کد خبر ۳۸۶۰۴ انتشار : ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۹
رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح کرد

ورود تهدیدات دشمن به زندگی روزمره مردم/ ضرورت تدوین قوانین در حوزه پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: تهدیدات دشمن تغییر شکل پیدا کرده و امروزه وارد زندگی روزمره مردم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا)،غلامرضا جلالی در دیدار با آیت‌الله مومن با اشاره به تاریخچه تأسیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: این سازمان در سال 1382 ذیل ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد و کار سازمان پدافند غیرعامل کاهش تهدیدات و کنترل آن در حوزه‌های مختلف در سطح کشور است.

وی ادامه داد: در گذشته تهدیدات دشمن بیشتر به شکل نظامی بود، به همین دلیل بحث پدافند بیشتر در بحث اماکن نظامی و استحکام‌بخشی به این اماکن مطرح بود، به‌عنوان‌مثال ساخت شهرک‌های موشکی در زیرزمین که اخیراً از آن رونمایی شد، یکی از اقدامات بحث پدافند غیرعامل در حوزه نظامی بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب خودشان مساله پدافند غیرعامل را دنبال می‌کنند افزود: مناطقی که احتمال می‌دادیم، مورد حمله دشمن قرار می‌گیرد، طی چندین سال با اقداماتی این مناطق را مصون‌سازی کردیم و توانستیم که استحکاماتی را در این مناطق ایجاد کنیم تا برای کشور بازدارندگی ایجاد شود.

جلالی با اشاره به تعامل سازمان پدافند غیرعامل با دولت اظهار کرد: تلاش کردیم که تعاملات خوبی را با دولت‌های مختلف داشته باشیم و اقدامات فراوانی را در کشور انجام دادیم تا اگر تهدیدات دشمن بر ضد کشور عملی شود، مجموعه‌های کشور سرپا بمانند. در این راستا کارهای زیادی در تأسیسات هسته‌ای و نیروگاه‌های برق کشور انجام شد تا به بازدارندگی برسیم، به‌عنوان‌مثال سوخت نیروگاه‌های برق را دوگانه کردیم تا در صورت قطع گاز هم این نیروگاه‌ها به فعالیت خودشان ادامه بدهند.

وی ادامه داد: تهدیدات دشمن تغییر شکل پیدا کرده و امروزه وارد زندگی روزمره مردم شده است. اکنون با تهدیدات مختلفی در حوزه‌های سایبری، بیولوژیک و زیستی مواجه هستیم. برای مقابله با این تهدیدات یک سری اقدامات عملیاتی صورت گرفته است، اما به اقدامات راهبردی همچون تدوین قوانین برای ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدات دشمن نیاز داریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تهدیدات در حوزه سایبری تصریح کرد: فناوری‌هایی مثل تلفن همراه یک سری کارکردهای مثبت و منفی دارد. امروزه وضعیت داد و ستد مالی در کشور تغییر ماهیت داده و از اسکناس به بحث سایبری رفته است که این مسئله الزامات متفاوتی را به دنبال خواهد داشت، این مسئله علاوه بر منافعی که دارد، تهدیداتی را هم برای کشور به وجود آورده و دشمن اگر بتواند با جنگ سایبری سیستم بانکی کشور را تعطیل کند، تبعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی زیادی را برای کشور به دنبال دارد.

جلالی تدوین قوانین در حوزه پدافند غیرعامل را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: قوانین می‌توانند هم فرصت و هم تهدید باشند، به‌عنوان‌مثال یک قانون محکم و قاطع می‌تواند جلوی جاسوسی و ارتباط با بیگانه را بگیرد و مانع از این شود که دشمن بتواند بر کشور تسلط پیدا کند، شورای نگهبان باید مراقب این مسئله در تدوین قوانین کشور باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قوانین در کشور باید به‌گونه‌ای تدوین شوند که از فرصت‌ها استفاده کنند و تهدیدات را کاهش بدهد، شورای نگهبان در این حوزه نقش پدافند غیرعامل را دارد. تدوین برخی از قوانین در کشور می‌تواند آسیب‌پذیری را افزایش بدهد، ارتباطاتی از سوی سازمان پدافند غیرعامل با شورای نگهبان برقرار شده تا با شناسایی تهدیدات در حوزه‌های مختلف بتوانیم آسیب پذیری کشور را کاهش بدهیم.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com