کد خبر ۲۶۰۲۳ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰
آیت‌الله استادی مطرح کرد

نقش برجسته شیخ صدوق در تثبیت مکتب تشیع

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شیخ صدوق سهم بسزایی در تثبیت مکتب اهل ‏بیت(ع) دارد و نقش او در این زمینه از بسیاری علمای دیگر بیشتر است.‏

به گزار ش قم نا ، آیت‌الله رضا استادی امروز در بزرگداشت صدوقین که در مرقد علی بن بابویه قمی برگزار شد با بیان اینکه شیخ صدوق و پدرش هر دو از عالمان برجسته شیعی به شمار می‌روند و کفه ترازو در مقایسه آنها با دیگر دانشمندان سنگین‌تر است اظهار کرد: همه‌جانبه بودن فعالیت‌های علمی شیخ صدوق بر همگان آشکار است و جزو ویژگی‌های اصلی آثار او به شمار می‌رود.

وی افزود: در قم یک خیابان و یک مدرسه به نام شیخ صدوق نامیده شده و یک روز در تقویم هم به نام این دانشمند بزرگ است ولی اینها کافی نبوده و لازم است به صورت جامع، به معرفی شخصیت و آثار او و پدرش بپردازیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیخ صدوق حدود 300 کتاب به رشته تحریر در آورده بود گفت: با این حال تنها 20 عنوان از کتاب‌های ایشان باقی مانده و از آثار علی بن بابویه، پدر او هم فقط یک کتاب در اختیار داریم.

وی ادامه داد: شیخ صدوق در جوانی پدرش را از دست داد ولی همان زمان که کمتر از 30 سال سن داشت، شیخ و بزرگ شیعیان شد و مردم به او مراجعه می‌کردند به همین دلیل توانست نقش مهمی در تثبیت و پیشبرد اهداف تشیع داشته باشد.

آیت‌الله استادی با اشاره به تسلط شیخ صدوق بر ادبیات و نگارش آثار علمی و فقهی با استفاده از زبان ادبی مناسب توسط او خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت او از نظر ادبی، عالمی ورزیده به شمار می‌رفت.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: فقه، کلام، تفسیر، حدیث و رجال از جمله زمینه‌های فعالیت‌ شیخ صدوق هستند و جامعیت بی‌نظیری در آثار او مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان شیخ صدوق هم مانند امروز، شبهات و سئوالات فراوان بود و دشمنان مسائلی را به شیعیان نسبت می‌دادند که هیچ واقعیتی نداشتند عنوان کرد: به همین دلیل ایشان دست به قلم می‌شد و کتاب‌های متعددی را به رشته تحریر در می‌آورد تا بتواند در مقام پاسخگویی برآید.

آیت‌الله استادی ادامه داد: افرادی مانند شیخ صدوق به معروفیت و شهرت دل نبسته بودند و امور مادی برایشان اهمیت نداشت بلکه تنها برای خدا و دین اسلام قدم بر می‌داشتند و نگارش کتاب‌های مختلف نیز در همین راستا بوده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اهمیت کتاب‌ها و آثار علمی شیخ صدوق را مورد توجه قرار داد و افزود: نگارش یک کتاب و تکثیر آن در گذشته مشکلات زیادی به همراه داشت ولی در عین حال شیخ صدوق هزاران حدیث را گردآوری کرد و 6 هزار حدیثی که از بین حدود 100 هزار روایت برگزید آنقدر متقن بود که خود عنوان می‌کرد می‌تواند بر اساس آنها فتوا بدهد.

وی خلوص نیت و پاکی روح در کنار امدادهای غیبی را جمله عوامل این موفقیت و جامعیت علمی دانست و تصریح کرد: شیخ صدوق سهم بسزایی در تثبیت مکتب اهل بیت(ع) دارد و نقش او در این زمینه بسیار بیشتر از علمای دیگر است.

آیت‌الله استادی به کتاب «من لایحضر الفقیه» که جزو کتب اربعه شیعه به شمار می‌رود اشاره و اظهار کرد: شیخ صدوق و آثار او افتخار بزرگی برای شیعیان در سطح بین‌المللی محسوب می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باب نخست این کتاب در مورد احادیث مربوط به «عقل و خرد» هستند گفت: در هیچ مذهبی مانند تشیع، تا این اندازه به عقل توجه نشده و این یکی از ویژگی‌های شیعه است.

وی با تاکید بر برگزاری بزرگداشت‌هایی به منظور تجلیل از مقام علمی دانشمندان و فقهای گذشته و معاصر عنوان کرد: باید یاد و نام و کارهای علمی آنها همواره زنده نگاه داشته شود.

آیت‌الله استادی در بخش پایانی سخنانی خود با بیان اینکه قبول داریم هیچ یک از کتاب‌های شیعه عاری از اشتباه و غلط نیستند خاطرنشان کرد: این بدان معناست که امکان دارد برخی احادیث ضعیف‌السند در آنها وجود داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: از همه طلاب و فضلا می‌خواهم کتاب‌های مهم شیعی از جمله آثار شیخ صدوق را به طور کامل مطالعه کرده و خود را از آنها محروم نکنند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com