کد خبر ۱۲۳۰۰۲ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۷

رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم

همزمان با روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین در قم مادر کاروانسرا‌های ایران رونمایی شد.

مدیر کل پایگاه‌های جهانی کاروانسرا‌های ایرانی با اشاره به برگزاری ۴۵ امین نشست کمیته جهانی ثبت میراث تاریخی که شهریور ماه سال ۱۴۰۲ در ریاض عربستان برگزار شد گفت: در این نشست ۵۴ کاروانسرای ایرانی در قالب کلی کاروانسرا‌های ایرانی به ثبت جهانی رسید که کاروانسرای دیر گچین قم یکی از شاخص‌ترین کاروانسرا‌ها در این مجموعه است.

مدیر کل پایگاه‌های جهانی کاروانسرا‌های ایرانی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی یک اثر تاریخی مسئولیت‌های اجتماعی و خطیری را برای بهره برداران، متولیان و جامعه مدنی هر منطقه ایجاد می‌کند گفت: تنها با تکیه بر همکاری و خرد جمعی می‌توان در مسیر حفظ، نگهداری و احیا میراث فرهنگی گام برداشت.

او سه ضلع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مرتبط با هم و اثرگذار بر روی یکدیگر دانست و افزود: نباید فراموش کنیم که در تمامی حوزه‌های مربوط به مجموعه گروه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد میتوانند بازو و اهرم کمکی برای ما باشیم.

همچنین آقای ارجمندی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از ۵۴۸ اثر میراثی شناسایی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ در قم خبر داد و گفت: ۳۸۳ اثر در دسته آثار غیر منقول، ۷۴ اثر منقول، ۵۹ اثر ناملموس و ۳۱ اثر طبیعی جای می‌گیرد و در این بین آثازی، چون تپه قلی درویش، تالاب مره، دیر گچین و دریاچه نمک از شاخص‌ترین آنهاست.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com