کد خبر ۳۵۲۱۳ انتشار : ۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
رئیس کانون وکلای دادگستری قم:

دخالت حکومت در کار وکلا با دادرسی عادلانه در تعارض است

رئیس کانون وکلای دادگستری قم گفت: وابسته کردن نهاد وکالت به قوه قضاییه در حالی که بیش از 63 سال از استقلال این آن می‌گذرد سبب به خطر انداختن مناسبات سیاسی و ایجاد نا امنی در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بین‌المللی کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، حسین سعیدی در گردهمایی وکلای استان قم که در سینما وتوس انجام شد گفت: شهروندانی که به قوه قضائیه مراجعه می‌کنند حق داشتن یک وکیل مستقل دارند چون مسئله استقلال وکیلان در قانون اساسی تصریح شده و از لوازم دادرسی عادلانه است.

وی اضافه کرد: تضمین‌های حق دفاع برای متهم در ماده 11 اعلامیه حقوق بشر و اصل 35 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است و این امر هنگامی تحقق پیدا می‌کند که هر متهمی حق انتخاب وکیل داشته باشد.

سعیدی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که اجرای عدالت و رساندن حق به صاحب حق مستلزم وجود دستگاه قضایی مستقل است، بهره‌مندی شهروندان از وکلای مستقل برای دفاع از حقوقی که قانون برای آحاد جامعه در نظر گرفته اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس کانون وکلای دادگستری قم افزود: استقلال وکالت سبب می‌شود یک وکیل در دفاع از موکل خود با هر دین، نژاد و گرایشی هیچ ترس و دغدغه‌ای نسبت به توبیخ و ابطال پرونده و مجازات نداشته و کارش را به راحتی انجام دهد به همین دلیل دخالت حکومت در کار وکلا با هر عنوانی سبب زیر فشار قرار دادن آنها می‌شود و این امر در تعارض با دادرسی عادلانه است.

وی با اشاره به هدف کار وکالت گفت: از آنجایی که هدف نظام وکالت، توانمندسازی نظام قضایی در اجرای عدالت است، وکیل مستقل مهمترین عنصر در کنار دستگاه قضا است.

وی افزود: عدم استقلال وکیلان سبب می‌شود وکیل زیر فشارهای بیرونی قرار بگیرد و نتواند از حق موکلش دفاع کند.

سعیدی اظهار کرد: پیشرفت و اعتلای کانون وکلای دادگستری در گرو استقلال آن است به همین دلیل ما شصت و سومین سالگرد تصویب لایحه استقلال این کانون را جشن گرفته‌ایم.

وی افزود: تمام وکلا در آغاز کار خود سوگند یاد می‌کنند که در راه دفاع از ستمدیدگان و احقاق حق هرگز از پای ننشیند.

رئیس کانون وکلای دادگستری قم وکالت را فضیلت توصیف کرد و گفت: وکلایی که سنگینی وظیفه را بر دوش خود حس می‌کنند بر این باورند که وکالت ابراز کسب درآمد نیست بلکه یک فضیلت است و باید برای حفظ جایگاه ارزشمند آن کوشید.

سعیدی تاکید کرد: برای داشتن یک نظام حقوقی مستقل باید دارای وکیل‌های مستقل و متعهد باشیم تا امر دفاع از مظلومین به بهترین شکل انجام بگیرد.

وی با اشاره به لزوم نظارت بر وکلا تصریح کرد: تاکید ما بر مسئله استقلال وکلا به معنای نفی نظارت بر آنان نیست چون وکالت نیز همچون همه شغل‌ها نیاز به این امر دارد اما این نظارت باید از سوی نهادی مرتبط با وکالت باشد نه نهادی دولتی.

رئیس کانون وکلای دادگستری قم با انتقاد از قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه استقلال کانون وکلای دادگستری را نشانه گرفته است و این کار بر خلاف قانون اساسی و قوانین سازمان ملل است و سبب بی‌اعتباری نظام حقوقی ایران در مجامع بین‌المللی می‌شود.

وی با بیان اینکه وکلا معتقد به ولایت فقیه و مورد تایید اخلاقی هستند ابراز کرد: وکلا نه از مجرم بلکه از حقوق قانونی متهم دفاع می‌کنند.

سعیدی ابراز کرد: با تصویب قانون آیین دادرسی کشوری در دوره نهم مجلس شورای اسلامی که یکی از دستاوردهای بزرگ و برگ زرینی برای آن مجلس بود بسیاری از تضمین‌های خواسته شده در موضوعات عدالت کیفری دولت‌ها مندرج در هشتمین کنگره سازمان ملل در هاوانا از قبیل حق برخورداری اشخاص دستگیر شده از وکیل و امکان دیدار بین وکیل و موکل بدون تاخیر و ممانعت فراهم گردیده است.

وی افزود: مطرح شدن طرح‌ها و لایحه‌های تقدیمی از سوی قوه قضاییه در چند سال اخیر که استقلال کانون وکلا را خدشه‌دار می‌کند مغایر با دادرسی منصفانه، حق شهروندی و اعلامیه حقوق بشر است.

رئیس کانون وکلای دادگستری قم تصریح کرد: وابسته کردن نهاد وکالت به قوه قضاییه و مخدوش کردن استقلال کانون‌های وکلا در حالی که بیش از 63 سال از استقلال این کانون‌ها می‌گذرد سبب به خطر انداختن مناسبات سیاسی و ایجاد نا امنی در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بین‌المللی می‌شود.

 

منبع: فردونيوز

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com