کد خبر ۲۶۲۶۰ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۸
در نمایشگاه کتاب تهران

آثار قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران رونمایی شد

بخش اول آثار قرآنی حوزه‌های علمیه با عنوان سرمه سعادت شامل 22 جلد طی مراسمی در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش قم نا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در این مراسم گفت: طرح نگارش آثار قرآنی یکی از پروژه‌های علمی 2 سال اخیر معاونت پژوهش بوده که با کوشش قرآن پژوهان خواهر به ثمر نشسته است.
حجت‌الاسلام اکبر حصاری افزود: تلاش طلاب خواهر بر این بوده است که موضوع‌های کاربردی و نوپدید را در عرصه قرآنی واکاوی و بازخوانی و حاصل کار خود را به منظور عطف توجه به قرآن، تقدیم ره‌پویان قرآن کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: در راستای به منصه ظهور رساندن این آثار و حمایت و تشویق طلاب پژوهشگر خواهر، «معاونت پژوهش» و «مرکز نشر‌هاجر» حوزه‌های علمیه خواهران تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردند تا برای نخستین بار آثار برگزیده از این مجموعه را پس از طی مراحل آماده‌سازی، با عنوان «سرمه سعادت» به چاپ برسانند.

وی تعداد این آثار را 22 عنوان ذکر و اظهار امیدواری کرد این تعداد در آینده‌ای نزدیک به بیش از 114 عنوان برسد.

حصاری موضوعات کلی این آثار را «زن و خانواده»، «اخلاق و تربیت»، «علوم قرآنی و تفسیر»، «حکمت و سیاست» و «ادبیات، فرهنگی و اجتماعی» دانست.

وی گفت: این مجموعه آثار با حمایت فکری و مادی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، مشارکت مالی «شورای توسعه فرهنگ قرآنی» و اهتمام نشر‌هاجر به ثمر نشسته است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران همچنین گفت: خیزش انقلاب اسلامی و بازگشت دین به عرصه جامعه، سیل مطالبات دینی را فزونی بخشیده و مسائل جدیدی را پیش روی ما قرار داده است، از طرفی با وجود آنکه در دهه‌های گذشته علما و پژوهشگران ما پاسخ بسیاری از مسائل زندگی بشر را داده‌اند، سرعت دگرگونی اجتماع به حدی بالا است که آن پاسخ‌ها، جوابگوی نیاز معرفتی بشر امروز نیست و این اقضایش نیاز به بازتولید معارف دینی دارد.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از آثاری که اکنون رونمایی می‌شوند، دارای نمونه‌های مشابهی در دهه‌های گذشته باشند ولی لازم است این مباحث با ادبیات و زاویه بشر امروز مورد بازنگری، بازتعریف و بازتولید قرار گیرد.

حصاری اظهار کرد: اگر به ساختارهای امروز بشری نگاه کنیم به یک باره با یک فهرست مفصل از سرفصل‌های معرفتی مواجه می‌شویم که همه آنها نیاز به تولید یا باز تولید علمی دارند. ما باید در حوزه‌های علمیه که بالاترین، مهم‌ترین و اصیل‌ترین مرجع پاسخ‌گویی به نیازهای معرفتی در جهان امروز است با نگاه از دریچه قرآن و اهل بیت(ع)، تمام ظرفیت موجود را در یک نهضت فراگیر بسیج کنیم تا این هدف متعالی محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد موفقیت و ظفر اندیشه ناب محمدی در تسخیر سنگرهای ایدئولوژیک جهان که مورد نظر امام راحل بود، محقق شدنی است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: ما از چند سال پیش در این فکر کردیم تا خودباوری را در میان خواهران فرهیخته طلبه نهادینه کنیم تا آنان این ظرفیت را به جامعه علمی انتقال دهند. در قدم اول این راه گردهمایی پژوهشگران قرآن و تفسیر بود که جمع قابل توجهی از خواهران را وارد عرصه تولید و نشر آثار قرآنی کرد.

وی اظهار کرد:‌ اینک 22 اثر از این مجموعه رونمایی و وارد بازار کتاب و عرصه علمی کشور شده است. ما همه ظرفیت خواهران پژوهشگر را در این راه بسیج خواهیم کرد تا خواهران طلبه سهم خویش را از چرخه تولید علم به دست گیرند.

در این مراسم همچنین یکی از طلاب خواهر نویسنده آثار به ارائه دیدگاه‌های خود در زمینه پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com