کد خبر ۲۵۱۰۶ انتشار : ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۸
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم:

تندروی‌های عربستان موجب فروپاشی تقریب میان شیعه و سنی می‌شود

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه تندروی‌های عربستان سعودی در منطقه موجب فروپاشی تقریب میان شیعه و سنی می‌شود، گفت: آتش فتنه دیر یا زود خاموش خواهد شد و گفت‌وگوی شیعه و سنی شروع می‌شود.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نشست علمی «بررسی جریان‌های تقریبی و مراکز تقریبی در جهان» با اشاره به فعالیت‌های تقریبی در جهان اظهار کرد: به جز مراکزی که در زمان آیت‌الله بروجردی و جمهوری اسلامی ایران به‌ وجود آمده، در اهل سنت چیزی به عنوان تقریب وجود ندارد.

وی افزود: تقریبی که در جهان مطرح شده به واسطه اشخاص بزرگی بوده است که در مراکز مهم فعالیت داشته‌اند که وجود شیخ شلتوت به عنوان شیخ الازهر نمونه آن است و طبعا به واسطه وجود وی الازهر از تقریب حمایت کرده و فکر تقریبی در آن حاکم شد.

نواب با تاکید بر اینکه برای بررسی تقریب باید به بررسی شخصیت سید جمال‌الدین اسدآبادی پرداخت، اضافه کرد: سید جمال در طول عمر خود به واسطه نفوذ مردمی و حکومتی به عنوان شخصیت بنیانگذار تقریب مطرح شده است.

وی شروع اختلافات میان شیعه و سنی را از زمان تشکیل حکومت صفویه و حکومت عثمانی دانست و گفت: وقتی صفویه اعلام حکومت کرد اختلافات آغاز شد و سید جمال که ایرانی و درس خوانده نجف بود، مسئله تقریب و بیداری اسلامی را مطرح کرد و چراغ بیداری اسلامی را در هند، مصر، پاریس، ترکیه و لندن روشن کرد، البته در طول این دوران به تربیت شاگردان ممتازی پرداخت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم درباره جریان‌هایی که برای مقابله با تقریب به وجود آمده‌اند، خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن جریان وهابیت در عربستان سعودی و پول کلانی که از نفت به دست می‌آید، اقلیت 10 تا 12 میلیون وهابی توانسته‌اند با قدرت پول، خودشان را در جهان به گونه‌ای وحشتناک مطرح کنند و اشغال افغانستان توسط شوروی یکی از بهانه‌های بزرگی بود که توانست عربستان را مطرح کند و آنها القاعده را بنیان گذارند.

وی سقوط صدام حسین را از عوامل مهم فروریختن بحث تقریب دانست و با تاکید بر اینکه با سقوط صدام، عربستان خیلی احساس خطر کرد، دلیل این امر را حکومت شیعه ایجاد شده در عراق عنوان کرد و افزود: نتیجه دموکراسی در عراق سرکار آمدن حکومت شیعی بود، عربستان به این نتیجه رسید که باید شعبه‌ای از القاعده را در عراق نیز مطرح کند.

نواب به حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با عقلانیت و خواستار تقریب اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر من آتش فتنه دیر یا زود خاموش خواهد شد و گفت‌وگوی شیعه و سنی بار دیگر شروع می‌شود و باید طرفدار جدی تقریب و وحدت باشیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به مراکز تقریبی در جهان اسلام گفت: به غیر از آنهایی که جمهوری اسلامی ایجاد کرده است، هیچ مرکز تقریبی در جهان نداریم؛ تندروی‌هایی که در خاورمیانه با محوریت عربستان شروع شد، شرایط را به سیاه‌ترین روز روزگار رسانده است و باید تلاش کنیم دوباره به خط تقریب برگردیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com