کد خبر ۳۵۵۳۰ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۰
در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) صورت گرفت:

برگزاری نشست علمی تخصصی فقه دفاع و امنیت در قم

نشست علمی تخصصی فقه دفاع و امنیت به همت معاون پژوهش مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) و با همکاری معاونت راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد. در پایان این نشست پژوهشگران برگزیده مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، فرمانده دانشکده فرهنگ و ارتباطات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه باید نظریات متفکران و اندیشمندان اسلام در زمینه فقه امنیت را مبنا قرار داد، گفت: در تاریخ معاصر امام خمینی(ره) به عنوان یکی از بی نظیرترین فقهای جامع اسلام و رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان ادامه دهنده راه امام راحل و پرچمدار این مسیر هستند که باید به الگوی پژوهشگران در این زمینه قرار گیرد.


سردار عباسعلی فرزندی افزود: در این زمینه باید از تجربیات بشری، آموزه های ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی، تمدن ها و مکاتب مختلف نیز بهره گرفت.


وی اضافه کرد: در عرصه تعامل با حوزه ها و مراکز دینی باید ظرفیت های فردی و متون در حوزه دفاع و امنیت از منظر اسلام را شناسایی و در کنار آن نظام منطقی بهره برداری بهینه از این ظرفیت را طراحی کنیم.


وی ادامه داد: باید آنچه که تاکنون در عرصه های مختلف کار و تدوین شده را مبنا قرار دهیم تا دوباره کاری و موازی کاری نشود.


فرزندی بر ظرفیت سازی در زمینه فقه امنیتی و دفاعی تاکید و بیان کرد: باید با نگاه سیستمی و ساماندهی شده از ظرفیت های بالقوه ای که امروز در حوزه های مختلف داریم استفاده کنیم و ظرفیت های جدیدی بسازیم.


وی همچنین گفت: تدوین دانشنامه و دائره المعارف دفاعی امنیتی از منظر اسلام و جمهوری اسلامی کار پژوهشی بزرگی است که در دستور کار داریم.


وی همچنین بر برگزاری نشست های تخصصی، تدوین مقالات و کتب تخصصی و رساله های حوزوی در موضوع فقه دفاعی امنیتی تاکید کرد و گفت: در این راستا باید دروس خارج نیز برگزار شود و از اندیشه های دفاعی امنیتی فقهای صاحبنظر اسلام بهره گرفت.


رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی نیز در این نشست به بررسی اندیشه های فقهی دفاعی پرداخت و گفت: بیش از 600 آیه در قرآن کریم به مسائل فقه امنیتی اشاره می کند که نشان دهنده اهمیت مساله امنیت نظامی و دفاعی در قرآن کریم است.


حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی به ضروت پرداختن به فقه امنیت اشاره کرد و افزود: باید مباحث و مسائل مختلفی که به فقه امنیت مربوط می شود و نگاه دین به آن ها بررسی و استخراج و تدوین شود.


وی با بیان اینکه امروز تعریف برخی واژه ها در حوزه فقه امنیت تغییر یافته، گفت: نفوذ، جاسوسی و امنیت از جمله این نوع واژه ها هستند که باید تعریف جدیدی از آن ها تدوین و مطابق با آن به جامعه ارائه شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این نشست به روش شناسی فقه دفاع و امنیت پرداخت و گفت: فقه امنیت زیرمجموعه فقه سیاسی است و زمانی که صحبت از فقه می شود، به معنای دانش کاشف شریعت است.


آیت الله ابوالقاسم علیدوست با اشاره به وظیفه تامین امنیت توسط حاکمیت بر اساس فقه، بیان کرد: از یک سو حاکمیت باید مشکل امنیت را تامین کند و از سوی دیگر نیز بر اساس فقه حاکمیت حق ورود به زندگی خصوصی مردم را ندارد.


وی ادامه داد: بر این اساس لزوم ایجاد امنیت حرمت ورود حاکمیت به حریم خصوصی مردم است.


آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز در این نشست سخنرانی کرد؛ در پایان این نشست پژوهشگران برگزیده مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تجلیل شدند.

 

منبع: ايرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com