کد خبر ۲۵۱۲۷ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۹
مدیر حوزه های علمیه؛

با جهاد فرهنگی به مقابله با فرهنگ غربی بپردازیم/اوقاف قم عملکرد موفقی داشته است

آیت‏‌‏الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه گفت:باید مراقب هجمه‌های فرهنگی دشمنان باشیم و با جهاد فرهنگی به مقابله با فرهنگ غربی بپردازیم.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، آیت‏‌‏الله سید هاشم حسینی بوشهری عصر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان طرح آرامش بهاری 94 و فعالان آزمون طرح تربیت حافظان قرآن و حائزان رتبه‌های برتر مسابقات کشوری در مجتمع امامزاده سید علی(ع) با اشاره به ضرورت کار فرهنگی در سطح جامعه اظهار کرد: در طول تاریخ همواره دو جبهه حق و باطل در مقابل یکدیگر قرار گرفته ‌اند یعنی راه رهبران الهی و دشمنان خدا همیشه در برابر هم صف ‌آرایی کرده‌‌اند.

وی افزود: زمانی که پیامبران الهی، دعوت به توحید می ‌کردند، دشمنان خدا انسان‏‌‏ها را به سمت بت ‌پرستی می ‌کشاندند؛ این دو جبهه همواره در مقابل هم بوده ‌اند و قرآن هم توصیف جالبی از آنها دارد به این صورت که می ‌فرماید مومنان پرچم داران جبهه حق و فرهنگی سالم کسانی هستند که در راه خدا مجاهده می کنند و کافران هم در راه طاغوت جهاد می کنند.

آیت‏‌‏الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حرکت جریان کفر در شرایط کنونی در قالب ناتوی فرهنگی که رهبر معظم انقلاب آن را گوشزد کرده‌ اند تجلی یافته است گفت: در این شرایط نباید فقط نظاره گر بود و صحنه را تماشا کرد زیرا قرآن انسان‏‌‏ها را از بی تفاوتی نهی کرده و فرموده است نباید سکوت کنید بلکه باید مجدانه به جبهه دسته اول بپردازید و مبارزه ای فراگیر و فرهنگی در مقابل جبهه طاغوت را آغاز کنید.

مدیر حوزه‏‌‏های علمیه سراسر کشور ادامه داد: طاغوتیان اولیای شیطان هستند و مومنان نباید در مقابل آنها نگران از نتیجه و کمی عده خود باشند.

وی با اشاره به اینکه نباید از امکانات فراوان دشمنان خدا که امروز در قالب رسانه و شبکه‏‌‏های ماهواره‏‌‏ای نمود یافته هراس داشت خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید تلاش های شیطان ضعیف است و نتیجه نمی دهد ولی تلاش مومنان به دلیل اینکه رنگ دینی دارد و با فطرت انسان‏‌‏ها همراه و همگام است تاثیر خود را می گذارد و مکر و حیله دشمنان هم تاثیری بر روی آن ندارد.

آیت‏‌‏الله حسینی بوشهری عنوان داشت: کار فرهنگی نشأت گرفته از ارزش های ماست به همین دلیل دشمنان شناخت، ارزش و رفتارهای ما را نشانه گرفته اند و تلاش می کنند همه آنها را به انحراف بکشانند که تهاجم فرهنگی در قالب رفتار و پوشش نسل جوان یکی از مثال‏‌‏های بارز آن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه دشمنان و کفار سه هدف را دنبال می کنند خاطرنشان کرد: تحمیل فرهنگی، تخریب فرهنگی و سرانجام تسلیم فرهنگی سه راهکار آنها هستند به این معنی که ابتدا با قدرت عظیم تبلیغاتی، فرهنگ خود را به صورت شبانه روزی تحمیل می کنند و به یقین در صورت موفقیت در این مرحله، جایی برای فرهنگ های بومی باقی نمی ماند و در اینجاست که مرحله دوم یعنی تخریب فرهنگی اجرایی می‏‌‏شود و سپس دست ها به علامت تسلیم بلند خواهد شد.

وی جهاد فرهنگی را راهکاری اساسی در مقابله با این اهداف سه گانه دانست و گفت: جهاد اصغر همان جنگ فیزیکی با دشمنان است که در قالب هشت سال دفاع مقدس تجلی یافت و امروز جهاد اکبر یعنی مبارزه با نفس بر عهده ماست.

آیت‏‌‏الله حسینی بوشهری با بیان اینکه بر اساس روایات، نفس انسان بزرگ ترین دشمن اوست تصریح کرد: جهاد فرهنگی جهاد کبیر نامیده شده، قرآن می فرماید از راه کفار اطاعت نکنید بلکه به جهاد با آنها بر اساس معیار کلام خدا بپردازید.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در جهاد فرهنگی باید اصولی 12 گانه را رعایت کرد؛ آگاهی نسبت به دین و مسائل فرهنگی نخستین اصل محسوب می‏‌‏شود زیرا کسی که به مسائل فرهنگی آشنا نباشد نمی‏تواند در این وادی ورود پیدا کند.

او دعوت آگاهانه و با بصیرت را دومین اصل دانست و افزود: لازم است احکام الهی را برای اقشار مختلف تبیین کرد و همه احکام را هم گفت؛ استفاده از روش های مختلف تبلیغ فرهنگی، عدم وادادگی در مقابل دشمنان، توجه به نسل جوان، تهذیب نفس، تبلیغ عملی، قانع نبودن به کارهای کم، استفاده از فرصت های موجود و توجه به نیازهای امروز و جبران عقب ماندگی‏های گذشته دیگر اصول به شمار می روند.

آیت‏‌‏الله حسینی بوشهری با بیان اینکه بقاع متبرکه فرصت‏هایی عظیم برای کارهای فرهنگی به شمار می‏روند گفت: زمینه ها و شرایط گوناگون برای این امر در آستان مقدس امامزادگان موجود است.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر تغییر روش‏های تبلیغی از سوی طلاب در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: همه مخاطبان پای منابر و حسینه ها حاضر نمی شوند بنابراین طلاب باید به میان مردم بروند و تبلیغ دین را شروع کنند.

وی به طرح خیمه های معرفت و حضور مبلغان روحانی در غرفه‏های مختلف آنها اشاره کرد و گفت: این امر استفاده بهینه از فضای بقاع متبرکه محسوب می‏‌‏شود.

آیت‏‌‏الله حسینی بوشهری افزود: امیدواریم اداره کل اوقاف استان قم در راستای اهداف سازمانی خود همانطور که تاکنون موفق بوده، به مسیر پیشرفت ادامه دهد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com