کد خبر ۱۲۳۲۳۶ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۹

۵۰ میلیارد ریال برای ساماندهی سرای تاریخی ملاحسین قم هزینه شده‌است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: تاکنون ۵۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی برای ساماندهی سرای تاریخی ملاحسین واقع در میدان کهنه قم هزینه شده‌است.

علیرضا ارجمندی با اشاره به این که مبلغ فوق به منظور ساماندهی جداره‌های سرای ملا حسین و میدان کهنه قم هزینه شده،گفت: اجرای فاز سوم بهسازی سرای ملاحسین و میدان کهنه قم راخواهیم داشت که این طرح با همکاری شهرداری قم و اداره کل میراث فرهنگی اجرا خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم سرای ملاحسین را واقع در محوری تاریخی در بافت قدیمی شهر قم ذکر کرد و گفت: این سرا و میدان کهنه می‌توانند به عنوان محور گردشگری و سوغات استان قم فعال باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم افزود: سرای ملاحسین یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجاریه است که در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

ارجمندی بیان کرد: سرای ملا حسین از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر قم محسوب می‌شود و شامل سَردَر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حُجرِه‌های متعدد، اِیوان و اِصطَبل است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم بیان کرد: این سرا در خیابان آذر قم در محله قدیمی پامنار واقع است که در نزدیکی آن میدان و بازار کهنه به عنوان یکی دیگر از آثار تاریخی استان قرار دارند.

ارجمندی گفت: سرای ملاحسین تحت تاثیر تحولات مختلف در دوره‌های اخیر، رونق سابق را نداشت و همین امر باعث بروز آسیب در بخش کالبدی و کارکردی اثر شده بود از این رو در سال گذشته عملیات مرمت و بهسازی آن آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم عنوان کرد: در همین راستا و بر اساس مطالعات صورت گرفته، طرح مرمت و ساماندهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران تهیه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com