کد خبر ۲۴۱۴۵ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴
مدیرکل گمرکات استان قم مطرح کرد

قم استان‌ پیشتاز در عرصه الکترونیکی کردن فرآیند ترخیص کالا از گمرک

مدیر کل گمرکات استان قم گفت: فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی در خصوص ترخیص بار از گمرک کار آسانی نیست و نیاز به بستر مناسب مخابراتی و اینترنتی دارد، ولی این کار شدنی است و ما توانستیم در قم این کار را انجام دهیم.

به گزارش قم نا ، احمد هاشم‌زاده شب گذشته در هفتمین نشست فعالان اقتصادی استان قم که با موضوع بررسی مشکلات تولیدکنندگان و اصلاح قوانین در راستای حمایت از تولید، صادرات و امنیت اقتصادی در تالار ارس برگزار شد، با اشاره به اینکه در بررسی مسائل و مشکلات و آسیب‌شناسی آن باید سه فرآیند را طی کنیم، اظهار کرد: نخستین فرآیند شناسایی مشکلات است و پس از آن باید ریشه‌یابی کنیم که موانع کار کجاست و چه مسائلی سبب خلل در انجام امور می‌شود.

وی ادامه داد: دومین گام پیشگیری از وقوع احتمالی آن مشکل است و سومین فرآیند نیز آسیب‌شناسی و ارائه طریق و راهکار مناسب و منطقی برای حل مشکل است.

مدیرکل گمرکات استان قم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر دو موضوع تولید و خودکفایی ملی و توسعه صادرات تاکید می‌کنند، بیان کرد: مسئولین اقتصادی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید موانع تولید و توسعه صادرات را شناسایی و برای رفع آن به دنبال راهکار باشند.

هاشم‌زاده با اشاره به اینکه موانع به دلیل قوانین و مقررات و روش‌های اجرایی پیش می‌آیند، بیان کرد: در زمینه اقتصاد شاهد هستیم مشکل از قوانین اقتصادی نیست، بلکه در اجرای قوانین مصوب مشکلات و موانع بروز می‌کنند.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه صادرات افزود: نخستین مانعی که در این حوزه می‌توانیم به آن اشاره کنیم عدم شناخت بازارهای جهانی است و دومین مورد وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر و محدود کننده است.

مدیرکل گمرکات استان قم با تاکید بر اینکه این استان در حوزه صادرات ظرفیت بالقوه‌ای دارد، گفت: باید برای بالفعل کردن این ظرفیت بررسی کرد که چه مشکلات و موانعی وجود دارد، یکی از ضعف‌های ما در حوزه تجارت، ضعف زیرساخت در امور تجاری است.

هاشم‌زاده ادامه داد: هر اقدامی که در راستای کاهش مدت زمان ترخیص کالا کمک کند، اقدامی موثر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود و ما باید فرآیند تشریفات گمرکی را تسریع و روان‌سازی می‌کردیم و این کار را در قم انجام دادیم.

وی با اشاره به استانداردسازی و الکترونیکی کردن فرآیند ترخیص کالا از گمرک در قم، ابراز کرد: برای نخستین بار بعد از تهران سامانه جامع گمرکی را در قم راه‌اندازی کردیم تا هر شخصی از هر نقطه بتواند اقدام به اظهار کالای وارداتی و ترانزیتی خود کند.

مدیرکل گمرکات استان قم تصریح کرد: فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی کار آسانی نیست و نیاز به بستر مناسب مخابراتی و اینترنتی دارد، ولی این کار شدنی است و ما توانستیم در قم این کار را انجام دهیم.

هاشم‌زاده با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در این زمینه، بیان کرد: باید ما بین گمرک، فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت و محافل علمی و دانشگاهی نشست‌هایی برگزار شود که خروجی داشته باشد.

باید با هم همدل باشیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات موجود را بر طرف کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود به درآمد گمرکات اشاره کرد و گفت: در سال گذشته درآمد گمرکات 519 میلیارد تومان بوده که این مبلغ در سال جاری تا امروز بالغ بر 625 میلیارد تومان شده است.

مدیر کل گمرکات استان قم با اشاره به اینکه ارزش کالاهای صادراتی در سال 93 بالغ بر 166 میلیون دلار بوده است، گفت: این آمار نسبت به سال قبل حدود 25 میلیون دلار کاهش داشته است.

همچنین 88 تن کالا به مبلغ 497 میلیون دلار از گمرکات قم ترخیص شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن 17 درصد و از حیث ارزش 14 درصد رشد داشته است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com