کد خبر ۲۵۲۰۲ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۶
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم :

تامین حق‌آبه‌های زیست محیطی راه مقابله با ورود ریزگردها به قم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: تأمین حق‌آبه‌های زیست‌محیطی تنها راه جلوگیری از ورود ریز گردها و پایداری زیست‌بوم است.

به گزارش قم نا ، محمود‌علی رکنی با اشاره به نزدیک شدن هوای گرم و هجوم دوباره ریزگردها اظهار داشت: با فرایندهای توسعه مخالف نیستیم اما در حد ظرفیت برد اکولوژیکی منابع مختلف موافق هستیم، یعنی با توسعه‌ای موافقیم که به محیط‌زیست ضربه نزند به نحوی که نه‌تنها برای این نسل، بلکه برای نسل آینده هم باقی بماند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم افزود: با توسعه پایدار و توسعه‌ای که به محیط‌زیست ضربه نزند موافق بوده و باید برای برقراری توسعه پایدار تلاش کنیم و یک سری مطالعات زیست‌محیطی داشته باشیم.

رکنی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با حفظ محیط‌زیست گفت: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید یک پیوست زیست‌محیطی داشته باشیم که در متن این پیوست به ملاحظات زیست‌محیطی توجه جدی شده باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم تصریح کرد: همچنین باید در این پیوست حق آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها تأمین شود.

رکنی خاطرنشان کرد: حفاظت به معنای بهره‌وری معقول از منابع در زمان مناسب است و حفاظت از محیط‌زیست باید دانش بنیان، توسعه محور و رویکردی دغدغه محور و پژوهش محور داشته باشد.

وی با تأکید بر تأمین حق آبه‌های زیست‌محیطی تالاب‌ها و جلوگیری از بحث ریزگردها گفت: در مورد بحث حق‌آبه‌های زیست‌محیطی از مدیران درخواست شده که به فکر باشند و به این مسئله در سفر ریاست جمهوری به شهر قم هم تأکید شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با اشاره به این‌که شعار سال جاری «همدلی و همزبانی دولت و ملت» است، اظهار داشت: همه باهم همدل شویم تا حق آبه‌های زیست‌محیطی را تأمین کنیم و سپس از نمک و منابع دیگر مثل خدمات زیست‌محیطی آن بهره‌مند شویم و از خدمات اکوسیستم مثل تلطیف هوا، جذب حیات وحش، تقویت پوشش گیاهی و تقویت آب‌های زیرزمینی بهره‌مند شویم.

رکنی با بیان این‌که همه مباحث مطرح‌شده در محیط‌زیست مباحث اقتصادی است، افزود: توسعه پایدار و اقتصاد دو مقوله نزدیک به هم هستند و توسعه پایدار به معنای توجه به اقتصاد، محیط‌زیست و حاکم شدن عدالت اجتماعی است و این دو زمینه هم‌سنخ، هم‌جنس و همراه هستند و نباید این دو موضوع را جدا از هم بدانیم.

وی اظهار داشت: باید با همدلی و هم‌زبانی از محیط‌زیست حفاظت کنیم، همچنین استفاده منطقی، دانش بنیان و پژوهش محور داشته باشیم چرا که طبق اصل پنجم قانون اساسی حفظ محیط‌زیست وظیفه عمومی است و تخریب آن غیرقابل‌جبران است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم افزود: در بحث تأمین حق آب‌ها قائل به تأمین حداقل‌ها هستیم چراکه قبلاً از دو رودخانه جاجرود و کرج هزینه حق آبه داشتیم و در حال حاضر حق آبه تأمین نمی‌شود، همچنین از رودخانه قم رود و قره چای حق آبه داشتیم در حال حاضر سد زده شده است و الان به سمت قم هدایت نمی‌شود و باید این‌ها را به شرایط اولیه برگردانیم.

رکنی گفت: مدت زمان خاصی به منظور تأمین حق آبه‌ها نداریم و تأمین حق آبه‌ها یک امر مستمر بوده چراکه اکوسیستم مانا و ماندگار است.

وی با اشاره به هدایت صحیح اکوسیستم خاطرنشان کرد: باید اکوسیستم را به‌گونه‌ای هدایت کنیم که تداوم داشته باشد و نباید با وارد آوردن شوک‌های هیدرولیکی سبب تخریب منابع و از بین بردن منابع منطقه شویم.

مدیرکل حفاظت محیطی زیست قم تصریح کرد: تأمین حق آبه‌های زیست‌محیطی تنها راه جلوگیری از ورود پدیده ریز گردها و پایداری زیست‌بوم است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com