کد خبر ۲۴۶۸۰ انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
قم در نوروزی که گذشت؛

از رشد سفرهای نوروزی به قم تا نبود زیر ساخت های مناسب گردشگری

شهر قم در تعطیلات نوروزی میزبان خیل گسترده زائران و مسافران بود و آمارها نشان از رشد 20 درصدی مسافرت ها به شهر قم داشته است،این در حالی است که هنوز زیر ساخت های لازم برای جذب گردگشران و مسافران به صورت مناسب فراهم نشده است.

به گزارش قم نا به نقل از قم فردا ، این روزها در حالی تعطیلات نوروزی سال 94 به پایان رسیده است که آمارها نشان از رشد مسافرت ها برون شهری در این ایام داشته است،در تعطیلات نوروزی بسیاری از مسافران ، شهر قم را به عنوان اولین مقصد سفر  خود انتخاب کردند تا بهار فاطمی را در کنار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) سپری کنند.

نوروز سال 94 به دلیل تقارن با ایام شهادت حضرت زهرا(س) رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و به همین دلیل برخی از مسافران و زائران ترجیح دادند که ایام بهار فاطمی را در شهر زیارتی قم بگذرانند، از این رو پیش بینی ها نیز به حقیقت پیوست و آمارها از رشد ورود مسافران به شهر قم در ایام نوروز خبر می دهد.

این در حالی است که با برنامه ریزی های دقیق انجام شده در سال های اخیر آمارهای متفاوتی در حوزه ورود مسافران به شهر قم  منتشر شده است و در سال گذشته زمان ماندگاری مسافران که یکی از دغدغه های اصلی مسئولان شهر بود برطرف شد و این زمان از چند سال ساعت به یک و نیم روز افزایش داشته است.

علاوه بر این در نوروز امسال افزایش مسافرت ها به قم آمار قابل توجهی را  نشان می دهد و به گفته ابولفضل جمالی مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان قم از 25 اسفند 93 تا سیزدهم فروردین ماه 94 ، نسبت به سال گذشته شاهد رشد هشت درصدی ورود خودروها به شهر قم بوده ایم.

جمالی ابراز داشت:بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های سازمان حمل و نقل و پایانه‌های استان قم از 25 اسفند ماه تا پایان سیزدهم فروردین ماه بیش از 2 میلیون و 123 هزار و 802 خودرو وارد شهر قم شدند که این آمار رشد هشت درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی گفت: همچنین بیش از 2 میلیون و 313 هزار و 834 وسیله نقلیه از مبادی ورودی استان قم در این مدت تردد کردند که شش درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

همچنین طبق آمارهای اعلام شده از سوی راهنمایی و رانندگی استان قم سفرهای نوروزی به شهر قم با افزایش 20 درصدی روبرو شده است و طی این تعطیلات بیش از 8 میلیون نفر وارد شهر قم شده اند و از این تعداد یک و نیم میلیون نفر در اقامتگاه های استان قم اسکان پیدا کرده اند.

اسکان مسافران در قسمت های مختلفی انجام شده است،برخی از مسافران در مدارس،هتل ها،مسافرخانه ها و مکان های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی اقامت گزیده اند و بخش عمده ای از مسافران نیز به علت کمبود امکانات و یا مشکلات ، پارک ها و بوستان های سطح شهر که زیر نظر شهرداری قم است را انتخاب کردند.

علاوه بر این، طبق اعلام اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور کشور ، قم دومین استان پر تردد کشور در ایام تعطیلات نوروز قم بوده است،با وجود اینکه هر سال افزایش  سفرها در سطح کشور رخ می دهد اما هنوز ایده آل ها و زیر ساخت های مناسب فراهم نشده است و شهر قم به جایگاه اصلی خود که باید دومین شهر زائر پذیر کشور ایران داشته باشد نرسیده است.

یکی از مشکلات عمده ای که هر ساله بسیاری از مسافران نوروزی از آن گلایه دارند و لب به انتقاد می گشایند محل مناسب اسکان است،نوروز سال 94 نیز خالی از حاشیه نبود و برخی از زائران نوروزی محل مناسب اسکان را بزرگترین دغدغه سفر خود عنوان می کردندو اعتقاد داشتند که مسئولان باید برای حل این مشکل چاره ای بیندیشند.

این در حالی است که کمبود هتل و زیر ساخت های اقامتی در شهر قم یکی از موضوعاتی است که این مشکل را به وجود آورده و نیاز دارد که مسئولان سازمان گردشگری توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند که اگر پیشرفتی در این قسمت صورت بپذیرد مطمئنا گردشگران بیشتری نیز وارد شهر قم می شوند.

این مشکل در حوزه گردشگری کشور به مشکل فرا استانی تبدیل شده است و به گفته سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هزار و 100 هتل در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها 130 هتل 4 و 5 ستاره هستند و مطمئنا برای جذب گردشگر خارجی و توریست نیازمند توجه به این موضوع هستیم.

شهر قم نیز توان بالایی در جذب گردشگر خارجی دارد و در نوروز 94 هم شاهد بودیم که زائرانی از کشورهای عراق،پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس برای زیارت حرم حضرت معصومه(س) به قم سفر کرده اند. فرصت های سرمایه گذاری خوبی در استان قم وجود دارد که می تواند در جذب سرمایه گذار تاثیر داشته باشد.

به هر حال ایام تعطیل سال و افزایش حجم تردد های برون شهری فرصت خوبی را فراهم می کند که جاذبه ها و فرصت های گردشگری یک شهر به مسافران معرفی شود،اگر برنامه ریزی ها دقیق تر شود و زیر ساخت های لازم نیز برای اقامت مسافران در سطح شهر فراهم شود مطمئنا در سال های آینده شاهد افزایش رضایت مسافران خواهیم بود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com