مدارس انها حضور دارد جمع اوری کنند  کتابخانه های خود را این کتب پاکسازی کنند.

آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت:از تمام رهبران سیاسی دنیا می خواهیم کشورهای که از گروه های تکفیری حمایت می کنند مورد تحریم و فشار قرار دهند زیرا دامن تکفیر آنها را فرا خواهد کرفت،اینها تمام کشورهای دنیا را نا امن می کنند.

وی خاطر نشان ساخت:از سفرا می خواهیم پیام این همایش و همایش های قبلی را به کشورهای خود و به همه ی مناطق جهان برسانند تا بیش از این دیگر نباشد،در کشور ما موارد بسیار کمی از تکفیر وجود دارد.موضوع برخورد فکری و فرهنگی با جریان ها تکفیری باید شدید تر شود،شبکه تلویزیونی به زبان های زنده دنیا برای مقابله با این پدیده ایجاد شود و همه ی کشورهای اسلامی در آن سهیم باشند تا ذهن جوانان از ویروس تکفیر پاک شود.

وی در پایان عنوان کرد:ما در این شرایط هر گونه دامن زدن به اختلافات و تخریب مقدسات یکدیگر را گناه می دانیم و اگر برخی از مزدوران در برخی از شبکه ها اهانت می کنند از انها دوری شود که انها اقلیت ناچیزی هستند که آب به آسیاب دشمن می ریزند.

 

منبع: قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com