کد خبر ۳۸۱۵۳ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

حوزه انقلابی در حراست از سنگر فرهنگی کشور پیشگام است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: همچون گذشته حوزه و روحانیت انقلابی و دغدغه‌مند در حراست از سنگر فرهنگی کشور پیشگام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه،‌ آیت‌الله محسن فقیهی با اشاره به اینکه در ایام آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه کشور و از جمله حوزه علمیه قم هستیم، اظهار کرد: نقش و رسالت بسیار مهم و خطیر حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت در هدایت جامعه به خصوص در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست، چه آن که بزرگان ما به ویژه مقام معظم رهبری بر این مهم همواره تاکید داشته و دارند.

وی افزود: با توجه به بیان تذکرات دلسوزانه رهبر معظم انقلاب در هفته‌های اخیر در خصوص اهمیت مسائل فرهنگی و لزوم مقابله جدی و هوشمندانه با نفوذ فرهنگی دشمنان، آن چه مسلم است ضرورت تلاش مضاعف حوزویان در پاسداری از حریم فرهنگی کشور و مقابله با توطئه‌های شوم دشمن در جبهه فرهنگی است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: البته نه فقط روحانیت و حوزه‌های علمیه بلکه همه اقشار جامعه به ویژه نخبگان علمی، فکری و فرهنگی باید هر چه بیشتر و بهتر در این باره احساس مسؤولیت کرده و هر یک به فراخور مسؤولیتی که دارند سنگر و حصار فرهنگی کشور را مراقبت کنند.

وی گفت: البته این مراقبت و هوشیاری و مقابله از گذشته با محوریت روحانیت و علما وجود داشته است، با این حال در زمانه حساس ما به دلیل رشد روزافزون رسانه‌های نوین و از جمله توسعه فزاینده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، این مهم ضرورت دو چندانی یافته است.

آیت‌الله فقیهی یادآور شد: اگر ما در برابر این موج منفعل و بی‌تفاوت باشیم و نتوانیم از داشته‌های فرهنگ ناب دینی خود به درستی دفاع کنیم، قطعاً بازنده این نبرد سنگین خواهیم بود.

وی در ادامه بیان کرد: اینکه بخواهیم به طور کلی جلوی فضای مجازی را بگیریم، تجربه نشان داده که این قبیل روش‌های سلبی جواب نمی‌دهد، چرا که عملاً مردم در فضای مجازی هستند و به شکل‌های مختلف این نیاز خود را رفع می‌کنند.

وی افزود: بنابر این آن چه مهم است اینکه اولاً یک نظارت و کنترل هوشمندانه در این خصوص وجود داشته باشد و جلوی نشر محتواهای نامناسب و غیراخلاقی و ضددینی گرفته شود و ثانیاً خود ما فعالانه به تولید محتوای مناسب از نگاه آموزه‌های دینی و اخلاقی و ملی بپردازیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین تاکید کرد: با عنایت به این که در دوره‌ای هستیم که دشمنان با هجوم شبهات به دنبال تخریب بنیه اعتقادی و فکری مردم ما به ویژه نسل جوان است، بی شک روحانیت دغدغه مند و انقلابی رسالت مهمی در این باره بر دوش دارد به ویژه آن که با شناخت درست ظرفیت فضای مجازی و استفاده مناسب از این ابزار می‌تواند به تبلیغ معارف دینی پرداخته و در مقام پاسخ منطقی و مستدل و به موقع به شبهات برآید.

وی گفت: البته نیاز است که در این باره در حوزه یک هماهنگی و هم افزایی خوبی شکل گیرد به این معنا که وقتی یک نفر سؤالی از حوزه و حوزویان می‌پرسد بداند که پاسخ درستی دریافت می‌کند که مورد وثوق و اعتماد مراکز و نهادهای معتبر حوزوی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر مراکز تخصصی و انجمن‌های علمی بسیاری در حوزه ایجاد شده که هر کدام در حوزه تخصصی خود می‌تواند بخشی از بار این مسؤولیت مهم تاریخی را برعهده گرفته و در هجمه بی امان شبهات، به تقویت اعتقادات مردم و نسل جدید کمک کند.

وی اضافه کرد: آنچه مهم است اینکه این هماهنگی باید با محوریت جامعه مدرسین، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و نیز شورای عالی باشد تا مراکز حوزوی به خوبی پاسخگوی شبهات بوده و حتی فراتر از این به نوعی به رصد و تحلیل شبهات بپردازند تا در موقع لازم به آن‌ها پاسخ دهند.

آیت‌الله فقیهی در خاتمه سخنان خود تلاش همه جانبه برای خنثی سازی توطئه‌های دشمن را مورد توجه قرار داد و گفت: در هر صورت ما برای اینکه بتوانیم مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت مقاومت فرهنگی کشور در برابر نفوذ فرهنگی دشمن را محقق سازیم باید از ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه به ویژه مراکز و نهادهای تخصصی آن نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com