کد خبر ۲۶۲۹۳ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۸
مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی کشور:

۴ هزار کیلومتر مربع از قم تحت پوشش پروژه عملیات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: استان قم از نخستین استان‌های کشور است که پروژه عملیات ژئوفیزیک هوایی در آن آغاز به فعالیت شده و ۴ هزار کیلومتر مربع در این طرح تحت پوشش قرار می‌گیرد.

به گزارش قم نا ،  وحید فتوتی بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح عملیات ژئوفیزیک هوایی استان قم که در اداره کل مدیریت بحران قم برگزار شد با اشاره به اینکه استان قم از نخستین استان‌های کشور است که پروژه عملیات ژئوفیزیک هوایی در آن آغاز به فعالیت کرده است، اظهار داشت: 4 هزار کیلومتر مربع در این طرح تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه کوتاه بودن فاصله‌های پروازی برای شناسایی ناهنجاری‌های اکتشافی از اهمیت برخوردار است افزود: فاصله پروازی برای این طرح 250 متر در نظر گرفته شده است که 17 هزار و 600 کیلومتر خطی پرواز را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه در استان قم برای نخستین بار است که بیش از نیمی از یک استان دارای توان اکتشافی، تحت پوشش قرار می‌گیرد خاطرنشان کرد: پیش از این پروژه 11 پروژه ژئوفیزیک هوایی در کشور آغاز شده که هیچ یک استانی نبوده‌اند و تنها در بخش‌های کوچکی در هر استان انجام شده‌اند.

فتوتی با بیان اینکه در طول سه سال اقدامات لازم برای پردازش و تفسیر ناهنجاری‌های اکتشافی پروژه صورت می‌گیرد بیان کرد: پس از آن برای ادامه عملیات اکتشافی که شامل زئو فیزیک زمینی و حفاری شناسایی است، در صورت اخذ گواهی کشف از سوی سازمان صنعت قم آن را از طریق انجام مراحل اداری و مناقصه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه 60 میلیارد ریال برای انجام این پروژه هزینه شده است گفت: این اعتبار از محل اعتبارات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تامین شده است.

وی با اشاره به گذشت حدود 70 سال از عمر توسعه ژئوفیزیک هوایی در سطح دنیا افزود: به علت پیشرفت روز افزون فناوری، حتی کشورهای پیشرفته معدنی نیز از روش ژئوفیزیک هوایی برای اکتشاف استفاده می‌کنند.

فتوتی با اشاره به اینکه در مناطقی که توپوگرافی آن خشن است، مانند بخش‌هایی از قم عملیات اکتشاف هوایی با استفاده از بالگرد انجام می‌شود افزود: استفاده از بالگرد برای عملیات ژئوفیزیک هوایی در مقایسه با هواپیما کمتر است.

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: هم اکنون در مناطقی از دنیا با استفاده از هواپیما نیز این کار صورت می‌گیرد، و در ایران نیز این اقدام از ماه آینده به وسیله سازمان زمین‌شناسی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 40 سال قبل سازمان زمین‌شناسی کشور با فواصل پروازی حدود 7. 5 کیلومتر به وسیله چند شرکت آمریکایی اقدام به انجام ژئوفیزیک هوایی کرد گفت: واصل این پروفیل‌های پروازی 7 برابر کمتر از مقدار لازم برای اکتشاف بوده، ولی اطلاعات بدست آمده حاصل از آن کمک زیادی را به تهیه نقشه‌های زیر ساختی و نقشه‌های زمین‌شناسی کره است.

فتوتی با اشاره به اینکه پوشش کشوری عملیات هوایی اکتشاف در کشور با استفاده از دو بالگرد که در مالکیت سازمان زمین‌شناسی قرار دارد انجام می‌شود افزود: سازمان در تلاش است در 5 سال آینده اولویت‌های اکتشافی کشور را به پایان برساند.

مدیرکل ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه عملیات ژئوفیزیک هوایی در کشور بر اساس ظرفیت‌های اکتشافی و محل‌های دقیق انجام می‌شود عنوان کرد: بر همین اساس کشور برای تحت پوشش قرار گرفتن در این پروژه به دو بخش تقسیم شده که در بخش نخست دو میلیون و 700 هزار کیلومتر خطی در برگرفته می‌شود.

منبع : تسنیم 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com