کد خبر انتشار : ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰

نخستین واكنش شهردار قم پس از استعفا؛ شـــهردار قم اســتعفای خود را ثبت نكرد/بهسازی بستر رودخانه با مجوز استانداری بوده است

به گزارش قم نا ، محمد دلبری شهردار قم در سایت شخصی خود دلنوشته‌ای را مطرح كرد كه در آن خطاب به حضرت فاطمه معصومه(س) گلایه‌هایی را از عدم هماهنگی برخی مدیران با شهرداری قم مطرح كرده بود.
این موضوع ابتدا به عنوان یك دلنوشته مطرح شد اما در انتهای آن دو رونوشت وجود داشت كه مشخص بود تصمیم آقای شهردار جدی و قانونی است، رونوشتی به رئیس شورای اسلامی شهر قم و همچنین استاندار قم كه درخواست اقدام و پیگیری از آنها شده بود.
محمد دلبری در طی این روزها نیز در شهرداری قم حاضر نشد و تمامی كارها نیز بر دوش اسماعیل زارعی كوشا قائم مقام شهرداری بود.
delbari2222
متن دلنوشته شهردار قم برگرفته از سایت شخصی محمد دلبری:
بنام حی داور
محضر مبارک کریمه اهل البیت حضرت فاطمه معصومه “سلام الله علیها”
سلام علیکم
با صلوات بر آباء و أجداد طاهرینتان ، مطالبی را که خود مستحضرید بعرض مبارک رسانیده و قبل از ارائه عرایضم از گستاخی های احتمالی عذر خواهم اما از سیره شما آموخته ایم که شما بخشنده و کریم هستید و عرض حال غلامان و نوکران خود را با سعه صدر و بزرگواری پذیرائید. پس رخصت.
ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش
بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش
عمه سادات ؛
در طی ٣٨ ماه گذشته با نیت قربت الی الله و خدمتگزاری به زائران و مجاورانتان پای در شهر فقاهت و علما گذاشتم تا از فیض نورانی ِ هم جواری با مضجع شریف شما و مراجع وعلما بزرگوار محروم نگردم و تمام همت و توانم را صرف خدمت به خلق خدا و شیعیان و محبین خاندان رسالت “صلوات الله علیهم اجمعین “نمایم و طبعا مشکلات بر سر راه خویش را شناسایی نموده بودم ولی باور داشته و دارم که با توکل ، توسل ،همت و خرد جمعی میتوان مسیر خدمت را هموار نمود.
((تا چه قبول افتد و چه در نظر آید))
دراین مدت بالغ بر ۳ سال،خادمی بودم که احساس غرور داشتم از عنایات خاصه شما و همچنان بر این باورم که لطف شما شامل حالم میشود.
بی بی جان ؛
طبعا خدمت به آستان مقدس شما توفیقی میخواهد که تا لطف شما نباشد شامل حال همچون منی نمیگردید و از این باب خدای بزرگ را شاکر و خود را الی الابد مدیون شما میدانم .
اما بی بی ؛
توکل و توسلم همچنان پا برجاست اما ضلع دیگر مثلث خدمت به زائران و مجاورانتان که همانا “همت و اراده جمعی” میباشد را دیگر شاهد نیستم.
همراهی نمیکنند این بندگان خدا، به دنبال اهدافی دنیوی هستند که از بیانش صرف نظر میکنم ،عمران و ابادانی شهر شما را یا به سخره گرفته اند یا هیچ می انگارند . مدام موانع ایجاد میکنند ،که تاکنون به عشق شما وسلاله پاکتان که هماره دغدغه جبران کاستیهای روا رفته بر این حرم اهل بیت علیهم السلام را داشته اند، ایستادگی نموده و پای پس نکشیدم، ولی اکنون نمیتوانم نظاره گر این باشم که به خاطر حضور من از تخریب اماکن عمومی که برای رفاه زایرانتان از عوارض مردم وعاشقانتان ساخته شده بود نیز نگذرند.
بانوی کریمه ؛
من و همکارانم را خسته خسته نمودند چون …. بگذریم که شما خود ناظر و حاضرید.
خانم جان ،مرا ببخشایید که چنین عرض مینمایم اما ظاهرا با رفتن و نبود بنده حقیر و عبد ناچیز خداوندی، مشکلات فرا روی مردم این دیار حل خواهد شد
بر سَر ِ آنم که گر ز دست برآید    دست به کاری زنم که غصه سر آید
پس با اجازه از محضر منورتان ، و ضمن عذر خواهی از مراجع عظام ، علمای اعلام و اعضاء محترم شورای اسلامی شهر که همواره دلسوز، پرتلاش و همراهی همیشگی بودند و همچنین مردم شریف و ولایتمدار قم و عرض تشکر از همه آنانی که صادقانه با نقدهای مشفقانه و انتقادات سازنده خود راهگشای مشکلات خلق خدای بودند ، و بویژه همکاران خدوم و سختکوشی که به جز خلوص نیت در آنها ندیدم ، بدینوسیله مراتب استعفای خویش را تقدیمتان میدارم و اجازه میخواهم توفیق نوکری درگاه خود و خاندانتان را در لباسی دیگر بعنوان مدالی پر افتخار بر سینه داشته باشم .
اکنون با توجه به اینکه با مشورت ، کسب اجازه از فرمان الهی و محضر شما بزرگوار به خدمتتان رسیده بودم با همفکری با اهل مشورت ، تفاءل ودستور الهی و کسب اجازه از وجود سراسر نور شما ، از حضورتان مرخص می شوم و امیدوارم در دو سرای دستگیریم نمایید.
” یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه”
محمد دلبری
احدی از خدام شما در شهرداری قم
رونوشت :
رییس و اعضا محترم شورای شهر قم ، ضمن تشکر از همراهی بیدریغتان، جهت استحضار و اقدام مقتضی
استاندار محترم و محبوب قم جهت استحضار
*علت مشكلات و ناراحتی شهردار
بستر رودخانه قم در گذشته یك وضعیت نابسمانی داشت كه به همین منظور شهرداری قم اقدام به بهسازی و زیباسازی این بستر می‌كند، از سوی دیگر این رودخانه امروزه هیچ گونه آبی از آن عبور نكرده و به عنوان یك بستر ترافیكی و عبور و مروری در شهر مطرح است.
وضعیت بستر رودخانه قم در گذشته
سال 88 طی جلسه‌ای با حضور استاندار وقت، جلسه ساماندهی رودخانه قم مطرح می‌شود كه در آن جلسه طبق صورتجلسه شهرداری قم با مجوز استاندار موظف می‌شود تا مسئولیت عمران و زیباسازی، بهره برداری، نگهداری و نظافت كل مسیر رودخانه در محدوده شهر قم را بر عهده داشته باشد.
صورتجلسه 18 آذر سال 88
با این مجوز شهرداری قم اقدام به زیباسازی بستر رودخانه می‌كند كه با احداث بلواری به عنوان بلوار زائر و احداث بوستان‌ها و المان‌های شهری، زیبایی خاصی به این بستر می‌دهد.
در جلسه 18 آذر سال 88 ، حسن رضوی مدیرعامل وقت شركت آب و فاضلاب منطقه‌ای و معاون فعلی استاندار قم حضور داشته و این صورتجلسه را به امضا رسانده است.
حال پس از گذشته چندین سال و بهسازی و فضاسازی‌های صورت گرفته، اداره آب منطقه‌ای استان قم فعالیت‌های شهرداری در بستر رودخانه را مغایر قانون داشته و اقدام به تخریب بوستان‌ها و المان‌های شهری این بستر كرده است. موضوعی كه گلایه شهردار را به همراه داشته و منجر به نوشتن استعفای وی می‌شود.
تخریب بوستان‌ها و المان‌های شهری توسط اداره آب منطقه ای قم
شهردار قم در نخستین واكنش پس از این جریانات در گفتگو ی ابتدا به این سئوال كه می‌گویند كه شما استعفا نداده و تنها یك دلنوشته نوشتید، گفت: نوشته بنده استعفا بنده و این نوشته به دلیل ضعف مدیریت و عدم هماهنگی با شورا نبود. این اتفاقاتی كه اخیرا افتاد برداشت بنده این بود كه حضور بنده موجب مانع از پیشرفت و عمران شهر می‌شود برای همین منظور این بحث متن استعفا را نوشتم و شورا در جلسه شب گذشته استعفای بنده را نپذیرفت و با اجماع دوستان شورا و لطف مراجع و علما و همه عزیزان كه نسبت به خادم خودشان لطف داشتند، ما را منصرف كردند و بنده هم از ثبت استعفا منصرف شدم.
شهردار قم ادامه داد: با قوت كار را ادامه می‌دهم و این ابراز لطف علما و مراجع وظیفه ما را سنگین تر كرد و شاید این اتفاق یك انرژی بود و پشت گرمی را دیدیم كه شورا و مراجع این لطف را دارند و ما هم مصمم تر از قبل كار را دنبال می‌كنیم.
وی در ادامه به موضوع بستر رودخانه اشاره كرد و گفت: كار شهرداری به استناد و صورت جلسات كار قانونی است و بستر رودخانه در سال 88 به صورت رسمی عمران و زیبا سازی تحویل شهرداری داده و استاندار وقت هماهنگ كرده و این كاری نیز كه انجام می‌شود هم با هماهنگی استاندار بوده است.
دلبری ادامه داد: قبل از اجرا طرح حجت‌الاسلام و المسلمین صالحی منش استاندار محترم طرح را دیده و تایید كرده‌اند. این بستر اقدامی كه انجام  می‌دهد هم ترافیكی است و هم زیباسازی است.
شهردار قم اذعان داشت: در حال حاضر نیز آمادگی داریم كه كل مدیریت روخانه را تحویل اداره آب بدهیم، اینكه حریم روخانه مدیریت آن با اداره آب است درست است.
*موضوع سیلاب و نگرانی مسئولان آب منطقه‌ای
مسئولان آب منطقه‌ای در این خصوص نگرانی‌هایی دارند و می‌گویند كه ما نگران سیلاب‌ها هستیم و به همین منظور این ساخت‌ و سازها را مشكل آفرین می‌دانیم.
البته رودخانه قم سیل سال 88  را فراموش نكرده كه در آن سیل چندین نفر كشته و مردم قم به دردسرهای بسیاری افتادند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم در گفتگویی در خصوص این مسائل بدون توجه به مصوبه جلسه 18 آذر سال 88 گفته بود: اختلافات شرکت آب منطقه‌ای با شهرداری قم مربوط به امروز و دیروز نیست چرا که به دلیل تصرف غیر قانونی رودخانه در مقاطع زمانی مختلف تذکرات جدی به شهرداری داده‌ایم.
صورتجلسه 18 آذر 88 
احمد حاج حسینی باز هم بدون توجه به متن مصوبه كه می‌گوید؛ مسئولیت عمران و زیباسازی، بهره برداری، نگهداری و نظافت كل مسیر رودخانه در محدوده شهر قم بر عهده شهرداری است، گفته است: آن زمان هم مدیر وقت شرکت تصمیم گرفتند برای رفاه شهروندان و زائران حرم کریمه اهل بیت(ع) با این موضوع موافقت کنند منتهی بنا بود تنها مسیری در رودخانه ایجاد شود تا خودروها بتوانند تردد کنند.
البته این نكته را هم باید گفت كه پس از تخریب‌های آب منطقه‌ای، شهرداری نیز اقدام به پایین كشیدن تابلوی این اداره كل در خیابان دورشهر می‌كند و چند کامیون خاک و نخاله ساختمانی هم مقابل در ساختمان دو آب منطقه‌ای تخلیه می‌كند.
از سوی دیگر حاج‌حسینی كه به تازگی مدیر اداره آب منطقه‌ای قم شده و گویا از مصوبه و جلسه قانونی و امضای مدیران قبلی بی خبر بوده گفته است: در اجرای قانون با هیچکس شوخی نداریم، این تنها بخشی از تخریب بود و شرکت آب منطقه‌ای به اقدامات قانونی خود تا تخریب تمام اعیانی‌های رودخانه ادامه خواهد داد!
شهردار قم نیز در خصوص این تخریب‌ها از سوی اداره آب منطقه‌ای قم كه اموال بیت المال است گفت: بستر رودخانه قم با توجه به اقدامات صورت گرفته و صرف هزینه ها كه از عوارض مردم بوده است.
دلبری افزود: مردم قم بدانند كه این ساخت و سازها از عوارض مردم است و از آن محل انجام می‌دهیم، وضعیت نگهداری روخانه را برای رفاه حال زائران و مردم انجام دادیم و طبق مصوبه جلسه ساماندهی رودخانه بوده است.
وی با بیان اینكه ما مسئولیت سیلاب را هم پذیرفته ایم گفت: الان هم اگر دادستان و استاندار تشخصی بدهد به اداره كه مسئولیت واگذاری بستر رودخانه را به اداره آب منطقه‌ای بدهیم، هیچ مشكل و حساسیتی نداریم و در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
نكته قابل تامل اینكه این اختلافات اگر چه در هر اداره‌ای مشاهده می‌شود اما جای سئوال از مسئولان محترم اداره آب منطقه‌ای است كه بر فرض كه شهرداری مصوبه اجرای طرح را نداشته باشد، آیا راه گفتگو این است كه با لودر به جان اموال عمومی مردم افتاده و به تخریب آن بپردازیم؟
از سوی دیگر آیا اداره محترم آب منطقه‌ای ستون‌های با عظمت منوریل و حتی صحن جوادالائمه (ع) حرم مطهر در بستر رودخانه را ندیده كه دست به تخریب بوستان‌ها و المان‌های زده است؟
منبع : برنا
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com