کد خبر ۴۰۴۲۲ انتشار : ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۹
آیت‌الله اراکی:

آثار شهید صدر در حوزه‌های علمیه مهجور مانده است/ گلایه از معرفی نشدن مطلوب فقه در جامعه

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: تا کنون آثار شهید صدر در حوزه‌های علمیه مهجور مانده و به شیوه مورد نظر مورد استفاده قرار نگرفته نه تنها آثار شهید صدر بلکه فقه فقها به شیوه مطلوب در جامعه معرفی نشده است تا جایی که فردی به اشتباه در رسانه ملی خطاب به فقها می‌گوید که موضوع اقتصاد به شما مرتبط نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله محسن اراکی یکشنبه شب در همایش اندیشه سیاسی شهید سید محمدباقر صدر که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با اشاره به دیدگاه شهید صدر در مورد نظریه ولایت فقیه اظهار کرد: دستاوردهای شهید صدر در حوزه فقه می‌تواند در عرصه‌های مختلف کاربردهای بسیاری را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: مذهب اقتصادی در نگاه شهید صدر با تعریف مجموعه ارزش‌هایی که عدالت را تفسیر و تبیین می‌کند مورد توجه بوده است به همین علت اجرایی کردن نظریه‌های این شخصیت می‌تواند حل کننده بسیاری از مشکلات باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اصول عدالت باید از احکام فقهی استخراج شود، عنوان کرد: بر اساس دیدگاه‌های شهید صدر قوانین حاکم بر رفتارها و روابط اجتماعی قابل تغییر بوده و به عنوان یک علم مطرح است اما ارائه نظریه‌های تخصصی در این حوزه نیازمند حضور نیروهای متخصص است هر چند نظریه دیگری هم لازم بوده که بتواند خوب را از خوب‌تر تشخیص دهد که از آن به مکتب و مذهب تعبیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علم اقتصاد در مذاهب و جوامع مختلف متفاوت است، اظهار کرد: علم اقتصاد جامعه اسلامی باید با علم اقتصاد جامعه غیر اسلامی تفاوت داشته باشد به همین علت در حوزه اقتصاد نیز باید از معارف فقه استفاده شود.

اراکی عامل شکل‌گیری روابط و رفتارها را مذاهب دانست و عنوان کرد: اقتصاد اسلامی شامل رفتارهای اجتماعی در عرصه اقتصادی است که مبتنی بر نظریه عدالت بوده و می‌تواند جامعه را به پیشرفت برساند.

وی با بیان اینکه دین برای عرصه‌های سیاست و فرهنگ نیز تعریف‌های مشخصی را ارائه داده است، مطرح کرد: فقه فراتر از مذهب است چرا که اگر فقه نظام متشکل از حاکم و محکوم بوده و نمی‌تواند در قالب مذهبی که فقط شامل دستورهای اجتماعی منسجم که هدایتگر یک جامعه منسجم است، ارائه شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حاکم باید در راستای تحقق اهداف دینی جامعه بتواند عدالت اجتماعی را در قالب قوانین به مردم جامعه ارائه دهد؛ فقه نظام بر اساس احکام خرد و مرکب از حاکم و محکوم است.

وی با تاکید بر اینکه آثار شهید سید محمدباقر صدر نیاز روز جامعه اسلامی است، تصریح کرد: تا کنون این آثار در حوزه‌های علمیه مهجور مانده و به شیوه مورد نظر مورد استفاده قرار نگرفته است، نه تنها آثار شهید صدر بلکه فقه فقها به شیوه مطلوب در جامعه معرفی نشده است تا جایی که فردی به اشتباه در رسانه ملی خطاب به فقها می‌گوید که موضوع اقتصاد به شما مرتبط نیست.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com