کد خبر ۲۶۲۹۱ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۱

سرمایه گذاری هزار میلیاردی در بخش معدن و منابع زیر زمینی قم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، گفت: سال گذشته حجم سرمایه گذاری انجام شده در بخش معدن و منابع زیرزمینی این استان بیش از یکهزار میلیارد ریال بوده است.

به گزارش قم نا ، احمد ذاکری روز سه شنبه در مراسم افتتاح عملیات ژئوفیزیک هوایی در این استان، اظهار داشت: این میزان سرمایه گذاری نزدیک به یکهزار و 800 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی با اشاره به رشد 45 درصدی حقوق دولتی اخذ شده از معادن استان در سال 93 در مقایسه با سال 92 به ارایه آماری از عملکرد این سازمان در سال قبل پرداخت، و تصریح کرد: از 218 در خواست اکتشافی موجود در این سازمان 47 مورد آن در سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به صدور 66 پروانه اکتشافی در استان ، 14 مورد آن را مربوط به سال 93 عنوان کرد، و افزود: از مجموع 32 فقره گواهی کشف صادر شده به وسیله سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز 14 مورد آن در سال 93 صادر شده است.

ذاکری با اشاره به صدور پروانه بهره برداری از معادن فعال قم 6 مورد آن را در سال گذشته عنوان کرد، و افزود: امضا تفاهم نامه فی مابین با سازمان زمین شناسی کشور یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده، که با هدف آغاز عملیات اجرایی ژئوفیزیک هوایی در قم انجام شده است.

این مسوول همچنین با اشاره به اینکه فراهم بودن زیر ساخت ها لازمه به بهره برداری رسیدن این پروژه بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه با محقق شدن این امر ظرف کمتر از 6 ماه این طرح آماده بهره برداری شده است.

وی با اشاره به ایجاد راه دسترسی به دریاچه نمک به عنوان دیگر اقدامات سازمان در سال 93 ، تصریح کرد: وزیر صنعت به صورت مستقیم برای عملیاتی شدن این طرح ورود پیدا کرده، و هم اکنون نیز به صورت میدانی در حال پیگیری است.

رییس سازمان صنعت قم با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از مباحث کلان نظام آن را از دو جنبه درون گرایی و برون گرایی قابل توجه دانست، و افزود: بدون شک بحث بهره برداری از ذخایر زیرزمینی و معادن کشور یکی از مسائل مهم در زمینه تحقق یافتن اقتثصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در سازمان صنعت قم و تشکیل بیش از 11 جلسه برای آن، افزود: افتتاح عملیات ژئوفیزیک هوایی قم یکی از خروجی های مهم آن به شمار می رود.

وی نگاه دولت تدبیر و امید به بخش معدن را با توجه به ارزآوری و ارزش افزوده و حجم سرمایه گذاری بالای آن مثبت ارزیابی کرد، و افزود: توجه بیش از پیش به بخش معدن در قم نقش مهمی در بر طرف نمودن دغدغه ها و نگرانی ها در خصوص اشتغال پایدار در این استان دارد.

لازم به ذکر است، پروژه عملیات ژئوفیزیک هوایی در قم در مساحتی بالغ بر 4 هزار کیلومتر مربع و هزار و 700 کیلومتر خطی و با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com