کد خبر ۲۵۳۱۵ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۴
مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم خبر داد

آماده‌سازی 20 مسجد برای استقبال از 15 هزار معتکف

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم گفت: با افتتاح بخش جدید مسجد امام حسن عسگری(ع) یک هزار نفر به ظرفیت اعتکاف کنندگان استان قم افزوده و در سال جاری بستر اعتکاف برای 15 هزار نفر در 20 مسجد آماده سازی شده است.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای طی نشست خبری که ظهر امروز در سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی فرهنگی مسجد مقدس جمکران برگزار شد با تاکید بر اینکه در سال فاطمی باید حرکت‌های گسترده فاطمی در جامعه اسلامی دیده شود اظهار کرد: اصحاب رسانه باید عنوان سال فاطمی را برای مردم یادآوری کرده و این فضای مذهبی را در طول سال تقویت کنند.

وی با بیان اینکه اعتکاف نقطه عطفی در نظام اسلامی به وجود آورده است ابراز کرد: معنویت نظام اسلامی با حضور پرشور مردم در مراسم‌ها و مناسبت‌های مذهبی همانند اعتکاف به نمایش گذاشته می‌شود.

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم با اشاره به اینکه اعتکاف موجب مباهات انقلاب اسلامی است و سبب رویش اهداف معنوی این نظام می‌شود تصریح کرد: اعتکاف سال 94 باید نسبت به سال گذشته بهتر باشد و هر سال بر کیفیت و کمیت اعتکاف افزوده می‌شود هر چند در سال‌های گذشته زمان اعتکاف با امتحانات دانشجویان همزمان شد اما امسال این مشکل برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: ستاد اعتکاف قم به عنوان یک ستاد مرکزی این توفیق را داشت که به عنوان یک خاستگاه مرکزی جشنواره‌های مختلفی از جمله فرهنگی ادبی، فرهنگی هنری و علمی فرهنگی را با حضور مراجع تقلید و علمای برجسته کشوری و همکاری مراکز ملی برگزار کند به همین علت در بخش صدور فرهنگ اعتکاف به کشورهای اسلامی موثر باشد.

تکیه‌ای به برخی از دستاوردهای جشنواره‌های مذکور اشاره کرد و گفت: در جشنواره اول کتاب، در جشنواره دوم مجموعه عکس و در جشنواره سوم مجموعه مقالات به دست آمده است و اکنون امیدواریم در جشنواره امسال بتوانیم دستاوردهای بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی مسئولان ستادهای اعتکاف استان‌های سراسر کشور در مسجد مقدس جمکران ابراز کرد: در این نشست جمعی از مسئولان کشوری اعتکاف حضور داشتند و آیت‌الله حسین نوری همدانی یکی از سخنرانان این مراسم بوده است.

تکیه‌ای با تاکید بر اینکه در جشنواره اعتکاف از ظرفیت‌های مختلف استان قم استفاده می‌شود مطرح کرد: سایت مشترک اعتکاف با لینکی برای هر استان ایجاد می‌شود تا مردم کشور بتوانند به خوبی از اطلاعات کشوری اعتکاف آگاهی پیدا کنند.

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم خاطرنشان کرد: با افتتاح بخش جدید مسجد امام حسن عسگری(ع) توسط آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در روز پنجشنبه یک هزار نفر به ظرفیت اعتکاف کنندگان استان قم افزوده شده و در سال جاری بستر اعتکاف برای 15 هزار نفر در 20 مسجد آماده سازی شده است.

وی با بیان اینکه اول و دوم اردیبهشت‌ ماه از ساعت 14 الی 19 برای ثبت‌ نام خواهران در نظر گرفته شده است تصریح کرد: برادران می‌توانند برای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه در همین ساعات برای ثبت‌نام به ساختمان جدید مسجد امام حسن عسگری(ع) مراجعه کنند.

تکیه‌ای ارائه کارت ملی را یکی از شرایط برای ثبت نام متقاضیان برشمرد و گفت: اگر جمعیت ثبت‌نام کنندگان بیشتر از ظرفیت باشد برای پذیرش افراد قرعه‌کشی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افراد پذیرش شده در اعتکاف به صورت پیامکی در جریان مراحل تکمیلی قرار می‌گیرند تصریح کرد: افزایش معنویت افراد یکی از اهداف اعتکاف است و امیدواریم در این سه روز شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف بتوانند از ظرفیت‌های معنوی بهترین بهره‌برداری را انجام دهند.

تکیه‌ای برگزاری حلقه‌های معرفت، سخنرانی‌های اخلاقی، بازگو کردن خاطرات جبهه و جنگ، برپایی مراسم مذهبی و قرائت زیارتنامه‌ها را بخشی از برنامه‌های کلی اعتکاف دانست و گفت: همراه آوردن لب‌تاب و گوشی همراه برای معتکفین ممنوع است و به افراد متخلف تذکر اخلاقی داده می‌شود.

وی تاکید کرد: گروه‌های ویژه دانشجویی، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا، اساتید حوزه و دانشگاه و طلاب جامعه‌المصطفی در اماکن مختلف برای اعتکاف گردهم می‌آیند اما برنامه‌های مشترک اعتکاف برای آن‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است.

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم خلوت با خداوند متعال را مهم‌ترین ویژگی معتکفین دانست و افزود: برنامه‌های فرهنگی و مذهبی اعتکاف در بخش‌هایی از مساجد برگزار می‌شود که خلوت معتکفین را بهم نزند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com