کد خبر ۱۱۳۶۶۵ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۸
به مناسبت «روز جهانی ایدز»/

پنج تصور غلط درباره بیماری ایدز و HIV

ایدز یک بیماری خطرناک است که توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) منتقل می‌شود و علیرغم گسترش شبکه‌های ارتباطی و شیوه‌های اطلاع‌رسانی، متاسفانه این بیماری کماکان قربانیان زیادی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، به منظور گسترش آگاهی پیرامون بیماری ایدز، یکم دسامبر «روز جهانی ایدز» نام‌گذاری شده است. ایدز یک بیماری خطرناک است که توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) منتقل می‌شود و علیرغم گسترش شبکه‌های ارتباطی و شیوه‌های اطلاع‌رسانی، متاسفانه این بیماری کماکان قربانیان زیادی را به خود اختصاص داده است.

برای نمونه بر اساس آمار اعلامی توسط صندوق کودکان سازمان ملل (UNICEF) در سال میلادی گذشته، بیش از 110 هزار نوجوان بر اثر آلودگی با ویروس HIV جان خود را از دست دادند که این رقم در سطح دنیا، عدد بالایی محسوب می‌شود و همچنان ضرورت آگاه سازی پیرامون این بیماری را ایجاد می‌کند.

به همین منظور سازمان بهداشت جهانی (WHO) همه ساله در این روز، اقدام به انتشار مطالبی در خصوص روش‌های انتقال و پیشگیری پیرامون انتقال این عفونت خطرناک می‌کند و امسال نیز با شعار امسال «برابری در دسترسی به خدمات ضروری ایدز» تعیین شده است.

مطلب زیر پنج تصور غلط درباره ویروس نقص ایمنی انسانی است که بسیاری از افراد از آن بی‌خبر هستند و اطلاع از این نکات می‌تواند باعث شود تا جامعه با نگرش واقع‌بینانه و بهتری با این بیماری حاصل از این بیماری مواجه شود:

1. ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) کشنده است!

برخلاف تصور عام HIV دیگر کشنده نیست و با داروها و روش‌های درمانی مختلف می‌تواند یک بیماری مزمن قابل کنترل تلقی شود. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که این بیماری به موقع تشخیص شده داده شده و از همان ابتدا روند درمانی آن آغاز شود.

2. ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) با بوسیدن قابل انتقال است

علیرغم تصور رایج، انتقال ویروس HIV از طریق بوسیدن بسیار بعید است؛ چرا که این ویروس به خودی خود در بزاق وجود ندارد. تنها در یک صورت احتمال انتقال این بیماری از طریق بوسیدن وجود دارد و آن خونریزی و یا وجود زخم در دهان و لثه‌های فرد مبتلا باشد.

3. ابتلا به بیماری حاصل از ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) علائم ظاهری دارد!

هیچ راه قطعی وجود ندارد که با نگاه کردن به کسی بفهمید که آیا وی HIV دارد یا خیر. مردانی که HIV دارند و تحت درمان هستند، شبیه افراد HIV منفی هستند که این یکی از خطراتی است که در پس این بیماری است.

4. ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) همان ایدز است!

اگرچه دهه‌ها از آغاز اپیدمی ایدز می‌گذرد، با این حال بسیاری از افراد هنوز تمایزی بین HIV (سندرم نقص ایمنی انسانی) و ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) قائل نیستند. HIV ویروسی است که سلول‌های ایمنی CD4 بدن را تخریب می کند و در نتیجه تخریب و از بین رفتن این سلول‌ها و افت ایمنی، بدن در برابر آسیب‌ها و عفونت‌ها آسیب پذیر می شود. اما با داشتن مراقبت‌های پزشکی مناسب، فرد مبتلا به HIV می‌تواند سال‌ها یا دهه‌ها بدون پیشروی HIV به ایدز زندگی کند. در واقع ایدز به سندرم مراحل نهایی بیماری HIV اشاره دارد. به عبارتی دیگر مرحله ایدز سومین و آخرین مرحله پیشروی بیماری HIV است که در آن سیستم ایمنی فرد بسیار ضعیف شده و بدن در برابر عفونت‌های مختلف به شدت آسیب‌پذیر می‌شود.

5. اگر HIV مثبت هستم، نباید درمان را شروع کنم تا زمانی که خیلی بیمار شوم

مؤثرترین زمان برای شروع درمان HIV، بلافاصله پس از ابتلا و یا تشخیص این بیماری است. بر اساس تحقیقات و آزمایشات پزشکی مختلف، درمان زودهنگام HIV، باعث بهبود سلامتی فرد مبتلا شده و از پیشرفت بیماری‌ تا بیش از 50 درصد در مقایسه با افرادی که شروع درمان را به تاخیر می اندازند، جلوگیری کند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com