کد خبر ۳۸۱۳۹ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۶
رئیس سازمان حج و زیارت استان قم:

کنسولگری موقت عراق هفته آینده فعال می‌شود/ خروج بدون ویزا امکان‌پذیر نیست

رئیس سازمان حج و زیارت استان قم با تاکید بر اینکه هفته آینده کنسولگری موقت عراق در قم فعالیت خود را آغاز می‌کند، گفت: این دفتر همانند سال گذشته در مجتمع بهار خیابان 20 متری شهید حائری مستقر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،اکبر رضایی ظهر امروز طی نشست خبری که در سالن جلسات دفتر معاونت هماهنگی امور زائرین برگزار شد، با بیان اینکه سامانه سماح به منظور ساماندهی وضعیت اعزام زائران اربعین حسینی راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: از شانزدهم مردادماه فعالیت این سامانه به منظور تسهیل خروج زائرین از عراق آغاز شده چراکه این سامانه به صورت هوشمند از ظرفیت خروجی مرزها اطلاع داشته و برنامه مطلوبی را به زائران ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: بررسی شیوه اعزام زائران با وسیله نقلیه شخصی و عمومی یکی از مبناهای آماری است که می‌تواند در تسهیل خروج زائران از عراق موثر باشد به همین علت شهروندان برای راحتی خود باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت استان قم با تاکید بر اینکه هفته آینده کنسولگری موقت عراق در قم فعالیت خود را آغاز می‌کند، تصریح کرد: این دفتر همانند سال گذشته در مجتمع بهار خیابان 20 متری شهید حائری مستقر می‌شود و امیدواریم با استفاده از تجربیات سال گذشته امسال با مشکل خاصی مواجه نباشیم.

وی از مهران به عنوان مرز خروجی کاروان‌های استان قم نام برد و ادامه داد: جلسات توجیهی برای دفاتر خدمات‌رسان برگزار شده و کارشناسان در این دفاتر آماده خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.

رضایی با اشاره به اینکه پرداخت هزینه ویزا و بیمه به صورت اینترنتی انجام می‌شود، مطرح کرد: با توجه به الزام بیمه کردن زائران اربعین حسینی، مجموع هزینه‌ها در صورت نهایی‌شدن توسط کمیته اطلاع‌رسانی به مردم اعلام می‌شود.

وی بر ثبت‌نام گروهی زائران در سامانه سماح تاکید کرد و افزود: این اقدام در انجام امور مختلف اداری تسهیل کننده است؛ کدرهگیری حاصل از ثبت‌نام در سامانه سماح، موقت است و متقاضیان باید بعد از اعلام هزینه‌ها بار دیگر به سامانه مراجعه و هزینه‌ها را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه خیرین می‌توانند کمک‌های نقدی خود را برای خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اربعین حسینی به شماره حساب 141101055 واریز کنند، گفت: سال گذشته جمعیت هلال احمر و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم با برپایی موکب در مسیر پیاده‌روی به صورت ویژه به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی می‌کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت استان قم خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین سفارت عراق گذرنامه زائران در هنگام خروج از این کشور باید 6 ماه اعتبار داشته باشد به همین علت داوطلبان اربعین حسینی اکنون باید تاریخ انقضا گذرنامه خود را بررسی و در صورت نیاز برای تمدید آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه مسؤولیت اعزام زائران به مرز بر عهده خودشان است، اضافه کرد: با توجه به اینکه حجم مراجعات با نزدیکی به اربعین حسینی افزایش می‌یابند افراد متقاضی سفر اربعین باید اکنون نسبت به ثبت‌نام در سامانه سماح و دریافت ویزا اقدام کنند.

رضایی با تاکید بر اینکه خروج بدون ویزا و غیرقانونی از کشور امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: هیأت‌های علاقمند برای برپایی موکب باید اکنون آمادگی خود را اعلام کنند تا برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای حضور آنها در داخل کشور عراق انجام شود.

وی از حضور جمعیت محدودی از زائران ایرانی در مسیر پیاده‌روی کاظمین تا کربلا یاد کرد و گفت: مسیر اصلی پیاده‌روی زائران ایرانی نجف تا کربلاست و مسیر کاظمین تا کربلا به افراد بومی عراق اختصاص دارد اما با این وجود استان‌های قم، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی برای خدمات‌رسانی به زائران در این مسیر مشارکت می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه تقسیم‌بندی مرزها در میان استان‌ها برای راحت‌بودن زائران است، عنوان کرد: امیدواریم مردم از سامانه سماح استفاده کنند چراکه آمارگیری نتیجه عملکرد این سامانه است و تصمیم‌گیری‌های درست به اطلاعات کافی و واقعی نیاز دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت استان قم یادآور شد: امسال همانند سال‌های گذشته موضوع حذف ویزا برای زائران اربعین حسینی مطرح نیست به همین علت رسانه‌ها باید از انتشار شایعات در این زمینه جلوگیری کنند.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com