کد خبر ۲۶۲۶۶ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۳

ممنوعیت تردد وانت بارها؛ گامی برای ایمن سازی آزادراه قم - تهران

آزادراه قم - تهران به عنوان یکی از محورهای پر تردد کشور، شاهد بروز تصادف های زیادی است که به علت سهم قابل توجه وانت بارها در این حوادث، می توان با ممنوعیت تردد این خودروها در این آزادراه، ایمنی آنرا افزایش و تصادف ها را کاهش داد.

به گزارش قم نا به نقل ازایرنا ، آزادراه قم – تهران به طول 125 کیلومتر از جمله شریان های مهم کشور ایران محسوب می شود که در اتصال شهرهای جنوبی به پایتخت کشور نقش مهم و محوری دارد.

آزادراه یا اتوبان راهی است که خطوط رفت و برگشت آن از یکدیگر جداست و هیچگونه تقاطع همسطح ندارد و ورود و خروج از آن محدود و غالبا با پرداخت عوارض همراه است و معمولا در خارج از شهرها احداث می شود.

در واقع آزادراه، گونه ای بزرگراه با پهنای زیاد است که بین شهرها ساخته می شود و در فاصله 2 شهر برای دور زدن در جدول وسط بریدگی ندارد.

آزادراه ها عاری از تقاطع های هم سطح، محل گذر خط آهن و خطوط عابر پیاده به طور هم سطح هستند. با ایجاد تقاطع های غیرهم سطح در مسیر آزادراه، حرکت وسائط نقلیه در این مسیر آزادانه و بدون توقف انجام می شود.

در ایران، حداقل سرعت رانندگی در آزادراه ها برابر 70 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت مجاز برای خودروهای سواری و وانت ها 120 و برای انواع اتوبوس، مینی بوس، تریلر، کامیون و کامیونت برابر 110 کیلومتر بر ساعت است.

تردد اتوبوس، مینی بوس و انواع بارکش ها به استثنای وانت ها در خط سوم (سرعت) آزادراه های شهری و بین شهری ممنوع است.

روزانه شاهد عبور و مرور انواع خودروها در آزادراه قم- تهران هستیم که در این بین، وانت بارها نیز از جمله خودروهایی هستند که در این محور حرکت کرده و بعضا با بارگیری های غیر مجاز و بیش از ظرفیت خودرو، زمینه ساز مشکلات و تصادفات زیادی برای خود و دیگر رانندگان می شوند.

حادثه مرگبار تصادف یک دستگاه نیسان با خودروی پژو پارس و سوختن و مرگ 6نفر از جمله دو کودک به قدری غمبار بود که دل هر بیننده و شنونده ای را به درد می آورد.

در این حادثه که در ساعت پنج و 53 دقیقه چهاردهم اردیبهشت ماه در کیلومتر حدود 112 اتوبان تهران به قم رخ داد، 2 خودروی نیسان و پژو پارس به شدت با هم برخورد کردند.

راننده خودروی نیسان که با سرعت حدود 100 کیلومتر در حال حرکت بود در باند دوم این اتوبان به دلیل خستگی و خواب آلودگی از پشت با خودروی پژو پارس برخورد و آن را به طول 65 متر به جلو پرتاپ کرد که درنتیجه خودرو پژو پارس از قسمت پشت دچار آتش سوزی شد.

متاسفانه در این حادثه 6 نفر از سرنشینان پژو پارس شامل 2 خانم، 2 آقا و 2 کودک زنده در آتش سوختند و جان خود را از دست دادند.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم، علت اصلی حادثه را بی احتیاطی راننده خودروی نیسان به خاطر خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو، اعلام کرد.

سرهنگ اردشیر جمشیدی راد در گفت و گو با ایرنا افزود: راننده خودروی نیسان که با سرعت حدود 100 کیلومتر در حال حرکت بود در باند دوم این اتوبان به دلیل خستگی و خواب آلودگی از پشت با خودروی پژو پارس بنزین سوز برخورد و آن را به طول 65 متر به جلو پرتاپ کرد که درنتیجه خودرو پژو پارس از قسمت پشت دچار آتش سوزی شد.

وی گفت: در این حادثه 2 سرنشین نیسان مجروح و به صورت سرپایی توسط اورژانس قم درمان شدند.

نمونه دیگر این تصادفات برخورد سمند با وانت در اتوبان قم - تهران بود که ساعت 21 و 30 دقیقه چهارشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه جاری رخ داد؛ درست 2 روز پس از برخورد مرگبار نیسان با خودروی پژو پارس که خوشبختانه حادثه آخر تصادفات جانی درپی نداشت.

برخورد اتوبوس با ۲ وانت نیسان در اتوبان قم - تهران، تصادف خودروی سواری با نیسان و جاری شدن دو هزار لیتر نفت در اتوبان تهران قم، فوت راننده نیسان وانت در واژگونی خودرو در اتوبان تهران – قم، برخورد یک دستگاه وا نت نیسان با دو دستگاه سواری سمند و یک دستگاه سواری پژ و ۴۰۵ در اتوبان قم تهران و ترکیدگی لاستیک نیسان و آتش سوزی آن در اتوبان قم تهران از جمله حوادثی است که به دلیل تردد وانت بارها در این محور و خلاهای قانونی در این زمینه رخ داده و جان تعداد زیادی از مردم کشور را به خطر انداخته و به کام مرگ فرو برده است.

کارشناس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان قم در گفت و گو با ایرنا در این ارتباط گفت: طبق قانون تردد وانت بارها در آزادراه قم – تهران مجاز بوده و ممنوعیتی ندارد.

علی روشن ادامه داد: طبق ماده 126 تبصره یک آیین نامه راهنمایی و رانندگی، تردد اتوبوس و مینی بوس و انواع بارکش ها به جز وانت بارها در خط سوم(سرعت) آزادراه های شهری و بین شهری ممنوع است.

وی اضافه کرد: در این قانون وانت بارها می توانند در خط سوم آزادراهها تردد داشته باشند.

وی، خطراتی را که تردد انواع وانت بارها در آزادراهها به همراه دارد مورد اشاره قرار داد و افزود: تجربه نشان می دهد که وانت بارها سهم زیادی در تصادفات برون شهری دارند و اگر مسوولان امر قانونی در خصوص ممنوعیت تردد وانت بارها در آزادراهها به خصوص آزادراه قم – تهران مصوب کنند می تواند نقش زیادی در کاهش تصادفات در آزادراهها داشته باشد.

روشن همچنین به خلاهای قانونی در خصوص آیین نامه های مربوط به بارنامه و تناژ وانت بارها اشاره کرد و گفت: آیین نامه ای که وانت بارها ملزم به اخذ بارنامه و تعیین تناژ بار خود شوند وجود ندارد و بالطبع وانت بارها با بارهای غیر مجاز و بیش از ظرفیت خودرو اقدام به تردد در جاده ها و آزادراهها می کنند که در صورت بروز مشکلاتی، ترمز خودرو به علت بار بیش از اندازه به خوبی عمل نکرده و موجب تصادف و یا واژگونی وانت بار می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه آزادراه قم – تهران به عنوان سومین آزادراه پر تردد کشور محسوب می شود بهتر است در کمیسیون راه های کشور که با حضور مقاماتی از پلیس، وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر و دیگر ارگان های مربوطه برگزار می شود بحث ممنوعیت تردد وانت بارها در این آزادراه مطرح شود و این قانون به تصویب برسد.

این کارشناس حوزه راه ادامه داد: اگر هم مسوولان تصمیم گرفتند که چنین قانونی وضع نشود حتما باید وانت بارها ملزم به اخذ بارنامه شوند، چراکه در این صورت وانت بارها با بار مجاز تردد می کنند و ضمن اینکه این کار نقش مهمی در کاهش خطرات و تصادفات خواهد داشت، کنترل این خودروها توسط پلیس نیز آسانتر انجام می شود.

وی گفت: متاسفانه در خصوص قوانین و مقررات مربوط به وانت بارها اطلاع رسانی خوبی انجام نمی شود و لازم است رسانه ها در این زمینه بیشتر ورود کرده و اطلاع رسانی جامعی را داشته باشند.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان قم نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: 2 سال قبل نامه ای به پلیس راهور ناجا از سوی این فرماندهی مبنی بر ممنوعیت تردد وانت بارها در آزادراه قم - تهران ارسال شد که مورد موافقت قرار نگرفت.

سرهنگ اردشیر جمشیدی راد با بیان اینکه بخاطر حجم ترافیک در محور آزادراه قم - تهران باید تردد وانت بارها در این محور ممنوع شود گفت: اگر قانون تردد وانت بارها در این اتوبان مصوب نشود حداقل کاری که می شود انجام داد این است که از تردد وانت بارها با بار جلوگیری به عمل آید و قانونی در این خصوص تصویب شود.

وی افزود: قانون ممنوعیت تردد وانت بارها فقط به پلیس راهور ناجا مربوط نمی شود و این قانون باید در کمیسیون راه های کشور با حضور سایر ارگان های مربوطه به تصویب برسد.

جمشیدی راد ادامه داد: بعضا برخی از رانندگان وانت بارها با بارهای ناحجم مانند مبلمان و لوازم چوبی و همچنین بارهایی بیشتر از ظرفیت خودرو، مشکلاتی را برای خود و سایر رانندگان بوجود می آورند که قانون، تنها به ما اجازه جریمه آنها را می دهد.

وی با بیان اینکه اضافه تناژ بار باعث کندی حرکت وانت بارها می شود گفت: همانطور که سرعت غیر مجاز در آزادراهها بسیار خطرناک است، کندی حرکت نیز خطرات زیادی به همراه دارد که بعضا باعث بروز تصادفاتی در این محورها می شود.

وی همچنین بیان کرد: تردد وانت بارها در باند سوم یا همان خط سرعت آزادراهها مجاز است، اما وانت بارها خیلی در این باند تردد نمی کنند و بیشترین علت تصادفات وانت بارها در آزادراهها بخاطر تناژ اضافه، سنگینی بیش از حد خودرو، کندی حرکت و ترکیدی لاستیک این خودروها است.

امید است کارشناسان و مسوولان مربوط به حوزه راههای کشور، با آسیب شناسی وضعیت تردد وانت بارها در آزادراه قم - تهران، تمهیداتی بیندیشند که تردد وانت بارها در این محور ممنوع شده و یا نظارت بیشتری بر بار این خودروها صورت بگیرد.

این نظارت باعث می شود وانت بارها با بار مطابق ظرفیت این خودروها تردد کنند که همین امر نقش مهمی در کاهش تصادفات وانت بارها خواهد داشت.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com