کد خبر ۲۵۸۲۶ انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

برخی نیم ساعت کار می‌کنند و حقوق 8 ساعت کامل را می‌گیرند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کارمندان حکومتی و دولتی بر اساس قراردادهایی که ضرر به اموال مسلمانان وارد نکند حقوق دریافت می‌کنند گفت: البته می‌بینیم برخی نیم ساعت کار می‌کنند و حقوق هشت ساعت کامل را می‌گیرند.

به گزارش قم نا ، آیت‌الله رضا استادی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن که در دانشگاه مفید قم برگزار شد با بیان اینکه با مراجعه به نامه‌ها و خطبه‌های حضرت علی(ع) می‌توان سیره حکومت صحیح در اسلام را به دست آورد اظهار کرد: ایشان همواره تاکید داشتند که بیت‌المال جزو اموال شخصی نیست که حاکمان از آن استفاده کنند بلکه همه مسلمانان در آن سهمی دارند.

وی افزود: بر این اساس هیچ کس نباید بیش از حقی که دارد از بیت‌المال برداشت کند؛ در مورد خیانت در بیت‌المال نیز روایات فراوانی از ایشان وجود دارد و امیرالمومنین علی(ع) به حاکمان خود می‌فرمودند اگر خیانتی از شما ببینم به شدت برخورد خواهم کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کارمندان حکومتی و دولتی بر اساس قراردادهایی که ضرر به اموال مسلمانان وارد نکند حقوق دریافت می‌کنند گفت: البته می‌بینیم برخی نیم ساعت کار می‌کنند و حقوق هشت ساعت کامل را می‌گیرند.

وی ادامه داد: البته سخن در اینجا مربوط به مناصب بالاتر از کارمندان دولتی است یعنی افرادی مانند نمایندگان مجلس، مجلس خبرگان و مسئولیت‌هایی از این قبیل که در این زمینه باید دید رفتار حضرت علی(ع) با والیان و حاکمان حکومتی خود چگونه بوده و آیا آنها قراردادی داشته‌اند و حقوقی می‌گرفته‌اند یا اینگونه نبوده است.

آیت‌الله استادی با اشاره به ایشان برای والیان خود چنین کاری انجام نمی‌دادند و هر چه هست مربوط به خلفای عباسی و بعد از آن است خاطرنشان کرد: چنانچه مردم زندگی عادی را از سوی حاکمان خود ببینند آنگاه علاقه و اعتماد آنها به حکومت هم بیشتر می‌شود چنانکه می‌بینیم در طول تاریخ هم آن دسته از علما و بزرگانی که زندگی ساده داشته‌اند مورد اقبال بوده‌اند ولی آنانکه زندگی مرفه را در پیش گرفته‌اند حتی اگر مورد احترام بوده‌اند اما سخنشان در میان مردم نفوذ نداشته است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اختلاف میان شهرهای مختلف وجود دارد و به اصطلاح دارای مناطق محروم و برخوردار هستیم گفت: این در حالی است که همگان باید از مواهب طبیعی و ثروت‌های خدادادی به طور مساوی برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: در روایات اسلامی بارها عنوان شده که مسئولیت و حکمرانی طعمه‌ای برای افراد نبوده و امانتی است که در اختیارشان قرار می‌گیرد.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در چندین مورد فرموده‌اند هدف از انقلاب و حکومت اسلامی، پیشبرد دین خدا بوده است بر همین اساس یکی از ملزومات حاکمیت این است که حاکمان و کسانی که در ردیف اول جامعه هستند، زندگی‌هایی مانند عموم مردم و حتی پایین‌تر از آنها داشته باشند تا اسلام پیشرفت کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شرایط متفاوت حکومت در دوران‌های مختلف عنوان کرد: حاکمان اسلامی باید بدانند در نظام خاصی مشغول به خدمت شده‌اند البته بنا نیست در اینجا از حکومت حاضر انتقاد کنیم بلکه می‌خواهیم سیره حکومت علوی را بشناسیم و تا آنجا که می‌توانیم راهکارهایی برای اجرای صحیح آن ارائه دهیم.

وی ادامه داد: بهترین نمونه برای زندگی والیان در قالب حکومت اسلامی، زندگی امام راحل و شخص رهبر معظم انقلاب است و به شخصه طی دیدارهایی که در خانه رهبری با ایشان داشته‌ام، مشاهده کرده‌ام که سطح زندگی ساده‌ای دارند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com