کد خبر ۶۹۴۹۴ انتشار : ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۲
باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می کند؛

بودجه محدود جشنواره مانع برگزاری نشست های شاعران شد/ لزوم بازگشت بررسی تک اثر در جشنواره شعر فجر

امسال جشنواره بین المللی شعر فجر به ایستگاه سیزدهم خود رسید محفل های مختلف این جشنواره در شهرهای گوناگونی از جمله تهران، قم، زنجان و رباط کریم برگزار شد.

شاعران درباره جشنواره شعر فجر چه گفتند/ لزوم بازگشت بررسی تک اثر در جشنواره شعر فجر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال جشنواره بین المللی شعر فجر به ایستگاه سیزدهم خود رسید.

محفل‌های مختلف این جشنواره در شهر‌های گوناگون از جمله تهران، قم، زنجان و  رباط کریم برگزار شد و خوزستان میزبان افتتاحیه سیزدهمین جشنواره شعر فجر بود.

امسال برخلاف سال‌های گذشته یکی از محافل جشنواره شعر فجر به شاعران رسانه اختصاص یافت و سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر نامزد‌های خود را در بخش‌های مختلف شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر معرفی کرده و منتظر است تا روز شنبه ۱۳ بهمن ماه سال جاری در ایستگاه پایانی متوقف شود و به معرفی برگزیدگان این دوره جشنواره بپردازد.

امید صباغ نو از شاعران کشورمان درباره این دوره جشنواره شعر فجر به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اعتقاد شخصی من این است کسانی که به عنوان برگزار کننده و داوران جشنواره بین المللی شعر فجر انتخاب می شوند باعث مشخص شدن سمت و سوی برگزاری جشنواره می شوند. امسال با توجه به اینکه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، برگزار کننده جشنواره است و با توجه به هیئت انتخاب داوران جشنواره می توان گفت جشنواره خوب و بی طرفانه ای داشتیم و تفاوت چشمگیری با دوره های قبل به دلیل اشخاص حاضر در جشنواره داشت.

وی افزود:هفته آینده اختتامیه جشنواره بین المللی شعر فجر برگزار می شود که با معرفی برگزیدگان، کسانی که علیه آن بیانیه صادر می کنند وکسانی که موافق جشنواره هستند، می توانند جشنواره را ارزیابی کنند. از نظر من هر قدمی که برای ادبیات برداشته شود و  برای انتخاب بهترین های آن شکل بگیرد، اقدامی خوب و قابل احترام است و باید خوشحال شویم که به شعر و ادبیات توجه می کنند.

این شاعر با اشاره به اینکه کارگاه های نقد شعر از جشنواره بین المللی شعر فجر جداست و خیلی وقت است که شاهد برگزاری این کارگاه ها در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان هستیم، اظهار داشت: امسال پس از صحبت با آقای جلالی، معاون فرهنگی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، متوجه شدم بودجه بسیار کم و محدودی به این جشنواره اختصاص دادند و این باعث شد بسیاری از نشست های شاعران در شهرهای مختلف برگزار نشود.

وی با بیان اینکه کارگاه های نقد شعر هم اتفاق مهم در جشنواره بین المللی شعر فجر است، گفت: برگزاری کارگاه های نقد شعر باعث می شود شاعران جوانتر، محاسن و معایب کار خود را بشناسند و در جهت بهتر شدن کار گام بردارند.

صباغ نو با اشاره به اینکه نباید کارگاه های نقد شعر در زمان خاصی برگزار شود و بگوییم این کارگاه ها فقط در این زمان برگزار می شود بلکه باید در طول سال هم باشد، بیان کرد: طبیعتا دوستان شاعر هم از کارگاه های نقد شعر استقبال می کنند چون یکی از مواردی که در کشور کم داریم کارگاه های نقد شعر است البته جلسات کارگاهی هم در کشور کم داریم.

وی با بیان اینکه امسال این کارگاه ها در کنار جشنواره شعر فجر به طور کاملا مجزا برگزار می شود،گفت: خروجی کار بهتر از این خواهد بود که جشنواره شعر فجر تنها چند برگزیده را معرفی کند.با این کار تعدادی چهره جدید در شعر کشف می شود که کارهایشان را بفرستند و ارزیابی و راهنمایی شوند و البته برگزیده هم داشته باشند.

صباغ نو ادامه داد: منتظر هستم برگزیدگان جشنواره بین المللی شعر فجر معرفی شوند تا ببینم چه کسانی انتخاب شده اند امیدوارم امسال افرادی که در جشنواره انتخاب می شوند شایستگی برگزیدگی را داشته باشند و شاهد اعتراض به داوری جشنواره نباشیم با توجه به اینکه بانیان و متولیان جشنواره بین المللی شعر فجر افراد بی طرفی هستند به شخصه منتظرم افراد منتخب را بشناسم و ببینم جشنواره بین المللی شعر فجر امسال با سال قبل چه تفاوت هایی دارد.

قدیمی :بودجه اولین بخشی که حذف می شود، فرهنگ است

صابر قدیمی شاعر طنزپرداز درباره نحوه برگزاری جشنواره بین المللی شعر فجر به خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به شخصه اعتقاد دارم جشنواره بین المللی شعر فجر در دو بخش انتخاب مجموعه شعر و  تک اثر به طور مستقل برگزار می شود کما اینکه بسیاری از افراد با استعداد احساس می کنند هنوز به جایگاه چاپ شعر نرسیده اند. جشنواره بین المللی شعر فجر می تواند استعدادهای شعری را کشف و در زمینه انتشار کتاب به آن ها کمک کند و تنها کتاب ها در این جشنواره بررسی نمی شود.

وی افزود: از آنجا که برنامه های موازی در زمینه بررسی کتاب در جشنواره بین المللی شعر فجر برگزار می شود، می توانستند مجددا بخش انتخاب تک اثر را به جشنواره بین المللی شعر فجر برگردانند. شاعران می توانستند به این جشنواره شعر بفرستند و رقابت در این جشنواره پررنگ تر شود. کارکنان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان خیلی زحمت می کشیدند و با مشکلات بودجه ای برای برگزاری جشنواره روبه رو هستند. یکی از دلایلشان که این کار را نکردند می تواند این باشد که به هر نحو شده امسال بخش بررسی تک اثر را به جشنواره بین المللی شعر فجر برمی گردانند.

این شاعر با اشاره به اینکه محفل های جشنواره شعر فجر باید بیشتر برگزار می شد، تصریح کرد: باید تعداد محفل های جشنواره شعر فجر بیشتر  شود کما اینکه امسال محفل شعر طنز در قم برگزار شد و به برزگداشت زرویی نصرآباد اختصاص داشت. جوان های با استعداد خوبی در این سال ها در زمینه شعر طنز قم فعالیت کردند و شعرهای طنز خوبی گفتند.انتخاب قم برای برگزاری این محفل انتخاب خوبی بود  با وجود اینکه تا زمان برگزاری فوتبال ایران طول کشید از این محفل استقبال خوبی کردند.

وی افزود:موافق برگزاری اینگونه نشست ها در جشنواره بین المللی شعر فجر هستم و باید تعدادشان بیشتر شود. در کنارش کارگاه های آموزش شعر هم باید برپا شود.

این شاعر ادامه داد: به نظرم باید کارگاه های آموزش شعر در جشنواره شعر فجر برگزار شود و تعداد این کارگاه ها در این جشنواره افزایش یابد. معرفی کتاب های خوب از هر لحاظ می تواند مثمرثمر باشد اما باید در زمینه محفل های شعر از تهران، تمرکززدایی و توجه بیشتر به شهرستان ها شود. بسیاری از شاعران درجه یک امروز اصالتا شهرستانی هستند که سال های سال در شهر خودشان زندگی کردند

وی افزود: باید به این مسئله توجه کنیم در گذشته کانون های ادبی امکاناتی در اختیار شاعران می گذاشتند و از آن ها حمایت می کردند بسیاری از شاعران، خروجی آن حمایت ها بودند. امروز این مسئله از گذشته کمرنگ تر شده است.

قدیمی با اشاره به اینکه خانواده ها درگیر مسائل اقتصادی خانواده شان هستند برای همین اولین چیزی که حذف می کنند فرهنگ است،گفت : در کشور، بودجه اولین بخشی که حذف می شود فرهنگ است از این رو دولت باید یارانه دهد تا بتوانند افراد با استعداد پیشرفت کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com