کد خبر ۱۰۱۳۹۰ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۰
از شهرداری تهران تا شهرداری قم/

آیا در تاریکخانه شهرداری قم، چراغی روشن می‌شود؟!

شهرداری تهران در فرآیندی شفاف، اطلاعات قراردادهای رسانه‌ای این ارگان را در دسترس عموم مردم قرار داد؛ اما متاسفانه این مطالبه در خصوص شهرداری شهر قم همچنان بی‌پاسخ مانده است و مشخص نیست که تاکنون چه تعداد رسانه و با چه مبالغ و خروجی‌هایی به اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و عملکرد شهرداری قم پرداخته‌اند!

پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) | مهدی هواسی: شهرداری تهران در فرآیندی شفاف، اطلاعات قراردادهای رسانه‌ای این ارگان را در دسترس عموم مردم قرار داد و بر این اساس مردم و رسانه‌ها می‌توانند بدانند که اموال شهرداری تهران به چه طریقی خرج شده است.

البته شفاف‌سازی اموال و عملکرد شهرداری تهران به این موضوع محدود نمانده و این ارگان در زمینه‌های خُرد و کلان دیگر _از تملکات شهرداری تا افرادی که حتی واکسن کووید-19 و مجوز طرح ترافیک گرفته‌اند_ را منتشر کرده؛ به طوری که این اقدامات مورد تقدیر و تحسین برخی از شخصیت‌های جناح مقابل شهرداری اصلاح‌طلب تهران، همچون سعید جلیلی قرار گرفته است.

درخصوص قراردادهای رسانه‌ای شهرداری تهران نیز، انتشار این قراردادها اگرچه با انتقادات فراوانی در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است و برخی قراردادها مبالغ رقم هنگفتی نشان می‌دهد، با این حال این که شهرداری تهران شهامت به خرج داده و اصل وجود چنین قراردادها و جزییات آن را منتشر کرده؛ گامی بزرگی در جهت «شفافیت» بوده و اقدامی در خور تحسین است.

اما متاسفانه این مطالبه در خصوص شهرداری شهر قم _که برآمده از احزاب اصولگرا است_ بی‌پاسخ مانده است. از جمله قراردادهای رسانه‌ای شهرداری قم که در این خصوص هیچ‌گونه شفافیتی وجود ندارد و مشخص نیست چه تعداد رسانه و با چه مبالغ و هزینه‌هایی به تبلیغ شهرداری قم پرداخته‌اند!

البته ذکر این نکته که نهادها و سازمان‌های مختلف می‌بایست برای انتشار اخبار و گزارش عملکرد خود از طریق رسانه‌‌ها هزینه‌هایی را در نظر بگیرند؛ ضروری است و کسی با این موضوع مخالفتی ندارد. آنچه که در این بین مهم است اصل «شفافیت» است که بر این اساس مشخص می‌شود آیا قراردادها و مبالغ هزینه شده با خروجی‌های به دست آمده تناسب دارد یا خیر!

در سال‌های اخیر بحث‎های و گلایه‌های بسیاری از سوی رسانه‌ها در این خصوص مطرح شده است و مقایسه عملکرد دو شهرداری قم و تهران از لحاظ «شفافیت» بیانگر آن است که شهرداری قم در برابر شهرداری تهران تاریکخانه‌ای بیش نیست.

بدیهی است شفافیت عملکرد اموال، مناقصه‌ و مزایده‌ها اصل مهمی در برچیدن ساختارهای فسادزا است و دست کارشناسان و صاحب‌نظران را در انتقادات و پیشنهادات را باز کرده و شاخص‌های کارآمدی نهادها و سازمان‌های مختلف را ارتقا می‌دهد.

پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) پیش‌تر نیز در مطلبی با عنوان «شورای شهر اصولگرای قم در شفافیت از اصلاح طلبان هم جاماند» نوشته بود: "برخی شوراهای دیگر شهرها در پایان هرسال کاری به صورت مبسوط، جزیی‌ترین فعالیت‌های اعضای شورا را به تفکیک ارائه طرح، لایحه، تذکر و ... به اطلاع همگان می‌رساند؛ با این حال شورای شهر قم دست کم به صورت سیستماتیک و منسجم اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است."

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com