کد خبر ۲۵۱۱۸ انتشار : ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۷
با حضور حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی؛

نشست بررسی اهمیت فلسفه مشاء در منظومه تفکر اسلامی برگزار شد

نشست بررسی اهمیت فلسفه مشاء در منظومه تفکر اسلامی با حضور رییس گروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) در قم برگزار شد.

به گزارش قم نا ، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن سعادت مصطفوی رییس گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) در نشست اهمیت فلسفه مشاء در منظومه تفکر اسلامی در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان معنای فلسفه و نظر مشاء یادر آور شد: آنچه در حکمت و فلسفه حائز اهمیت است عقل است و به نظر فلسفه مشاء برای اطلاع از موجودات ما بعد باید با استفاده از عقل از بررسی موجودات حال به آینده برسد.

وی با توجه به اهمیت عقل در مباحث فلسفی و تأثیر مستقیم عقل در حکمت، خاطر نشان کرد: اگر فیلسوفی در مباحث خود و در تحقیقات خود زمانی بگوید در مسأله ای اطلاع ندارم، می توان از این اعتراف به ندانستن به عنوان امتیازات فیلسوف نام برد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی به وجود شعور در همه اقسام موجودات اشاره کرد و گفت: اگر برخی از فلاسفه به وجود شعور در همه عالم اعتراف می کنند به دلیل نشانه های متفاوتی است که دال بر وجود شعور در عالم است و می توان گفت که هر موجودی به اندازه موجودیت خود شعور دارد بنابراین شعور مراتب مختلفی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با توجه به ادله متعدد برای اثبات وجود در عالم ابراز داشت: یکی از اداله ای که می توان وجود را اثبات کرد این است که تمام موجودات تأثیر گذاری دارند و تأثیر گذاری به این معنا است که هر چیز که در عالم موجود است را می توان تصور کرد و همین تصور اشیاء در ذهن دلیل بر وجود است و عدم نقض می شود.

رییس گروه فلسفه دانشگاه امام صادق (ع) با توجه به اصالت الوجود و قائلین به این مسأله اظهار داشت: اگر موجودی در عالم بخواهد مؤثر باشد باید وجود داشته باشد و به وسیله همین نکته می توان اصالت الوجود را ثابت کرد.

وی به آشنایی به حکمت مشاء برای آموزش فلسفه اشاره کرد و گفت: اگر کسی بخواهد در فلسفه وارد شود باید حکمت مشاء را مطالعه کند و این مطالعه باعث می شود که فلسفه را به خوبی متوجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی با توجه به تفاوت اساسی فلسفه و عرفان خاطر نشان کرد: توجه به این نکته مهم است که مراقب باشیم در تحقیقات فلسفی، عرفان و فلسفه را با هم اشتباه گرفت به هم ربط داد زیرا پایه فلسفه عقل است و پایه عرفان عقلی نیست بوسیله خیال به نتیجه می رسد و به عبارت دیگر هیچ علمی داخل در علم دیگر نکنیم.

وی در پایان به مشکلات بوجود آمده در ربط و وصل کردن علوم مختلف با یکدیگر اشاره کرد و یادآور شد: در تاریخ دیده شده است که گاهی برخی علوم را به هم مرتبط کرده اند و به اشتباهاتی پی برده اند.

منبع : رسا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com