کد خبر ۶۷۸۴۶ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۹
در سایه بی توجهی کامل میراث فرهنگی استان قم؛

گزارش تصویری/ کاروانسرای طرلاب؛ یک گام تا نابودی کامل!

تصاویر خبرنگار ما از وضعیت اسفناک کاروانسرای طرلاب حکایت از این دارد که این مکان تاریخی به محل تخلیه زباله، نگهداری حیوانات تبدیل شده و در سایه عدم حفاظت از این بنای کهن، توسط فروشگاه‌ها و مراکز خدمات بین جاده‌ای مورد استفاده غیرمجاز قرار گرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)؛ کاروانسرای طرلاب واقع در جاده قم - سلفچگان که متعلق به دوران سلجوقیان می‌باشد و در دوران قاجار بخش الحاقی و داشته و بازسازی شده است، یکی دیگر از کاروانسراهای استان قم می‌باشد که در شرف نابودی کامل است.

این اثر تاریخی و میراث فرهنگی استان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اما تا کنون نه تنها هیچ اقدامی برای مرمت آن صورت نگرفته است، حتی نسبت به حفظ محیط آن هیچگونه حفاظتی صورت نگرفته است.

تصاویر اختصاصی خبرنگار ما از وضعیت اسفناک کاروانسرای طرلاب حکایت از این دارد که این مکان تاریخی به محل تخلیه زباله، نگهداری حیوانات تبدیل شده و مورد استفاده غیرمجاز برای انبار می‌باشد.

وجود فروشگاه‌ها و مراکز خدمات بین جاده‌ای در کنار کاروانسرای طرلاب و عدم حفاظت از این بنای تاریخی باعث شده تا به واسطه استفاده غیرمجاز برخی از این مراکز، هم اکنون شاهد تخریب نسبتا کامل این بنا باشیم.

تبدیل شدن کاروانسرای طرلاب به سایت غیررسمی زباله برای اهالی و فروشگاه های بین جاده ای،  علاوه بر آثار مخرب زیست محیطی و تخریب این بنا، این مکان را آلوده به بوی تعفّن زباله نموده است.

در حالی که وظیفه اداره کل میراث فرهنگی استان بکارگیری تمام ظرفیت‌ها برای حفظ، مرمت و بهره برداری از اینگونه آثار فاخر و ارزشمند باشد، اما این بنای کهن و ارزشمند سال‌ها مهجور و متروک مانده است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com