کد خبر ۲۵۹۸۵ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۴
فرآیند نامگذاری خیابان ها ؛

نامگذاری يكسان برخی خيابان‌ها در قم

نام‌هايي كه بر معابر، خيابان‌ها و ميادين سطح شهر گذاشته مي‌شود، از نشانه‌هايي است كه از روي آنها مي‌توان به فرهنگ، اعتقادات و باورهاي آن منطقه پي برد. از طرف ديگر با نامگذاري‌هايي كه در شهر صورت مي‌گيرد، مي‌توان نام شخصيت‌هاي ممتاز و نمونه را تا مدت‌ها در بين مردم زنده نگه داشت.

به گزارش قم نا ، نام شهيدان، بزرگان ديني، علما و رويدادهاي تاريخي از مواردي است كه در نامگذاري معابر شهري قم از آنها استفاده مي‌شود.برخي اوقات مشاهده مي‌شود كه در نامگذاري‌ خيابان‌ها دقت كافي صورت نمي‌گيرد و يك نام به ۲ خيابان و ۲ ميدان ارائه مي‌شود، به‌عنوان مثال ميدان امام خميني(ره) يكي واقع در خيابان امام و ديگري در مركز شهر است.شهرك مهديه، خيابان‌هاي حافظ، شهيد مفتح، شهيد بهشتي، امام علي(ع)، ۱۵ خرداد، ميثم و توحيد از نام‌هايي است كه در قم ۲ مرتبه استفاده شده است. اين سؤال وجود دارد كه مسئولان به علت نداشتن شناخت اقدام به چنين نامگذاري‌هايي در شهر كرده‌اند يا دليلي براي تكرار يك نام در دو نقطه شهر داشته‌اند؟

http://www.qom.ir/dorsapax/userfiles/image/news/DSC05373.JPG با توجه به تعداد فراوان شخصيت‌هاي ديني و مذهبي و همچنين اسامي شهيدان قم چه ضرورتي وجود دارد كه يك نام بيش از يك بار در معابر اصلي شهر استفاده شود.

«زهرا شاكري» از شهروندان قمي كه بارها مشكلات تكراري بودن نام خيابان‌ها را تجربه كرده است گفت: نامگذاري تكراري معابر سبب سردرگمي افراد مي‌شود و در بسياري از مواقع در هنگام آدرس‌دهي افراد مردد مي‌مانند كه مقصود كدام يك خيابان‌هاست. به عنوان مثال براي خيابان شهيد بهشتي، بيان مي‌كنند كدام خيابان شهيد بهشتي؟

فرايند نامگذاري

نامگذاري معابر و خيابان‌ها فرايندي را طي مي‌كند به‌طوري كه ابتدا بررسي‌هاي اوليه در زمينه نامگذاري‌ها از سوي شهرداري انجام و در قالب لايحه به شوراي اسلامي شهر قم ارائه مي‌شود، سپس شورا آن را بررسي كرده و به تصويب مي‌رساند.

وجود نام‌هاي تكراري براي معابر و خيابان‌ها از معضلات جدي شهر قم است، در حالي كه رئيس كميسيون خدمات شهري و امور زائران شوراي اسلامي شهر قم تكراري نبودن نام‌ها را نخستين شاخصه معابر و خيابان‌ها عنوان مي‌كند.

«عباس ذاكريان» تأكيد كرد: بايد از نام‌هاي مشاهير ديني، علمي و انقلابي استفاده شود و اسامي بوستان‌ها و مكان‌هاي ديگر داراي معاني مثبت و از نظر فرهنگي تأثيرگذاري خاص خود را داشته باشد.

وي عنوان كرد: اكثر اوقات ترجيح داده مي‌شود، براي خيابان‌ها و معابر از نام شهدا  به خصوص از نام شهيدي كه خانواده‌اش در آن كوچه زندگي مي‌كند، استفاده‌شود كه در صورت تأييد بنياد شهيد و امور ايثارگران نام به تصويب مي‌رسد.

رئيس كميسيون خدمات شهري و امور زائران شوراي اسلامي شهر قم با اشاره به اسامي تكراري در نامگذاري ميدان‌ها و خيابان‌هاي شهر گفت: اين موارد از قبل صورت گرفته و ما پاسخگوي نامگذاري‌هايي كه از قبل صورت گرفته، نيستيم ولي در طول دوران شوراي سوم و چهارم تلاش كرده‌ايم كه نام تكراري براي خيابان‌ها انتخاب نكنيم.

وي با بيان اينكه اگر بخواهيم نام‌هاي تكراري خيابان‌ها را تغيير دهيم، شايد مشكلاتي براي شهروندان به وجود ‌آيد، يادآوري كرد: كميته‌اي در شهرداري مكلف به بررسي نام‌هاي تكراري خيابان‌ها است و در نقشه جي آي اس اين نام‌هاي تكراري ثبت و براي آن راهكار انديشيده و سپس به شوراي اسلامي شهر قم ارسال مي‌شود.

ذاكريان با بيان اينكه تغيير نام خيابان‌ها به آمادگي و زيرساخت‌هايي نيازمند است، گفت: ممكن است در شهر ۳ تا ۴ خيابان اصلي به نام شهيد بهشتي داشته باشيم كه به‌طور طبيعي تغيير دادن آنها مقاومت‌هايي به همراه دارد، بنابراين بدون‌ ترديد بايد پيش از آنكه تصميم گرفته شود، مقدمات كار فراهم  آيد.
 

وي يادآوري كرد: برخي افراد براي بزرگداشت شعائر اسلامي، ديني و انقلابي به چنين اقداماتي پرداختند، بنابراين تغيير آنها زمان‌بر بوده و ممكن است مخالفت‌هايي را به همراه داشته باشد و انرژي فراواني از مديريت شهري گرفته مي‌شود، زيرا بسياري از اين نام‌ها در بين مردم توانسته جاي خود را باز كند.

به گفته رئيس كميسيون خدمات شهري و امور زائران شوراي اسلامي شهر قم بايد نامگذاري‌ها بر اساس تفكيك هر كوچه، معبر و خيابان ثبت و موارد تكراري آنها استخراج شود. به محض اينكه اين اسامي تكراري به شورا ارائه شود، بررسي لازم براي تغيير آنها صورت مي‌گيرد.

نام‌هاي تكراري در كوچه‌ها

شهر قم تعداد فراواني شهيد تقديم انقلاب كرده و نام برخي از اين شهيدان براي دو كوچه انتخاب شده است. ذاكريان در اين زمينه گفت: برخي از خانواده شهدا در محله‌هاي قديمي قم زندگي كرده و كوچه به نام شهيد آنها ثبت شده است و سپس آن خانواده جابه‌جا شده و به محله ديگر رفته‌اند و از آنجا كه آن محله و كوچه بي‌نام بوده و دوباره به آن نام نامگذاري شده است.
شهر قم سالانه پذيراي زائران فراواني از داخل و خارج كشور است، بنابراين با وجود نام‌هاي تكراري خيابان‌ها علاوه بر شهروندان، زائران نيز در زمينه آدرس‌دهي در شهر و پيدا كردن آدرس‌ها با مشكلاتي مواجه مي‌شوند.شخصيت‌هاي ارزشمند و شهداي والا مقام فراواني در استان قم وجود دارد كه مي‌توان در نامگذاري خيابان‌ها و ميدان‌ها از نام آنها استفاده كرد تا ياد آنها حفظ شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
نيم نگاهي به تابلوها ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴

اگر سخنگوي محترم شوراي شهر قم چرخي در شهر بزند مي بيند كه چقدر خيابان اصلي در مناطق وجود دارد كه چند نامي است ، مگر سعدي شهيد بوده كه پدرش جابجا شده باشد و نام خيابان سعدي در مناطق 1 ، 4 و حتي نيروگاه قابل مشاهده است .
مگر قم كم سردار شهيد دارد كه اسمشان زيبنده خياباني نيست

پاسخ