کد خبر ۳۴۹۹۲ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۷
مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر:

روز ملی گفت‌وگو در تقویم تدوین شود

مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر گفت: 30 بهمن سالروز قرائت خطبه موعظه آغاز روزه توسط امام موسی صدر است که باید این روز را در تقویم به عنوان روز ملی گفت‌و‌گو تدوین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حورا صدر بعد از ظهر ديروز در همایش «گفت‌و‌گو برای زندگی؛ بازخوانی تجربه امام موسی صدر» که در تالار همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در همایشی که در ارتباط با واکاوی تجربه‌های امام موسی صدر برگزار شده است، جای خالی این عالم بزرگ حس می‌شود.

وی با اشاره به پیشینه امام موسی صدر در قم،‌بیان کرد: این عالم بزرگ در شهر قم و در حوزه علمیه این شهر در محضر علمای بزرگی دانش‌آموخته و زانوی ادب زده است و شایسته بود خود امام موسی صدر در این مکان حضور داشته باشد و ایراد سخن کند.

مدیر موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با اشاره به اقدام تاریخی امام موسی صدر گفت: یک عالم مجتهد مسلمان برای نخستین‌بار در تاریخ اسلام یکی از مناسک دینی را برای مسیحیان اجرا کند.

وی با بیان اینکه همایش امروز یادآور جلسات و گردهمایی‌های امام موسی صدر است که برای درمان بحران‌ها و مشکلات لبنان برگزار می‌کرد،‌ تصریح کرد: 40 سال پیش در تاریخ 30 بهمن 1351 خطبه موعظه آغاز روزه را برای مسیحیان قرائت کرد و این اتفاق برای نخستین‌بار در تاریخ اسلام بود که یک مجتهد مسلمان یکی از مناسک دینی را برای مسیحیان اجرا می‌کند.

مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با اشاره به اهداف دشمنان در لبنان بیان کرد: از بین بردن شکل همزیستی و وحدت در لبنان از اهداف توطئه‌گرانه دشمن بود.

وی با اشاره به قرائت خطبه موعظه توسط امام موسی صدر در کلیسای لبنان گفت: انجام چنین کاری مانند این است که یک مسیحی خطبه نماز جمعه را برای نمازگزاران مسلمان بخواند و این اتفاق تاریخی، برای تمام شیعیان مایه افتخار است.

صدر با اشاره به شرایط بحرانی جهان اسلام و منطقه گفت: در این وضعیت باید گفت‌و‌گو را تکریم و در جهان بشریت نهادینه کرد.

وی با بیان اینکه 30 بهمن ماه امام موسی صدر مناسک آغاز روزه در کلیسای کبوشیین بیروت را اجرا کرد،‌ گفت: این روز باید به عنوان روز ملی گفت‌و‌گو نام‌گذاری شود.

مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با تاکید بر اینکه نهادینه کردن گفت‌وگو نیاز به سمبل‌ها و یادمان‌هایی دارد بیان کرد: تعیین روزی به نام روز ملی گفت‌و‌گو شیوه موثری برای نهادینه کردن گفت‌و‌گو محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گفت‌وگو، جوهر افکار و اعمال امام موسی صدر محسوب می‌شود گفت: ما باید در گفت‌و‌گو مانند امام موسی صدر عمل کنیم و روش وی را تجلی دهیم.

صدر اضافه کرد: ادبیات در شخصیت امام موسی صدر مشهود است و این عالم در مقام گفت‌وگو از هیچ یک از مخالفان و منتقدان نمی‌هراسید.

وی با تاکید بر اینکه دشمنی‌ها فرزند تفرقه‌ها به شمار می‌رود، عنوان کرد: فاصله و دوری شرایط را برای ناشناخته بودن شخصیت افراد فراهم می‌کند، در حالی که ارتباط و گفت‌وگو بهترین راهکار برای شناخت طرفین و کاهش تفرقه و دشمنی به شمار می‌رود.

مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر خاطرنشان کرد: اگر امام موسی صدر ربوده نمی‌شد و اگر حرکت‌ها و فعالیت‌های وحدت‌آفرین امام موسی صدر ادامه داشت به طور قطع امروز آتش فتنه در جهان اسلام پای نمی‌گرفت.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com