کد خبر ۲۵۲۸۳ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۹

مراسم اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر فاطمی در قم برگزار شد

ششمین کنگره ملی شعر فاطمی با حضور شاعرانی از سراسر کشور و با تجلیل از صاحبان ۱۴ اثر برگزیده در قم به کار خود پایان داد.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام عبدالرضا ایزدپناه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این مراسم اظهار داشت: غیر از روایاتی که در ارتباط با بزرگداشت یاد حضرت زهرا آمده است، تعداد بالایی روایات برای شاعران و مداحان ایشان ذکر شده است.

حجت الاسلام ایزدپناه از برگزار کنندگان کنگره تشکر کرد و گفت: انجمن شعر آیینی و معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، هیئت و کانون خادم الرضا، مجمع تقریب مذاهب و مجمع شاعران اهل بیت (ع) در برگزاری این مراسم زحمات زیادی کشیدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به حضور مجمع تقریب مذاهب در این کنگره، اظهار داشت: امیدواریم این کنگره در سال آینده رنگ تقریبی به خود بگیرد.

وی حضور بانوان را از ویژگی‌های برجسته این کنگره برشمرد و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های بانوان استان در برنامه‌های فرهنگی هنری اتفاقی است که در دو سال اخیر توسط این اداره کل به آن توجه شده ‌که فعالیت ویژه بانوان در این کنگره شعر فاطمی گواه این مطلب است.

در ادامه این مراسم، بیانیه ششمین کنگره ملی شعر فاطمی توسط وحیده گرجی دبیر کنگره قرائت شد که در این بیانیه اعلام شد: از میان آثار ارسالی به کنگره سه کتاب در حوزه شعر کلاسیک، شعر کودک و ترانه با عناوین «ماه طلایی»، «ترانه‌های مادری» و «آیه‌های نور» چاپ شده است که در نمایشگاه بین المللی کتاب نشر خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: از امروز فراخوان شعر فاطمی سال 1395 اعلام و از پوستر آن رونمایی خواهد شد و این کنگره در سال آینده به صورت بین المللی برگزار می‌شود.

گرجی با بیان اینکه کنگره ملی شعر فاطمی در 4 بخش شعر کلاسیک، کودک و نوجوان، ترانه و مقاله برگزار شد، عنوان کرد: اکثر آثار ارسالی به دبیرخانه آثار تولیدی در مدح حضرت فاطمه زهرا (س) بود.

وی افزود: از میان حدود 700 اثر ارسالی بیش از 500 اثر مربوط به شعر کلاسیک، 100 اثر مربوط به شعر کودک و نوجوان و 70 اثر مربوط به بخش ترانه بودند.

آیت الله اراکی رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سخنران ویژه این مراسم بود که درباره سیره اهل بیت (ع) به‌ویژه حضرت زهرا (س) به ایراد سخنرانی پرداخت.

در این مراسم شاعران جوان در سه بخش به قرائت اشعار خود پرداختند.

در ادامه «احمد علوی» به قرائت بیانیه هیئت داوران پرداخت و اعلام کرد: از میان 531 اثر در بخش کلاسیک و 91 اثر در بخش ترانه که به دبیرخانه واصل شده بود، 6 نفر در بخش کلاسیک و 3 نفر در بخش ترانه به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

در بخش شعر کودک و نوجوان «دادیار حامدی»، «اسماعیل الله دادی» و «مرضیه تاجری» برگزیده شدند.

در بخش شعر کلاسیک از «مصطفی شمسی زارع»، «تکتم حسینی»، «سید محمد حسینی»، «علی سلیمانی»، «مرتضی حیدری آل کثیر»، «عبدالرضا پورمال جهرمی» تقدیر به عمل آمد.

برگزیدگان بخش ترانه، «سوزان سومالی»، «هاشم کرونی»، «مینا شیرخان» بودند.

در ادامه این مراسم «جواد حیدری» شاعر و مداح اهل بیت (ع) به مدیحه سرایی در مقام حضرت زهرا (س) پرداخت.

به علت اهمیت بخش کودک و نوجوان در این کنگره، داوران این بخش به صورت جداگانه به بررسی آثار پرداخته و بیانیه جداگانه‌ای ایراد گردید که در آن عنوان شد: پس از بررسی 99شعر از 75شاعر، آثار سه شاعر برگزیده شد.

در بخش مقاله نیز آثار «حامد صافی» از استان خوزستان، «منصوره رضایی» و «الهام هندیانی» به عنوان مقالات بر‌تر شناخته شدند که در پایان مراسم از تمامی برگزیدگان با اهدای جوایز تقدیر شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com