کد خبر ۲۴۲۴۵ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۹
همزمان با عید غدیر

هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در قم برگزار می‌شود

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه از برگزاری هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در قم همزمان با عید غدیر خبر داد.

به گزارش قم نا ، آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با موضوع عهدنامه امیر مومنان(ع) به مالک اشتر اظهار کرد: هر یک از همایش‌ها در جایگاه خود مفید است ولی برخی از همایش‌ها نه تنها خوب است، بلکه ضرورت دارد، هر اندازه در برگزاری چنین همایش‌هایی تاخیر افتد، به جامعه خسارت‌هایی وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری کنگره بین‌المللی نهج البلاغه از ضرورت‌های جامعه است، زیرا نهج‌البلاغه منشوری حکومتی، سیاسی و اجتماعی در سطح جهانی است.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه عنوان کرد: اگر مجموعه‌ای بخواهد حرکت کند، باید بر اساس فکر و فرهنگ باشد تا راه را نشان دهد و تا آخر خط بتواند برنامه‌ها را تنظیم کند.

وی با بیان اینکه به طور کلی در تاریخ اسلام در زمینه سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مطالب فراوانی وجود دارد، گفت: امیر مومنان(ع) در مدت کوتاهی که در راس حکومت قرار داشتند، مطالب فراوانی را بیان کردند و این مطالب امروز در اختیار ما است.

دین‌پرور خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار عهدنامه‌ای را به طور مفصل تدوین کردند که دستور حکومت در آن منعکس شده است و این عهدنامه در طول تاریخ در کتابخانه وجود داشته ولی تحقق خارجی پیدا نکرده است.

وی یادآور شد: خاستگاه برنامه‌ها و دستورات حکومت‌های پیشین غرب و مکان‌های دیگر بوده است و تنها عهدنامه نگاه داری، ترجمه، شرح و توضیح داده شده است و زمینه‌ای وجود نداشت تا به عنوان دستور حکومتی به شکل آیین‌نامه، برنامه و قانون باشد.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب فضای جدیدی در این بخش به وجود آمد، گفت: نخستین کنگره نهج‌البلاغه در سال 60 با پیام امام خمینی(ره) برگزار شد، با برگزاری چنین کنگره‌هایی وظیفه ما در این زمینه مشخص می‌شود تا کتاب نهج‌البلاغه به عنوان کتابی برای تعلیم و تربیت به کار برده شود.

وی به برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: باید مطالب این کتاب بیان شود و در اختیار همگان قرار گیرد و آموزه‌های بیان شده در عهدنامه مالک اشتر به شکل طرح و لایحه درآید و در مورد آن کار شود.

دین‌پرور خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مطالبی در بخش تعلیم و تعلم وجود دارد که باید در آن زمینه فعالیت صورت گیرد و تحولی در نظام آموزش و پرورش باشد.

وی عنوان کرد: امروز ضرورت دارد که همایشی در زمینه عهدنامه مالک اشتر برگزار کنیم و از صاحب‌نظران که درباره منابع اسلامی مطالعه دارند، دعوت می‌شود در این همایش شرکت کنند.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه از برگزاری هفدهمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با موضوع عهدنامه امیر مومنان(ع) به مالک اشتر به مناسبت عید غدیر خبر داد و افزود: از نهادهای علمی و آموزشی دعوت شده تا در این زمینه کمک فکری ارائه دهند تا عهدنامه مالک اشتر به شکل طرح یا لایحه به دولت ارائه شده و در نظام حکومتی استفاده شود.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com