کد خبر ۲۶۱۱۸ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
سخنگوی شورای شهر:

آمادگی شهرداری قم برای سامان دهی خطوط اتوبوس تندروی قم

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم، گفت: شهرداری برای سامان دهی خطوط اتوبوس تندروی قم آماده همکاری با مجموعه های دیگر از جمله شورای ترافیک استان است.

به گزارش قم نا ، عباس ذاکریان در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت نامناسب خط ویژه خیابان امام خمینی (ره) قم، اظهار داشت: در این زمینه تصمیم ها، در جاهای مختلف گرفته می شود، و بحث اعمال قانون در حیطه اختیارهای پلیس راهنمایی رانندگی است و باید در شورای ترافیک استان در مورد آن تصمیم گیری شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم، تصریح کرد: سازمان اتوبوس رانی شهرداری قم برای حل این معضل آماده انجام هر گونه همکاری با مجموعه ها و دستگاه های دیگر استان است.

ذاکریان با بیان اینکه با توجه به بالا رفتن سرعت تولید خودروها در مقایسه با سرعت ایجاد معابر و خیابان ها در شهرها چاره ای جز مدیریت ترافیک وجود ندارد، تصریح کرد: بدون شک امکان ایجاد معابر و خیابان به تناسب تعداد خودروها وجود ندارد.

وی در تبیین مدیریت ترافیک در شهر آن را توسعه حمل و نقل عمومی همزمان محدودیت برای حمل و نقل خصوصی توصیف کرد، و افزود: اگر توسعه حمل و نقل عمومی انجام، ولی همزمان با آن برای حمل و نقل خصوصی محدودیت ایجاد نشود، وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس در ترافیک گرفتار می شود، که این هیچ مطلوبیتی را برای مردم و شهروندان ندارد.

وی ادامه داد: طبیعتا اگر مردم بدانند که استفاده از حمل و نقل عمومی برای آنها سفری سریعتر و ارزانتر را در پی دارد، به سمت این وسایل روی می آورند.

ذاکریان با اشاره به برخی انتقادهای شهروندان از وضعیت خط ویژه خیابان امام، تصریح کرد: اتفاقا خط ویژه در مسیرهایی ایجاد می شود، که عرض معبر آن کم باشد، تا بواسطه کوچک بودن خیابان هیچ وسیله ای به غیر از اتوبوس امکان تردد از آن را نداشته باشد، تا مردم سریعتر و ایمن تر به مقصدشان برسند.

سخنگوی شورای شهر قم با بیان اینکه وجود تصادفات در آغاز ایجاد یک خط ویژه طبیعی است، افزود: بدون شک حتی در تهران و در کشورهای اروپایی نیز وقتی خط ویژه گذاشته می شود، ابتدا مردم ممکن است رعایت مسال ایمنی را نکنند و تصادفات در یک مقطعی زیادتر شود.

وی با بیان اینکه خط ویژه قوانین و مقررات خاص خودش را دارد، تصریح کرد: کسی حق وارد شدن به خط ویژه را ندارد چرا که در هر صورت مقصر شناخته می شود، لذا باید پس از ایجاد این خطوط مردم را با قوانین و مقررات آن آشنا کرد.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم همچنین با اشاره به ضرورت انجام برخی از اقدامات به منظور رفع مشکلات خط ویژه خیابان امام خمینی ، تصریح کرد: بدون شک ترددد سواری های شخصی در این مسیر ممنوع است، ولی در گام نخست تردد تاکسی ها را باید حذف کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته در گام اول قرار است، از تردد تاکسی های گردشی و بیسیم و پس از گذشت مدتی در گام بعدی با مشخص شدن مسیرهای جایگزین از تردد کلیه تاکسی ها ممانعت به عمل آید، تا این مسیر صرفا برای اتوبوس های تندرو مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خط ویژه خیابان امام مختص اتوبوس های تندرو خواهد شد، افزود: حتی اتوبوس های معمولی نیز حق تردد از این مسیر را ندارند، تا سفر مردم هر چه سریعتر و ارزانتر انجام شود.

ذاکریان با بیان اینکه زمان دقیق اختصاصی شدن خط ویژه خیابان امام برای اتوبوس های تندرو بستگی به نظر راهنمایی و رانندگی و شورای ترافیک استان دارد، افزود: پس از آغاز این طرح سامانه تصویری هوشمند در این مسیر نصب می شود، تا برای کنترل و ثبت تخلفات دیگر نیازی به حضور فیزیکی پلیس راهنمایی رانندگی نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش 18 درصدی نرخ کرایه اتوبوس شهری در قم، تصریح کرد: این افزایش قیمت بر اساس تورم و افزایش دستمزدها طبق مصوبه شورای شهر صورت می گیرد، و بنا بر آن کرایه مسیرهای زیر 6 کیلومتر از 198 تومان به 238 تومان و بالای 6 کیلومتر از 282 تومان به 327 تومان افزایش پیدا می کند.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم، خاطر نشان کرد: این مصوبه در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر قم تصویب شده، و برای قطعی شدن به فرمانداری فرستاده شده است.

ذاکریان استفاده مردم از کارت بلیت را ضروری دانست، و افزود: اگر مردم از کارت برای پرداخت کرایه خود استفاده نکنند، امکان بدست آوردن آمار دقیق از تعداد مسافر در خطوط مختلف برای برنامه ریزی بیشتر جهت ارایه خدمات مطلوبتر وجود ندارد.

سخنگوی شورای شهر قم خطاب به شهروندان تاکید کرد: این افزایش نرخ در زمان خاموش بودن و یا خراب بودن دستگاه کارت خوان اتوبوس نیست، چرا که در صورت چنین مشکلی نرخ کرایه اتوبوس چه برای مسیرهای زیر 6 کیلومتر و چه بالای 6 کیلومتر 200 تومان است، تا رانندگان اتوبوس همواره نسبت به کار کردن دستگاه کارت خوان اتوبوس خود دقت و توجه کافی داشته باشند.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم همچنین با اشاره به کارتی شدن تاکسی های قم، تصریح کرد: این طرح یک مرحله تا مناقصه هم پیش رفت ولی شرکت هایی که در مناقصه شرکت کرده بودند قوی نبودند بنابر این مناقصه ابطال شد.

ذاکریان با اشاره به آماده شدن مجدد شرح خدمات و اسناد مناقصه برای این طرح و انجام شدن مقدمات آن ظرف چند ماه آینده، تصریح کرد: اجرای این طرح در تاکسی ها خیلی سخت تر از اتوبوس ها است، چرا که اولا نرخ کرایه متفاوت است، ثانیا باید متصل به دستگاه تاکسی متر باشد که این برای تاکسی های گردشی که دو بار و در هنگام ورود و خروج از تاکسیمتر استفاده می شود، خیلی سخت تر است.

وی با اشاره به بالا بودن قیمت تاکسیمتر و عدم توانایی بیشتر رانندگان تاکسی برای خرید آن، اظهار داشت: برای این خرید این دستگاه که بین 2 تا 3 میلیون تومان قیمت دارد، قرار است به هر راننده تاکسی وام قرض الحسنه داده شود.

ذاکریان با اشاره به اجرای این طرح برای تاکسی های خطی در گام نخست و همچنین تاکسی های گردشی در گام های بعدی، تصریح کرد: به منظور ارزیابی میزان تمایل و سطح رضایتمندی رانندگان به اجرای این طرح هنوز هیچ پرسش نامه ای پر نشده است، ولی بدون شک کارتی شدن تاکسی ها به دلیل کاهش پیدا کردن مراودات پولی و مالی بین مسافر و راننده و حل مشکل پول خورد رضایتمندی عمومی را در پی خواهد داشت.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com