کد خبر ۲۴۸۷۴ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۷

فراخوان همایش ملی حدیث رضوی

سومین همایش ملی حدیث رضوی با رویکرد احادیث کلامی و اعتقادی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش قم نا ، سری سیزدهم از برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) مهرماه 1394 توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و با عنوان «همایش ملی حدیث رضوی 3» برگزار می‌شود. رویکرد این همایش، احادیث کلامی و اعتقادی امام رضا علیه السلام خواهد بود.

اهم اهداف این همایش بازسازی الگوی استنباط، تبیین و دفاع از آموزه های دینی براساس روایات رضوی و بازیابی معارف رضوی در موضوعات کلامی اعلام شده و با موضوع احادیث اعتقادی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

سرفصل‌ اول این همایش عبارت است از آموزه‌های اعتقادی که ذیل این سرفصل موضوعات مساله شناخت در احادیث رضوی، جایگاه عقل و عقلگرایی در حدیث رضوی، توحید و اسماء و صفات الهی در منظومه معارف رضوی، اراده و قضا و قدر الهی ، جبر و اختیار در روایات امام رضا(ع)، عدل الهی و مساله شرور در حدیث رضوی، نبوت از منظر حدیث رضوی، امامت و امامان از منظر حدیث رضوی، معاد و قیامت در احادیث امام رضا (ع) بررسی مطرح شده‌اند
سرفصل دوم میراث کلامی با زیر شاخه‌های جایگاه مکاتبات رضوی در حل معضلات کلامی امامیه، گزارشات مکتوب از مناظرات امام رضا علیه السلام، بازسازی و اعتبارسنجی مکتوبات گزارش شده از امام رضا (ع) در موضوعات اعتقادی و نقش امام رضا(ع) در رفع شبهات کلامی و روش های آن، قرار می‌گیرد.
سرفصل بعدی به نگره‌های تاریخی اختصاص دارد که زیر بخش‌های این محور عبارت است از: نقش تاریخی امام رضا(ع) در تصحیح عقاید مسلمین و نقش مدرسه قم در تدوین و گسترش میراث رضوی.

سرفصل آخر کلام رضوی در نگاه دیگران است که در این بخش شخصیت کلامی امام رضا (ع) در آثار اهل سنت و تصویر شخصیت کلامی امام رضا(ع)در نگاه شیعه پژوهان غربی قرار گرفته است.
شرایط مقالات عبارت است از مقاله علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی مقالات علمی پژوهشی، باید با نگاه محوری به احادیث رضوی تألیف شود. عناوین یاد شده کلی است و مؤلفان می‌توانند در ریز موضوعات عناوین مقاله تألیف کنند.

علاوه بر تجلیل از چهل برگزیده به نفر اول این همایش کمک هزینۀ سفر عمره به مبلغ بیست میلیون ریال، نفر دوم و سوم کمک هزینۀ سفر به عتبات (هوایی)، ۱۵ میلیون ریال، نفر چهارم تا ششم: کمک هزینۀ سفر به عتبات (زمینی). ۱۰ میلیون ریال اعطا خواهد شد.
لازم به ذکر است هزینه‌های ایاب و ذهاب، اسکان و پذیرایی در طول برگزاری همایش بر عهده دبیرخانه همایش بوده و به شرکت‌کنندگان در مرحله پایانی، متناسب با موقعیت استان، کمک هزینه سفر پرداخت خواهد شد.
مهلت ارسال مقالات به همراه فایل ورد تا تاریخ 31/2/94 و به نشانی قم - انتهای شهرک جهاد، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ، معاونت فرهنگی و ارتباطات و امور بین الملل می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند با شماره 37176208-025 تماس حاصل فرمایند. همچنین نشانی پایگاه اینترنتی همایش www.hadith.net می‌باشد.

منبع : ایکنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com