کد خبر ۲۵۴۷۰ انتشار : ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مراحل اجرای طرح IPM در قم را تشریح کرد

تولید محصول سالم در دستورکار جهاد کشاورزی قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: شعار هفته سلامت امسال «تولید غذای سالم از مزرعه تا سفره» است که در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اجرای طرح (IPM) تولید محصول سالم را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، محمد رضا طلایی اظهار کرد: سطح باغات استان قم حدود 18 هزار هکتار و سطح زراعت حدود 54 هزار هکتار است که شامل باغات انار، پسته، انگور، گردو، گیلاس، زیتون، بادام، فندق و ... و زراعت‌های گندم، جو، یونجه، ذرت، سبزی و صیفی، کلزا، پنبه و... است.
وی با اشاره به اینکه حدود 40 هکتار گلخانه سبزی و صیفی در استان وجود دارد افزود: سطوح باغات و گلخانه هر ساله رو به افزایش است و از این مزارع و باغات سالانه 374 هزار تن محصولات زراعی و 94 هزار تن محصولات باغی تولید می‌شود.

طلایی خاطرنشان کرد: با توجه به مصرف حدود 100 تن سم در این مزارع و باغات و سیاست وزارت متبوع برای کاهش مصرف سموم و ارتقاء کیفی محصولات تولیدی و حفظ سلامت جامعه و محیط زیست از سال 1390 طرح IPM (مدیریت تلفیقی کنترل آفات) تهیه شده و مقرر شد سطحی معادل 25 درصد سطوح زراعی و باغی زیرپوشش عملیات IPM در یک برنامه 5 ساله قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا برنامه IPM محصولات کشاورزی استان قم تهیه شده که در این برنامه فاکتورهای اصلی نظیر مقدار مصرف سم، سطح زیر کشت، توسعه آتی محصولات، مهیا بودن بستر کار برای اشاعه فرهنگ تولید محصول سالم در انتخاب و هدف گذاری تولید محصول سالم در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: اکنون در آستانه شروع سال چهارم، اجرای طرح حدود 9 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی استان زیرپوشش این طرح قرار گرفته است و امیدواریم با تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز این طرح به صورت کامل در استان قم اجرایی شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com