کد خبر ۲۵۶۲۷ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
مدیرکل دفتر فنی استانداری قم اعلام کرد

مصرف 20 درصد آب شرب در فضای سبز

مدیرکل دفتر فنی استانداری قم گفت: بیشتر از 20 درصد آب شرب شهر به مصرف فضای سبز شهری می‌رسد که میزان بالایی است و باید به سمت جداسازی برویم.

به گزارش قم نا ، علیرضا ماندی پیش از ظهر امروز در همایش مدیران انرژی دستگاه‌های اجرایی استان قم که با حضور استاندار قم برگزار شد با اشاره به مصرف بی‌رویه انرژی در کشور اظهار کرد: در همین راستا در ابتدای دهه چهارم پس از انقلاب شاهد فرمایش هوشمندانه مقام معظم رهبری در زمینه اصلاح الگوی مصرف بودیم.

وی با بیان اینکه پس از آن حرکت‌هایی در زمینه بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف آغاز شد، یادآور شد: آنچه که تاکنون انجام شده کافی نبوده است و باید اقدامات هماهنگ و یکپارچه باشد تا اثرگذاری بیشتری شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری قم با بیان اینکه ایران در مصرف انرژی رتبه سیزدهم را در جهان در اختیار دارد، این میزان مصرف انرژی در کشور را نگران‌کننده دانست و افزود: سالانه 155 میلیون تن انرژی در کشور مصرف می‌شود که این میزان نسبت به جمعیت ایران دو تن انرژی به ازای هر نفر می‌شود که رقم بسیار بالایی است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف انرژی در هر 10 سال در کشور دو برابر می‌شود، تصریح کرد: میانگین مصرف انرژی در کشور ما 10 برابر استاندارد جهانی است.

ماندی به مصرف بالای بنزین در خودروها اشاره کرد و یادآور شد: در کشورهای اروپایی خودروها بین یک تا 1.5 لیتر در 100 کیلومتر مصرف بنزین دارند که این میزان در کشور ما حدود 6 لیتر است.

وی در ادامه به ارائه آماری در خصوص میزان مصرف انرژی در بخش‌های مختلف پرداخت و میزان مصرف آب در کشور با وجود کمبود آب را بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی دانست و گفت: بیشترین آب در کشور ما در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری قم با بیان اینکه 91 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود تاکید کرد: در بخش کشاورزی بهره‌وری نسبت به آبی که مصرف می‌شود بسیار پایین‌ است.

وی نکته مهم در بحث آب را جداسازی شبکه آب شرب شهری از شبکه آبیاری فضای سبز عنوان کرد و افزود: بیشتر از 20 درصد آب شرب شهر به مصرف فضای سبز شهری می‌رسد که میزان بالایی است و باید به سمت جداسازی برویم.

ماندی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آماری در خصوص مصرف برق پرداخت و گفت: در مصرف برق رتبه 19 جهان را داریم و نرخ رشد مصرف برق در کشور بیش از 6.5 درصد است.

وی اظهار کرد: اگر مصرف برق با همین روند در کشور ادامه یابد باید در هر 15 سال ظرفیت تولید، انتقال و توزیع برق را به دو برابر برسانیم.

مدیرکل دفتر فنی استانداری قم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آماری از مصرف گاز در کشور گفت: در مصرف گاز رتبه سوم جهان را داریم و 87 درصد سبد انرژی کشور گاز است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com