کد خبر ۲۵۴۱۵ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۵

امام باقر(ع) پایه‌گذار انقلاب فرهنگی شیعه

امام باقر(ع) پایه گذار انقلاب فرهنگی شیعه است، گرچه انتشار معارف شیعه به دست امام صادق علیه‌السلام صورت می­‌گیرد ولی به دست امام باقر پایه‌گذاری می‌­شود.

به گزارش قم نا ، اول ماه رجب که آغاز فصل نیایش و بندگی و عبودیت است، ولادت پنجمین اختر فروزان آسمان امامت و ولایت را به همراه دارد. با میلاد خجسته‌­اش که چشمه جاری و شکافندۀ علم‌ها است بیابان خشکیده دانش جوشیدن می­‌گیرد و جان جویندگان علم و معرفت را از زلال پر برکت خود سیراب می­‌کند. شیعه نشان افتخار دیگری بر گردن می­‌آویزد و بر این پیشوای معصوم خود می­‌بالد.
لقب آن حضرت، باقر یا باقرالعلوم است، دریای دانش را می‌شکافد و اسرار علوم را آشکار می­‌سازد. آوازه علوم و دانش امام باقر(ع) چنان اطراف و اکناف می­‌پیچد که ملقب به باقرالعلوم، یعنى شکافنده دانش‌ها می‌­شود. در مکتب امام شاگردانى نمونه و ممتاز پرورش می‌­یابند. امام پایه علوم اسلامی را می­‌شناسد و فروع آن را درک می‌­کند و آن را توسعه می‌­دهد.

القاب دیگری مانند شاکر و صابر و هادی نیز برای آن حضرت بیان شده که هر یک باز گویندۀ صفتی از صفات آن امام بزرگوار بوده و امام سرآمد آن در میان مردم است.

امام در بیان و گفتار راستگوترین، در بخشش و ایثار جان در راه خدا، بخشنده­‌ترین و در اخلاق و رفتار متواضع‌ترین مردم است. حضرتش در دیدار و مواجهه با مردم چهره­ای گشاده و از خوف و ترس خدا دیده­ای گریان دارد. هنگام بروز ناملایمات و سختی­‌ها اهل بیت را جمع می‌کند و با هم ذکر می­‌گویند و استغفار می‌کنند. بیشتر درآمد خود را در راه خدا انفاق و خود مانند غلامانش در مزرعه کار می‌کند. در زهد، فضل، تقوا و آشنایی با رموز قرآن، سنت، تفسیر و احکام شرع سرآمد همگان بود.

امام پایه‌گذار انقلاب فرهنگی شیعه است، گرچه انتشار معارف شیعه به دست امام صادق علیه‌السلام صورت می­‌گیرد ولی به دست امام باقر(ع) پایه‌گذاری می‌­شود.

در دوران امامت حضرت دولت بنی­‌امیه رو به زوال می‌­رود و مردم از بنی‌­امیه متنفر می­‌شوند. وجود افرادی مانند عمر بن عبدالعزیز، که علاوه بر اینکه نفع بزرگی برای شیعه دارد زیان بزرگی نیز برای بنی امیه داشت و اختلاف شدیدی که در کشورهای اسلامی پدید می‌­آید و هر کسی از گوشه‌­ای قیام می­‌کند، خلفا به سرعت تغییر می‌کنند، چنان­که در مدت امامت امام باقر علیه السلام، در مدت 19 سال 5 خلیفه روی کار می‌­آیند. موقعیت مناسبی برای آن حضرت که از ظلم بنی‌­امیه فارغ شده است، به وجود می­‌آید تا انقلاب علمی را آغاز کند و بزرگانی از عامه و خاصه در اطراف ایشان جمع شوند و حقایق اسلام، لطایف اسلام و بالاخره معارف اسلام را منتشر کنند.

از سخنان آن حضرت است که می‌­فرماید: «... همانا خداوند عزوجل نگاه دارد به وسیله تقوا بنده را از آنچه عقلش بدان دسترسی ندارد.»

«... بردباری جامه شخص دانا و عالم است مبادا خود را از آن برهنه کنی.»

«... خدا بر خویش مهرورزی را لازم کرده و رحمت او بر خشمش پیشی جسته و از روی راستی و درستی به انجام رسیده، پس چنان نیست که خداوند به بندگان خشم آغاز کند پیش از آن که آنان او را به خشم آورند.»

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com