کد خبر ۲۴۸۷۳ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۴
در مواجه با کمبود آب و کاهش بارندگی

گلخانه،صنعتی که می تواند کشاورزی قم را نجات دهد

کمبود آب و کاهش بارندگی در سال های اخیر کشاورزی استان های کم آبی مانند قم را تهدید می کند، اتفاقی که می تواند با گسترش صنعت گلخانه ای در استان های مستعد مانند قم ، آثار کم آبی بر کشت محصولات کشاورزی را تا حدود زیادی از بین ببرد.

به گزارش قم نا به نقل از قم فردا ، امروزه کشاورزی با در نظر گرفتن کیفیت محصولات تولیدی، استفاده بهینه از منابع محدود آب و خاک به سمت جلو در حال پیشروی است،دنیای امروز نیازمند الگوهای موثر برای تولید محصولات کشاورزی است که صنعت گلخانه ای یکی از این راه کارهاست که می تواند با رعایت کلیه نکات کشاورزی محصولات مرغوبی را به بازارها برای استفاده مردم ارائه کند.

قم نیازمند توسعه واحد های گلخانه ای

استان قم به دلیل دارا بودن از آب و هوای خشک با محدودیت های کشاورزی فراوانی دسته و پنجه نرم می کند،  اگرچه با وجود همین محدودیت ها، استان قم کمتر از یک درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است که بیشتر از سهم میانگین  استان در کشور است،از این رو صنعت گلخانه ای می تواند برای تامین نیازهای کشاورزی و  توسعه محصولات وضعیت مناسبی را فراهم کند و زمینه را برای ارتقاء بخشی به تولیدات داخلی هموار سازد.

طبق آمارهای اعلام شده در سال 92 استان قم دارای 3 مجتمع گلخانه ای با مساحت 285 هکتار است و 164 واحد گلخانه در قم فعال هستند،با توجه به اینکه حدود 75 درصد مساحت استان دارای اقلیم کویری و گرم و خشک است این گلخانه ها در مکان هایی که دارای اقلیم کوهستانی و نیمه معتدل هستند احداث شده است.

تجربیات یک گلخانه دار موفق قمی

استان قم دارای زمینه های مناسبی برای فعالیت های واحد های گلخانه ای است،به طوری که طاهر ولی یکی از گلخانه داران موفق بخش جعفر آباد استان قم با احداث یک واحد گلخانه گام مهمی را در این جهت برداشته و محصولات خوبی را روانه بازار کرده است.

وی در خصوص صنعت گلخانه و ضروت توجه به آن در استان می گوید: با احداث یک واحد گلخانه برای تولیدسیفی جات و سبزیجات از 8 سال پیش کار خود را شروع کرده ام و هم اکنون در تولید خیار در منطقه و قم رتبه نخست را دارم البته مساحت گلخانه حدود 8 هزار متر است که در قطعه‌های هزار متری و دو هزار متری تقسیم شده است.

این کار آفرین موفق ادامه می دهد: احداث این واحد ها حدود 70 درصد صرفه جویی آب دارد ومیزان باروری در محصولات نیز در حد عالی است به عنوان مثال ما در هر متر میانگین 18 تا 20 کیلو خیار در گلخانه برداشت می‌کنیم، در حالی که برداشت محصول در بیرون از گلخانه این گونه نیست.

تاکید رئیس جمهور بر راه اندازی طرح های مدرن کشاورزی در قم

از سوی دیگر،در سفر اخیر رئیس جمهور به قم نیز اعتباراتی برای تسریع در راه اندازی برنامه های کشاورزی استان قم اختصاص داده شد،روحانی در این خصوص گفت:در زمینه کشاورزی طرح‌هایی که مدنظر دولت است آبیاری مدرن و همچنین برنامه کشاورزی گلخانه‌ای است که برای امسال ۱۲ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده و برای سال آینده اعتبار بیشتری در این زمینه خواهیم گذاشت که ان شا الله کشاورزی قم توسعه پیدا کند زیرا زندگی بخشی از مردم استان به کشاورزی وابسته است.

مواجه با چالش آبی عظیم در صورت استفاده غلط از منابع آبی کشور

علاوه بر این،توجه به این موضوع لازم است که امروزه به دلیل خشکسالی منابع آبی کشور به شدت پایین آمده است و از آنجایی که بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود نیازمند یک اصلاح الگوی مصرف مناسب هستیم،بیشترین حجم آب مصرفی به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری در این بخش هدر می رود.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که منابع آبی کشور باید به گونه ای مناسب مدیریت شود در غیر این صورت کشور ایران در آینده ای نزدیک با چالش عظیم آبی مواجه خواهد شد که می تواند در پی آن خطرات فراوانی رخ دهد و به طور کلی بخش کشاورزی کشور با مشکلی عمیق مواجه شود.

ضرورت حذف سیستم آبیاری غرقآبی ازبخش کشاورزی

پرورش محصولات و صرفه جویی در منابع آبی در کشت های گلخانه ای و زمین های غرقآبی قابل مقایسه نیست،این روش غلط در بسیاری از نقاط کشور هنوز به صورت سنتی استفاده می شود و اگر مکانیزمی تعیین شود که همگان مجبور به استفاده از سیستم های مدرن آبیاری شوند می تواند در آینده کشاورزی کشور نتیجه مثبتی بگذارد.

اگر چه هنوز تا رسیدن به ایده آل های موجود در شرایط فعلی و بحران کم آبی کشور و استان قم فاصله ی زیادی وجود دارد اما می توان با برنامه ریزی مناسب و با حمایت از بخش خصوصی گام های اساسی را  برای کشت محصولات گلخانه ای بر داشت.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com