کد خبر ۳۴۴۹۶ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۶
آیت‌الله جوادی آملی:

کسی نمی‌تواند با زد و بند سیاسی مردم را فریب دهد

مفسر بزرگ قرآن کریم گفت: ممکن است کسی زد و بند سیاسی کند و بتواند مدتی ادامه مسیر دهد و اهداف خود را به اجرا دربیاورد، ولی توده مردم ستون محکمی هستند، اگر کسی هدف او این باشدکه با این ستون محکم بازی کند در واقع این ستون را سرخود خراب کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار رحمانی فضلی، وزیر کشور و هیئت همراه که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد اظهار داشت:  نماز ستون خیمه دین است و چون دین حکیمانه سخن گفته، باید صدر و ذیل دین و مکتب حکیمانه هماهنگ باشد و همین‌طور مردم به تعبیر نورانی حضرت علی(ع) ستون سیاست است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: اگر کسی بخواهد مردم را فریب دهد، آن‌ها را بازی دهد و به میل خود سخن بگوید در حقیقت ستون تقلبی بناکرده است و ستون تقلبی هم روی سرآن بناکننده خراب می‌شود و بر روی او می‌افتد؛ بنابراین مردم را نمی‌شود فریب داد.

مفسر بزرگ قرآن کریم تصریح کرد: ممکن است کسی زد و بند سیاسی کند و بتواند مدتی ادامه مسیر دهد و اهداف خود را به اجرا دربیاورد، ولی توده مردم ستون محکمی هستند، اگر کسی هدف او این باشد که با این ستون محکم بازی کند در واقع این ستون را سرخود خراب کرده است.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه اگر مواظب این ستون بودیم می‌توان امید به بقاء هم داشته باشیم تصریح کرد: در امور عبادی، دین ستون بسیار محکمی است و در امور سیاسی هم مردم ستون محکمی‌اند و دلیل این سخن جنگ 8 ساله دفاع مقدس است که خود یک جنگ جهانی تمام‌عیار بود، چون از میان آن‌همه کشور، تنها سه کشور سوریه، لیبی و الجزایر و آن‌ هم به خاطر منافع خود  ایران را حمایت می‌کردند و در واقع کاری هم از آن‌ها ساخته نبود.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: همین مردم بودند که این جنگ 8 ساله به‌ تمام‌ معنا جهانی را با موفقیت پشت سر گذاشتند؛  اگر مردم حافظ دین خود باشند و با تمام وجود دین را بپذیرند هیچ گزندی به این ستون نمی‌رسد.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: پرچم سه رنگ تنها یک پرچم است و حتی عرضه نگهداری خود را ندارد، اما وقتی این پرچم بو و هویت دین می‌گیرد و نام یا زهرا (س)و یا علی(ع) روی آن نوشته می‌شود ارزشمند می‌شود و از خود و پرچم محافظت می‌کند.

مفسر بزرگ قرآن کریم عنوان کرد: در کودتای ننگین 28 مرداد و حتی در جنگ جهانی این پرچم سه رنگ بود و شعار اصلی مردم هم مرگ بر شاه بود، اما کمی بعد زمانی که کودتا شروع شد و مصدق سقوط کرد، همان مردمی که شعار اصلی آن‌ها مرگ بر شاه بود گفتند جاوید شاه.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اما همین مردم در 17 شهریورماه شعار اصلی آن‌ها مرگ بر شاه بود و این نشان این حقیقت است، دین ستون عبادی و مردم ستون سیاسی جامعه‌اند؛ اگر این دو با هم هماهنگ باشند قدرت شکل می‌گیرد ولی بعد از شکل‌گیری قدرت مهم‌تر این است که چگونه باید این قدرت را اداره کرد تا الهی شود.

وی به موضوع برجام اشاره‌ کرد و اظهار داشت: جریان برجام توفیقی بود و این توفیق هم حاشیه امت است و همه دنیا این قدرت را دیدند و گرنه حسابی برای کشور قائل نبودند و درگذشته هم همین غرب امیرانه دستور می‌داد.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: این قدرت تکیه‌ بر دین و مردم باعث شده قدرت‌های دیگر در یک‌ طرف میز با ایران بنشینند و با ایران در موضوعات مختلف مذاکره کند.

مفسر بزرگ قرآن کریم با تأکید بر این‌که اگر این قدرت را از آن خود دانستیم نه الهی،  دچار غده‌ای در درون شده‌ایم افزود: آن غده سرطانی در درون، انسان را  دچار غرور و کبر می‌کند، این نوع از سرطان بدتر از هر سرطانی است.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: غرور و خودخواهی سبب آبروریزی است و این امر بیانگر این حقیقت است که لحظه‌ای نباید قدرت خودمان را جدای از ستون دین و مردم بدانیم و از این دو ستون غافل باشیم و اگر بگویم این قدرت را خودمان ایجاد کردیم و خدا و مردم به ما کمک نکردند گرفتار غرور خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه باید مواظب رفتار و سخنان خود باشیم و با سخنان  خود رنجش خاطر دیگران را فراهم نکنیم خاطرنشان کرد: این که بگویم این قدرت الهی و مردمی است این از باب تواضع نیست، بلکه سخن حق است.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: اگر در همه  حوادث حمایت جانی و مالی مردم و هدایت الهی و قدرت مردمی نبود معلوم نبود چه مشکلی پیش می‌آمد و جبهه استکبار چون دیدند نمی‌شود، با ایران کنار آمدند و  تصمیم به پذیرش قدرت و مذاکره با ایران شدند.

مرجع تقلید شیعیان به مسئله انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات برخاسته از وحدت با حضور مقتدرانه و یکپارچه مردم، دولت و همراه با  امنیت بیش‌ از پیش موجب عزت، صلابت و شکوه ایران در همه عرصه‌ها می‌شود و نظام را از هر خطری حفظ می‌کند.

 

منبع: مرکز خبر حوزه

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com