کد خبر ۲۵۷۵۲ انتشار : ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۸

نشست معنوی مدیران استان قم با ستاد مرکزی اعتکاف قم

آیت‌الله سعیدی در نشست معنوی مدیران استان قم با ستاد مرکزی اعتکاف قم گفت: در باب اعتکاف هرآنچه که به عنوان احکام، آیات قرآن و روایات اسلامی وجود دارد و الزاماتی که برای معتکفین و مسئولین برگزاری اعتکاف وجود دارد، باید با مشورت علما و فقها کشف و استخراج و سپس به صورت آئین‌نامه و بخش‌نامه تنظیم شود تا به صحت و سلامت اعتکاف کمک کنند.

به گزارش قم نا ، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) امروز (7 اردیبهشت) در نشست معنوی مدیران استان قم با ستاد مرکزی اعتکاف قم، با اشاره به آیه 83 و 84 سوره طه عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم علت شتاب حضرت موسی را به سوی میقات جویا می‌شود و حضرت موسی علت تعجیل خود را کسب رضایت خداوند بیان می‌کند.

آیت‌الله سعیدی تصریح کرد: آیه 83 و 84 سوره طه در کارهای اجرایی که برای رضای خدا انجام می‌شود، استفاده می‌شود و نشان می‌دهد که شتاب در کار خیر و تعجیل در وفای به عهد مورد جلب رضای خداست.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) اظهار داشت: اعتکاف از جمله برنامه‌هایی است که مومنین به وسیله آن، رضایت خداوند را جلب می‌کنند و طی یک فرصتی به میعادگاه عاشقان می‌آیند تا با خدای خود خلوت کنند.

وی تأکید کرد: اگر از معتکفین سوال شود که چه عاملی باعث شد در این امر شتاب کنند، خواهند گفت که برای رضایت خداوند بوده است، همچنین جهت برگزاری مراسم اعتکاف تدارک می‌بینند و برنامه‌ریزی می‌کنند برای رضای خدا این مسئولیت را به عهده گرفته اند.

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی در هر برنامه ای، سهمی طلب می‌کنند اما در مراسم اعتکاف خود دستگاه‌ها سهمی را به این مراسم اختصاص می‌دهند که بسیار ارزشمند است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) عنوان کرد: مراسم اعتکاف یک امر خداپسندانه است که هم برای معتکفین و هم برای برگزارکنندگان اعتکاف الزاماتی دارد که این الزامات در قرآن کریم، روایات اسلامی و فتوای علما و مراجع آمده است.

وی افزود: ستاد مرکزی اعتکاف می‌تواند الزاماتی که برای معتکفین و مسئولین برگزاری اعتکاف وجود دارد با مشورت علما و فقها کشف و استخراج کنند تا به صحت و سلامت اعتکاف کمک کنند.

آیت‌الله سعیدی تصریح کرد: اولین و مهم ترین مسأله در امر اعتکاف این است که محل عبادت و اعتکاف باید در مساجدی صورت بگیرد که مورد تأیید هستند و هیچ فردی حق ندارد که این امر را به صورت سلیقه ای انجام دهد وگرنه مورد انحراف واقع می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) اظهار داشت: اختصاص مساجد جهت برگزاری اعتکاف نیاز به متولی دارد که ستاد مرکزی اعتکاف عهده دار این مسأله است.

وی بیان کرد: کسانی که اهلیت امر اعتکاف را ندارند، ممکن است موجب انحراف در این امر معنوی شوند و اگر در جایی شایستگی و صلاحیت اقامه اعتکاف وجود نداشته باشد، مورد رضای خدا نیست و یک کار انحرافی است.

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: کسانی که در امر اعتکاف مسئولیت دارند باید شخصیت‌های شناخته شده و بدون سوء پیشینه باشند و درزمان حال از وضعیت روحی و مذهبی مناسبی برخوردار باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) تصریح کرد: آنچه که از قرآن کریم به دست می‌آید این است که برنامه‌های اجرایی در مراسم اعتکاف باید به صورت جمعی برگزار شود، همچنین واگذاری مسئولیت به مأموران اجرایی باید به صورت پیمان و تعهد باشد.

وی در پایان گفت: امید است در باب اعتکاف هرآنچه که به عنوان احکام، آیات قرآن کریم و روایات اسلامی وجود دارد، به صورت آئین‌نامه و بخش‌نامه تنظیم شود و وظایف دستگاه‌ها نیز از درون منابع اسلامی مشخص شود.

منبع : شبستان 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com