کد خبر ۳۱۰۲۱ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۶
حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی:

نیازمند کار علمی و پژوهشی در زمینه واقعه غدیر هستیم

حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: فرهیختگان وظیفه دارند تا به پژوهش واقعه غدیر، نشر آن در جامعه و ولایت پس از پیامبر(ص) بپردازند تا در تبیین اتمام نعمت و اکمال دین سهم داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم ، رخداد غدیر در ذی‌الحجه سال دهم هجری، تنها یک حادثه تاریخی و نام یک سرزمین نیست بلکه یک تفکر است.

در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص) به حج رفتند و احکام آن را به مردم آموزش دادند. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آوردند و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به جانشینی خود به آنان شناساندند و فرمودند: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».

البته جانشینی حضرت علی(ع) سال‌ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر به اطلاع عموم رسید.

بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. در این واقعه، پیامبر(ص) مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند.

جوامع بشری نیازمند یادآوری و حضور همیشگی هویت‌های فرهنگی و اصالت‌های معنوی است. زنده نگه داشتن شعایر الهی، رسالتی است که مرزبانان عقیده و ایمان، از جمله رسول اکرم(ص) بر آن تأکید داشته‌اند و در تاریخ اسلام، غدیر و امامت همان اندازه اهمیت دارد که روز مبعث؛ زیرا غدیر، امامت را به وجود آورد و ادامه رسالت بود.

با خطبه غدیر منشور جاوید و حیات بخش اسلام بنا شد

حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این زمینه اظهار کرد: عید غدیر بزرگ‌ترین عید شیعیان است که در این روز پیامبر(ص) به اذن خداوند با ایراد خطبه منشور جاوید و حیات بخش، مکتب اسلام را تبیین و بنا کردند و جرعه کوثر زلال ولایت را بر کام تشنگان حقیقت فروریختند.

وی با اشاره به واقعه غدیر و انتخاب امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) گفت: در این روز بزرگ پیامبر(ص) مأموریت پیدا کرد تا اکمال دین و اتمام نعمت را با تعیین امامت امام علی(ع) به انجام برساند و تکلیف امت اسلامی را پس از خویش به سرانجام برساند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ایستادگی دشمنان در برابر دستور پیامبر(ص) مبنی بر انتخاب امام علی(ع) به عنوان جانشین خود بیان کرد: دشمنانی که از رسول خدا(ص) و امام علی(ع) ضربات جبران ناپذیری دیده بودند و در جنگ‌های صدر اسلام بسیاری از آشنایان و اقوام خود را با ذوالفقار امام علی(ع) کشته شده دیدند، پس از واقعه غدیر دست به فعالیت‌های منافقانه زدند و با رحلت رسول خدا(ص) تلاش کردند تا حادثه عظیم اسلام را به فراموشی سپرده و در برابر آن ایستادگی کنند.

فرهنگ غدیر و فرهنگ علوی توسط روحانیون در جامعه نشر یابد

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر جایگاه بسیار بالا و ارزشمند امیرالمؤمنین(ع) نزد خداوند عنوان کرد: دشمنان امام علی(ع) در طول تاریخ تلاش‌های زیادی کردند تا اخبار، احادیث و روایاتی که در کتب معتبر اهل سنت و شیعه آمده را به یغما ببرند ولی حقانیت این راه و شایستگی‌های موجود در امام علی(ع) مانع از آن است که کسی بتواند چراغی را که ایزد برافروخته را خاموش کند.

حجت الاسلام واعظ موسوی با تأکید بر لزوم نشر فرهنگ علوی در جامعه توسط روحانیون گفت: حوزه‌های علمیه و دانشمندان و فرهیختگان شیعه و سنی وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و باید وظیفه تاریخی خود را با تبیین حق و تعیین سرنوشت امت به دست پیامبر(ص) به بهترین نحو ممکن به جامعه امروزی معرفی کنند.

وی با تأکید بر این‌که پیامبر(ص) هیچ‌گاه امت خود را به حال خویش رها نمی‌کند، گفت: حوزه‌های علمیه وظیفه دارند تا در برابر خدشه و شبهه‌ای که از سوی دشمن به زحمات پیامبر(ص) وارد می‌شود ایستادگی کنند، کسی فکر نکند رسول خدا پس از رحلت خویش به فکر عاقبت به خیری و رستگاری این امت نبوده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خداوند انبیا و ائمه(ع) را برای راهنمایی انسان‌ها و حرکت در مسیر رضای الهی فرستاده است ادامه می‌دهد: تعیین جانشین در مکاتب آسمانی همواره از سوی خدا و بر زبان فرستاده خداوند اعلام می‌شده و دین خاتم برای اینکه از خاتمیت و کمال نهایی برخوردار باشد نسبت به این مسئله حساس بی‌تفاوت نبوده است.

لزوم کار علمی پژوهشی در زمینه واقعه غدیر و نشر آن در جامعه

وی با تأکید بر این‌که آیات و روایات زیادی در زمینه واقعه غدیر و اثبات آن موجود است، گفت: مجموعه روایات توسط علامه امینی در دوره یازده جلدی کتاب با ارزشی به نام الغدیر جمع آوری شده که همه این موضوعات نشان‌گر اتفاق افتادن حادثه بزرگی در بازگشت رسول خدا(ص) از حجه الوداع با آن مجموعه عظیمی که همراه پیامبر(ص) توفیق تشرف به خانه خدا و انجام مناسک حج را پیدا کرده بودند، دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: جریان تاریخی و معنوی و اعتقادی غدیر روشن‌تر از آن است که بتوان با زنگارهای ساخته شده توسط مخالفان و گرد و غبارهایی که با کمترین نسیم حق از بین می‌رود پوشاند و از رسیدن آن به نسل‌های بعدی جلوگیری کرد.

حجت الاسلام واعظ موسوی با تأکید بر لزوم کار علمی پژوهشی در زمینه واقعه غدیر و نشر آن در جامعه و میان امت‌های مسلمان عنوان کرد: فرهیختگان وظیفه دارند تا به پژوهش واقعه غدیر و فرمانروایی، حکومت و ولایت پس از پیامبر(ص) بپردازند و با انجام این مسئولیت تاریخی در تبیین اتمام نعمت و اکمال دین سهم به سزایی داشته باشند.

واقعه غدیر خم دایره المعارف شیعه است

حجت الاسلام بهرام دلیر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در گفتگو با مهر، اظهار کرد: غدیر خم دایره المعارف شیعه است و نام یک مکان و در زمانی خاص و هر دو ظرف زمان و مکان برای مظروف امامت و نصب ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) توسط رسول اکرم(ص) است.

وی با اشاره به اینکه آنچه ارزش دارد مظروف است که در واقع امام شناسی و علی شناسی است، ادامه داد: حضرت علی(ع) به‌عنوان امام اول و ولی مسلمانان در غدیر خم نصب می‌شوند و شاهدان همه زائرین خانه خدا هستند و دانشمندان شیعه و اکثر دانشمندان سنی بر این مهم اتفاق نظر دارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: علامه امینی نیز در الغدیر مسائل روز غدیر خم را بیان کرده و اصل قصه جزو متواترات است و از نظر علم حدیث شناسی، واقعه قابل انکار نیست و یا امکان انکار وجود ندارد.

غدیر ناشناخته است

حجت الاسلام دلیر گفت: من بر این باورم که هنوز غدیر ناشناخته است؛ امروزه هر سال مراسم گرامیداشت غدیر را برگزار می‌کنیم اما بحث‌های جدی علمی در این باب نداریم.

وی با تأکید بر اینکه امروزه نظام سیاسی ما نیازمند افکار و اندیشه‌های علی(ع) است، ابراز کرد: درک نظام حضرت علی(ع) سخت نیست، نهج‌البلاغه در قلمرو نظام سیاسی و عرصه‌های نظری هم ورود پیدا کرده است که باید از آن بهره گیریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه ولایت بزرگ‌ترین نعمت برای شیعه است و هم آثار دنیوی و هم اخروی دارد، اضافه کرد: در واقع در روز عید غدیر تفکرات علی وار را بشناسیم و بدانیم که حضرت علی(ع) در تمام نظام سیاسی، خانوادگی، تربیتی و عرصه‌های زندگی برای ما الگو هستند.

گرامیداشت غدیر در راستای معرفت افزایی باشد

حجت الاسلام دلیر بیان کرد: گرامیداشت‌های غدیر باید در راستای معرفت افزایی غدیر و شناخت حضرت علی(ع) باشد، یعنی سیره و اخلاق علی وار را در جامعه تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه نهادینه کردن غدیر در جامعه باید همراه با عمل علی وار باشد، ادامه داد: اگر به دنبال عملی کردن غدیر در جامعه هستیم باید در این راستا جلسات علمی و فکری مختلف داشته باشیم و غدیر را به معنای واقعی به جوانان بشناسانیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امروزه تمام آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به خاطر دوری از اندیشه‌های حضرت علی(ع) است و هرچه که به تفکرات ایشان نزدیک شویم مفاسد کاهش می‌یابد.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com