کد خبر ۳۸۸۸۹ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

خلافت سرزمینی داعش از بین می‌رود/ سرنوشت طالبان در انتظار داعش

کارشناس و تحلیلگر حوزوی مسائل سیاسی و بین الملل گفت: دیر یا زود خلافت سرزمینی داعش در عراق و سوریه از بین می‌رود اما ایدئولوژی و تفکر داعشی همچون طالبان باقی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، عبدالوهاب فراتی در تحلیل خود از شرایط کنونی منطقه غرب آسیا به ویژه عراق و سوریه اظهار کرد: وضعیت داعش در عراق با سوریه متفاوت است، چراکه از چند سال پیش مازاد نیروهای داعش در عراق حضور داشته‌اند؛ ضمن اینکه دولت‌هایی که تحریک‌کننده داعش بودند نیز از ابتدا علاقه‌ای به گسترش این موضوع در عراق نداشتند.

وی افزود: مسئله سوریه به یک معادله به هم پیچیده‌ای تبدیل شده است که طرف‌ها و کشورهای متعدد در آن حضور دارند، هر چند که در این کشور نیز درگیری‌ها و جنگ حالت فرسایشی به خود گرفته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به موفقیت‌های جبهه مقاومت اسلامی به نظر می‌رسد که بساط داعش، دیر یا زود به لحاظ خلافت سرزمینی جمع می‌شود اما ایدئولوژی‌اش ماندگار بوده و فعلاً باقی می‌ماند.

فراتی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که برنامه آمریکایی‌ها درباره داعش چیزی شبیه طرح آنها درباره طالبان است، به این معنا که طالبان را به عنوان نیروی مؤثر که حرف اول را در افغانستان می‌زد از بین بُردند اما به عنوان یک نیروی مزاحم آن را در تحولات منطقه غرب آسیا کماکان نگه داشتند و درباره داعش نیز به نظر می‌رسد که همین برنامه را داشته باشند.

برچسب ها : خبرقم داعش
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com