کد خبر ۳۴۷۸۶ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد

۳۷۰۰ هکتار از اراضی قم تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار می‌گیرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در راستای بهینه سازی مصرف آب، در سال جاری برای سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی قم سیستم آبیاری نوین اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، محمدرضا طلایی در جمع خبرنگاران که در سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: در بیش از ۹۰ درصد محصولات کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و حتی تولید مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز به اندازه‌ای است که مسئولان در فکر صادرات بودند.

وی عنوان کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی به خوبی عمل کرد و فقط طی ۶ ماهه اول سال پنج و ۶ دهم درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ابراز کرد: با وجود مشکل در آب و کاهش سطح زیر کشت، تولیدات محصولات را ثابت نگه داشتیم به طوری که ۴۰۰ هزار تن تولیدات کشاورزی، ۳۰۰ هزار تن تولیدات دامی و هزار و ۵۰۰ تن محصولات شیلات در استان داشته‌ایم.

وی بیان کرد: استان قم ۴۶ صدم درصد اراضی کشور را دارا است و با این حال ۵۶ صدم درصد تولیدات کشور در قم صورت می‌گیرد.

طلایی تصریح کرد: گل محمدی در استان قم گیاه نوبرانه‌ای است و به همین دلیل ظرفیت خوبی در بازار دارد و درحال حاضر ۱۵۰ هزار هکتار گل محمدی در قم کشت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ابراز داشت: در جهت مصرف بهینه آب کشت سربن جایگزین ذرت در قم شده است.

وی عنوان کرد: اجرای آبیاری نوین در قم نسبت به کشور با تأخیر آغاز شد و دلیل آن عدم قبول این امر از سوی کشاورزان بود که با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای نمایندگان کشاورزان با حضور کارشناس قدمی در جهت ترویج آبیاری نوین در قم برداشته شد.

طلایی اظهار کرد: در سال ۹۱ اعتبار آب برای جهاد کشاورزی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، در سال گذشته هشت میلیارد تومان و این میزان در سال جاری با ۱۵ درصد رشد به ۲۳ میلیارد تومان رسید که ۹۳ درصد آن نیز تخصیص یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در جهت بهینه سازی مصرف آب در قم اتفاق بزرگی افتاده به گونه‌ای که در سال جاری سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی تحت پوشش سیستم آبیاری نوین قرار دارد.

طلایی با بیان این که بحث بذر خوب و سالم چالشی در کشور است، افزود: بذر خوب و با کیفیت ۳۰ درصد در عملکرد مؤثر است و جهاد کشاورزی ۱۵۰ درصد بیش از نیاز استان بذر تولید کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به طرح آی، پی، ام بیان کرد: متولی تولید محصول سالم در مزرعه وزارت کشاورزی است و در این جهت سالانه ۶ تا هشت هزار هکتار از اراضی به طرح آی، پی، ام اختصاص می‌یابد و در استان قم گیلاس و صیفی‌جات مورد آزمایش قرار گرفتند.

طلایی تصریح کرد: امروز ذائقه مردم به گونه‌ای است که محصول بزرگ و قرمز و دارای ظاهر خوبی را می‌پسندند و این عمل موجب می‌شود از سموم بیشتر استفاده شود.

وی در این زمینه ادامه داد: نیاز به محصول سالم باید میان مردم فرهنگ‌سازی شود و ما در استان قم شرایط تولید محصول سالم را داریم.

 

منبع: خبرگزاري برنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com