کد خبر ۳۹۹۵۷ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۰
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

فاطمیه باشکوه برگزار شود / تا زنده هستیم برمظلومیت حضرت زهرا اشک می‌ریزیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم تلاش هر چه بیشتر در راستای تبیین شخصیت و جایگاه علمی و اخلاقی و الهی و بی کرانه حضرت زهرا(س) تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در آئین سوگواره شعر فاطمی(س) که با حضور شعرای آئینی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  برگزار شد گفت: برگزاری چنین محافلی، بسیار ارزشمند است و شاعران و مادحان اهل بیت(ع) مراتب محبت و ارادت خود را به آستان قدسی بزرگان دین به خصوص حضرت زهرا(س) بیان می‌کنند.

وی افزود: هدف اصلی در برپایی چنین مراسماتی، تلاش در راستای تقرب به ساحت حضرت زهرا(س) است که البته همه می‌دانیم که شناخت این ساحت غیر ممکن است ولی به هر حال باید به میزان توان و بینش خود گامی در این مسیر برداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: زهرا، نامی است که خداوند متعال این نام را بر برترین مخلوق زن خود نام نهاده است؛ خداوند است که به تمام ابعاد وجودی بی نهایت این مولود شناخت دارد و به همین دلیل چنین نامی برای ایشان برگزید.

وی گفت: این در حالی است که سنت بشر، بر انتخاب نام از سوی خانواده است، ولی حضرت زهرا(س) از جانب حق تکریم شد و چنین نامی از سوی خالق بر او نهاده شد که نشان می‌دهد که این حضرت چه جایگاهی در درگاه ربوبی دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ذکر این مطلب که خداوند حضرت زهرا(س) را عالم به علم لدنی گردانید بیان کرد: حضرت زهرا(س) از هر جهلی بری و عاری بود و سؤالات فقهی و.... مردم را درحالی پاسخ می‎دادند که در هیچ مکتبی پرورش نیافته بود.

وی با ذکر این مطلب که مقام حضرت زهرا(س) غیر از مقام انبیاء نیست، بیان کرد: یکی از مسایلی که از نظر فرهنگی در جامعه باید به آن توجه داشت، برگزاری هرچه باشکوه‌تر ایام فاطمیه در هر سال است.

وی با تاکید بر عرضه ده‌ها مجموعه شعر جدید از سوی شاعران به دنیا در هر سال عنوان کرد: تا زنده هستیم برای مصائب اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) اشک می‌ریزیم به تعبیر بانوی دو عالم، چشم‌های ما مثل باران همیشه اشک می‌ریزد.

وی گفت: مردم با ارتباط به وسیله حضرت زهرا(س) از هر نادانی و جهلی رها می‌شوند؛ زیرا این مبانی در روایات معصومین(ع) نیز به کرات بیان شده است و به همین دلیل است که اتصال به این مکتب، نورانی بخشی عظیمی در متصل شدگان ایجاد می‌کند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: نباید در خصوص حضرت زهرا(س) به شکلی رفتار کنیم که گویا تنها فضیلت حضرت، شهادت جانسوز و دردناک و مظلومیت ایشان است زیرا ایشان از حیث جایگاه به حدی رفیع و عظیم هستند که باید تمام این فضایل برای مردم بیان شود تا آثار این محبت و ارادت نیز بیشتر نمایان گردد.

وی گفت: اشک بر مظلومیت حضرت زهرا(س) از بهترین کارها است، ولی این مسئله برای شیعیان کافی نیست، بلکه اگر جایگاه و مقام حضرت تبیین شود، شدت مظلومیت و سختی‌هایی که بر ایشان روا داشته شد بیشتر مشخص می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: حضرت زهرا(س) دارای مقام عصمت هستند و به همین خاطر و به همین جایگاه است که قدر و منزلت ایشان با سایر زنان عالم مشخص می‌شود و این مقام نیز، مقامی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت و باید از سوی محققان در خصوص آثار و ابعاد این عصمت تحقیقات عمیقی صورت بگیرد.

وی گفت: یکی از مسایلی که باید در خصوص حضرت به آن اهتمام داشت و باید شعرا نیز نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند، توجه به مفهومی است که در روایت امام کاظم(ع) به کار برده شده است و مبنی بر اینکه حضرت فاطمه(س) صدیقه است و صدیقه در این جا به معنای شخصیتی است که فعل او تصدیق قول او را می‌کند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com